BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drága az öregedő flotta

Négy év után akár harmadával is nőhet a cégeket terhelő fenntartási költség

A válság hatására kismértékben a céges flottáknál is nő az autók átlagéletkora. A korábban jellemző hároméves futamidő ma már a négy év felé kezd eltolódni, ez viszont megemeli a fenntartási költségeket – áll a KBC Autolease lapunkhoz eljuttatott elemzésében, amely szerint az új személyautók értékesítésének jelentős visszaesése a hazai személygépkocsik átlagos életkorának a növekedésében is megmutatkozik. Míg 2008-ban a 3,055 millió személyautó átlagéletkora 10,4 évet ért el, addig 2009-ben mintegy negyvenezerrel kevesebb futott az utakon, átlagos életkoruk pedig már 10,8 év volt. A hazai személygépkocsi-állomány mintegy 9 százalékát kitevő céges flották átlagéletkora ezzel szemben 3,6 év körül mozog.

„A céges autók mintegy 30 százaléka operatív lízing keretében kerül a vállalkozásokhoz. Ennek a finanszírozási formának a lényege, hogy a gépjármű a bérbeadó tulajdonában marad, és az autó szervizelésével kapcsolatos minden költség a bérbe adó céget terheli. A teljes körű flottakezelést végző vállalatok többnyire az autóhoz kapcsolódó összes szervizelési feladatot vállalják. Ha nagyobb futásteljesítményre kötik meg a tartós bérleti szerződést, az a szervizdíjak növekedését vonja maga után, ezt a flottakezelők csak magasabb havi díj mellett vállalják. Másrészt a bérleti időszak végén a flottakezelők a gépjárműveket értékesítik, és a fiatalabb, kevesebbet futott autókra magasabb árakat érhetnek el a használtautó-piacon. Ez a bérbevevő számára új szerződések esetén, középtávon alacsonyabb havi díjat jelenthet” – magyarázta a magán- és a céges autók átlagéletkora közötti eltérés egyik, gazdasági észérvekkel alátámasztható okát Zs. Nagy István, a KBC Autolease üzletág-igazgatója.

A négyévesnél idősebb autók megtartását azonban már alaposan át kell gondolni a vállalkozásoknak. Típustól és mérettől függően száz-százhúszezer megtett kilométer vagy három-négy év után exponenciálisan megnő a személyautók javítási költsége. Egyrészt ekkor jár le a garanciális időszak, másrészt a közlekedésbiztonsági szempontból lényeges alkatrészek – mint például a futómű, a kormánymű, a hajtáslánc vagy a kuplung – cseréjére is ezen időszak után kerül sor. A KBC Autolease tartós bérletbe adott, felső középkategóriás vezetői autóra végzett számításai szerint 120 ezer megtett kilométer után vagy négyéves életkor felett az éves szervizdíj 25-30 százalékkal nő meg.

A Magyar Lízingszövetség legfrissebb, az első fél év végi állapotokat tükröző adatai alapján a járműflottákat használó cégek is kezdenek rájönni ezekre az öszszefüggésekre: egyrészt a használt flottáknak a válság nyomán terjedő finanszírozása lassan eltűnik a piacról, és a flottafinanszírozási üzletág az első fél évben már sokkal enyhébb visszaesést produkált a lízing egyéb területeihez képest.

A lízingszövetség statisztikái szerint a második negyedben 46,5 százalékkal emelkedett a flottafinanszírozás a bázisidőszakhoz képest, így a múlt év első feléhez viszonyítva már csak 7 százalékos a csökkenés. A második negyedévben 11,18 milliárd forintot helyeztek ki a piaci szereplők, szemben az első három hónapban regisztrált 7,44 milliárddal.


Erős koncentráció

A flottafinanszírozási területen összesen 13 szereplő működött az első fél év végén, így a piac meglehetősen koncentrált. Az ágazati szövetség adatai szerint a legnagyobb öt szereplő – az MKB, a Leaseplan, az Arval, a Porsche és az ALD – a piac csaknem kétharmada fölött diszponált, és csak öt olyan versenyző akadt, amelynek a részesedése nem érte el az öt százalékot. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.