Világgazdaság

Hullanak a fejek! Mit terveznek Fellegiék még?

A kormány minden uniós nagyberuházásokat átvizsgál, többet le is fog állítani, de a négyes metró épülhet tovább – mondta az Indexnek adott interjúben Fellegi Tamás fejlesztési miniszter. Az állami cégvezérek többségét elküldik, de tömeges elbocsátások nem lesznek. A MÁV és a Malév sorsáról nemcsak pénzügyi szempontok alapján döntenek.

A média világából érkező politikusként is támogatja a média tervezett új szabályozását Fellegi Tamás – legalábbis ez derül ki az Indexnek adott interjújából.

A minisztériumi személyváltozásokról szólva Fellegi elmondta, hogy számos csere már megtörtént, de még számos csere lesz. Fellegi szerint egyrészt az egy természetes törekvés, hogy ahol politikai kinevezettek vannak, ott a hatalomra került új politikai erőcserét hajtson végre. De ugyanez jelentős részben akkor is elmondható, ha szakemberek ülnek vezetői székben, de ők nem értenek egyet az új kormányzati törekvésekkel.

Nemcsak az állami intézményeknél, hanem az állami cégeknél is kell majd számítani cserékre, Fellegi elmondása szerint felülvizsgálják a vezetői struktúrákat, a jövedelmeket, a bérgazdálkodást, és 15 százalékkal csökkentik a kifizetett bértömeg összegét az állami költségvetésből gazdálkodó vállalatoknál.

Fellegi beszélt egy átfogó kormányzati energetikai stratégiáról. Ez foglalkozik majd az energiaellátás biztonságával, az energiafüggőség csökkentésével, energiatakarékossággal is.

A Malév kapcsán Fellegi elmondta, hogy egy nemzeti légitársaság léte nemcsak pénzügyi, gazdasági, költségvetési kérdés. Hatása van a gazdaságfejlesztésre, turisztikára, az ország imidzsére, és persze érzelmi jelentősége is van a létezésének. Az, hogy egy ország hogyan, honnan hány átszállással közelíthető meg, milyen logisztikai központot jelent, nyilván gazdasági kérdés is, politikai kérdés is, de a befektetők idevonzására is kihatással van.

A mostani feltételrendszer mellett azonban Fellegi szerint nem lehet tartósan megoldani a Malév problémáját. Jelenleg is vizsgálják az átalakítás lehetséges módozatait és a lehetőségeket a hosszú távú likviditás biztosítására.

Fellegi beszélt arról is, hogy bár a kormány programja a szociális biztonságra komoly hangsúlyt fektet, biztosan lesznek, adott esetben a MÁV-on belül is, olyan átalakítások, amiket nem lehet elkerülni bizonyos mértékű létszámcsökkentés nélkül. Az azonban Fellegi szerint biztos, hogy tömeges elbocsátások nem lesznek.

Az uniós projektek felülvizsgálása kapcsán Fellegi elmondta, hogy ez vezethet majd ahhoz is, hogy egyes beruházásokat leállítanak. Hangsúlyozta azonban, hogy a négyes metró építkezését nem állítják le. Reményeik szerint a nagyberuházások felülvizsgálata kapcsán akár 100 milliárd forintos nagyságrendű megtakarításról számolhatnak majd be.

nagyberuházás média Adósságválság az EU-ban kormány mávA második Orbán-kormány Fellegi Tamás