BUX 44,194.13
+1.67%
BUMIX 3,789.55
-0.30%
CETOP20 1,824.74
0.00%
OTP 9,248
+3.56%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
ZWACK 17,400
0.00%
0.00%
ANY 1,600
+3.90%
RABA 1,125
-0.88%
+4.46%
-0.63%
-0.66%
0.00%
OPUS 153.2
-0.39%
+4.17%
-2.74%
0.00%
+0.18%
OTT1 149.2
0.00%
-1.77%
MOL 2,956
+1.93%
+0.52%
ALTEO 2,750
-1.08%
0.00%
+0.34%
0.00%
0.00%
-0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.68%
+1.11%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+4.35%
+2.97%
-3.57%
0.00%
-0.77%
+6.77%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,490
0.00%
-1.41%
NAP 1,192
-3.09%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

Mi számít luxusautónak a céges flottákban?

Országonként eltérően ítélik meg, ezért nehéz meghatározni mely autók drágák csupán és melyek tartoznak a luxus kategóriába. Az azonban biztos, hogy a hazai céges gépjárműflottákban viszonylag ritkán tűnik fel igazi luxusautó.

A LeasePlan Hungária Zrt. flotta- és gépjárműkezelő adatai szerint az elmúlt években ügyfelei flottájában mindössze 7 luxusautó rótta az utakat, noha a cég több, mint tízezer gépjárművet menedzsel. A tavalyi országos forgalomba helyezési adatok szerint is mindössze alig több mint 100 db luxusjármű talált gazdára, melyből mindössze 2% került a LeasePlan flottába.

Magyarországon a gépkocsik kategorizálásánál kicsit máshol húzódik a határ, mint Nyugat-Európában, hiszen sok esetben a felső-közép kategória felett található nagy autók már a nehezen megfizethető modellek közé tartoznak.

Hazánkban a felső kategóriás modellek, mint a BMW 7-es sorozata, a Mercedes S osztálya, a Volvo 80-as vagy a Lexus LS típusai felszereltségtől függetlenül luxus kategóriájú gépkocsikat jelentenek, még ha áruk sok esetben csak töredéke egy Porsche, Ferrari, Bugatti vagy éppen Bentley példánynak. A tavaly forgalomba helyezett 129 db luxus kategóriájú jármű mindössze 2,5 ezrelékét tette ki az összes új gépjármű értékesítésnek.

A LeasePlan adatai szerint az elmúlt években általuk vásárolt cégautók közül a hét legdrágább értéke haladta csak meg a 20 millió forintot és a valaha megvásárolt legdrágább modell, egy Audi A8 4.2 V8 Quattro beszerzési ára sem érte el a 30 milliót. A legmagasabb beruházási értékű LeasePlan autók körében két A8-as Audi, egy Lexus LS, egy Jaguár Xj Type és egy BMV 7-es képviselte a luxus kategóriát, de helyet kapott egy nagy autó kategóriás A6-os Audi és két E-osztályos Mercedes is. A flottakezelő adatai szerint a legdrágább autók listájában kiugró a német márkák dominanciája, a gépkocsik 80%-a származik ebből az országból.

A hétköznapi modellek árától nem „fényévnyi távolságban” levő autók birtoklása rendszerint a jól profitáló vállalatokat vezető, tehetős üzletemberek privilégiuma Magyarországon, akik azonban az ilyen gépkocsik használatával nem tűnnek ki látványosan a közép-felső kategóriás autókban ülők népesebb csoportjából.

A kiemelt csúcsvezetők is csak a teljes flotta mindössze 2 százalékát jelentő Audi A6, BMV 5-ös, Volvo S60-as és a hasonló kategóriájú modelleket használják, míg az igazgatók általában már a flotta egy negyedét kitevő felső-középkategóriás típust – Audi A4, BMW 3-as, Skoda Superb, VW Passat és Ford Mondeo - vezetik.

Pesti Tímea, a LeasePlan kereskedelmi igazgatója szerint a cégvezetők korlátozott luxuskeresésében a cégautó szabályzatok és sok esetben a kirívó presztízsű autók kerülése is szerepet játszik. „Tapasztalatunk szerint a magyarországi flottaautók beszerzési árai lényegesen kisebb szórást mutatnak, mint azt az országos értékesítési adatokból látjuk. Ez utóbbinál a legolcsóbb és legdrágább új autók ára között több mint húszszoros különbség is lehet. A flottaautók esetében a legdrágább cégvezetői autók havi bérleti díja is csupán háromszorosa a legolcsóbb, általában az értékesítő munkatársak által használt gépkocsikénak. A racionális döntéshozatalt támogatják a LeasePlan által összeállított cégautó szabályzatok is, amely a vállalatvezetés és a munkatársak számára egyértelmű és átlátható módon határozzák meg a munkakörökhöz választható gépkocsik körét, felszereltségét és a használatra vonatkozó előírásokat. Úgy vesszük észre a támogatásunkkal elkészített és az adott vállalati stratégiával összhangban álló, testre szabott cégautó szabályzatok jelentősen hozzá tudnak járulni a vállalati gépjárműflották költségeinek optimalizálásához” – mondta el a kereskedelmi igazgató.
 
A válság éveiben nem csak a luxusautókra, de a vállalati gépkocsikra fordított keretösszeg csökkentése, a beszerzések visszafogása, elhalasztása volt jellemző hazánkban. A 2010-ben értékesített 52 000 gépjármű kevesebb mint 2,5 %-a, 1245 darab esett a nagy autók kategóriájába és mindössze 15 %, vagyis 7860 autó volt felső-közép kategóriás. Az idei év első negyedéves forgalomba helyezési adatai alapján úgy tűnik növekedés várható, de a luxusautókból valószínűleg idén sem fogy majd sokkal több és ezek sem vállalati flottákban kerülnek majd útra.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek