Tavaly az időjárás is kedvezett a termésnek, így kiváló minőségű, nagyméretű diót takaríthattak be a termelők - mondta Ledó Ferenc, hozzátéve: a hazai diófajták nagy előnye, hogy többségük korai érésű, így a külföldi konkurenciát megelőzve szeptemberben megjelenhetnek a nemzetközi piacokon is.
Az Agrárgazdasági Kutatóintézet (AKI) jelentése szerint a dió az egyetlen héjas termésű gyümölcs, amelynek a külkereskedelmi egyenlege pozitív. Héjas dióból tavaly 2,19 ezer tonnát sikerült eladni a külpiacokon, ami enyhe, háromszázalékos csökkenést jelent, a kivitel értéke 1,84 milliárd forintot tett ki. Az árak ugyanakkor emelkedtek, a hazai dió termelői ára 2015-ben 13 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban, a kilónkénti ár így megközelítette a háromezer forintot. A dióbélből tavaly mintegy 2,2 ezer tonnát értékesítettek a termelők. Ez utóbbi kategóriából főként a francia és a német piacra szállítanak, de jelentős az Egyesült Királyságba irányuló kivitel is - írta a Magyar Idők.