Világgazdaság

Előretörő közösségi oldalak

Az idén már átlépi a 10 milliárd dolláros határt a közösségi oldalakon megtermelt jövedelem a világon. A dinamizmus a jövőben sem csökken, ugyanez a mutató négy év múlva már közel megháromszorozódik.

A közösségi oldalakkal foglalkozó vállalkozások az idén már 10,3 milliárd dollárnak megfelelő bevételen osztozhatnak, ez az előző évhez képest több mint 40 százalékos növekedést mutat – állapítja meg friss elemzésében az amerikai Gartner

piackutató cég. Az elemzők jövőre is hasonló dinamizmust várnak, a Facebook, a Twitter és társai az őket működtető, illetve a hozzájuk egyéb módon kapcsolódó vállalkozásoknak, köztük az ezt a piacot monitorozó cégeknek világszerte közel 15 milliárd dolláros forgalmat generálnak. Négyéves távlatban viszont már a 30 milliárdos bevétel sem elképzelhetetlen. Ugyanakkor ez a piac még mindig csak a mennyiségi növekedés korszakát éli – emelik ki az elemzők.

Ezek az ugrásszerűen emelkedő mutatók annál is látványosabb fejlődést mutatnak, hogy tudjuk, a közösségi oldalak többségének a használata díjmentes. A rájuk épülő ökoszisztémában így a fő jövedelemtermelő forrás jelenleg a reklám, az ebből származó bevételek az idén 5,5 milliárd dollárra tehetők, vagyis már több mint a felét adják a teljes forgalomnak. Reklámból, beleértve a digitális videoblokkokat, jövőre még ennél is többre, 8,2 milliárd dollárra számíthatnak az érintett vállalkozások. Az online reklámokban utazók híven követik az internetfelhasználók mozgását, az erre szánt keret egyre nagyobb részét költik el a közösségi oldalakon, ott, ahol ma már idejük egyre nagyobb részét töltik a netezők.

A másik nagy jövedelemtermelő szegmenst képviselik a játékok a közösségi oldalakon, ahol ebből az idén 3,2 milliárd dollárnyi forgalom generálódhat, ez jövőre elérheti a 4,5 milliárdot is. Ennek az egyik meghatározó képviselője a Zynga nevű társaság. Itt már közvetlenül a felhasználóktól is származhat bevétel, főleg a saját fejlesztésű játékok használata esetén, de képződhet jövedelem az egyes játékokon belüli virtuális pénzforgalom révén is. A közösségi játékok domináns üzleti modellje a reklámok által vezérelt ingyenes játéklehetőség felkínálása.

Mindeközben növekszik az előfizetéses rendszeren alapuló közösségi oldalak jövedelemtermelő képessége is. Ezekből jóval kevesebb van, mint az ingyenes hozzáférést nyújtókból, és ezek többsége is magáért a regisztrációért nem kér pénzt, csak az oldalon fellelhető prémium szolgáltatásokért, amelyek közé tartozik például a legszélesebb profil megtekinthetősége. Ezek közé az oldalak közé sorolható egyebek mellett a LinkedIn, Németországban a Xing vagy Franciaországban a Vladeo. A közösségi oldalakon termelődő „tagdíjak” mértéke az elemzők szerint az idén eléri a 236 millió dollárt, egy év múlva pedig meghaladhatja a 313 milliót is.

A dinamikusan növekvő közösségi tér megnöveli az igényt az ezt a piacot szakértően monitorozni, elemezni képes vállalkozások iránt is. A nagy márkák ugyanis a marketingbüdzséjük egyre nagyobb részét költik el ezeken a felületeken, és szeretnék tudni, mekkora hatékonysággal jár ez a lépés.

OBI Hungary Retail Kft. Pénzügyi és gazdasági válság PSZÁF Lakossági energia és üzemanyagárak turizmus A szerkesztő ajánlja forintárfolyam Apple A második Orbán-kormány Adósságválság az EU-ban Részvénypiacok A munka világa fogyasztóvédelem Deviza- és árupiac Wall Street utazás ingatlanpiac kgfb