Világgazdaság

Driftelni is tud a Nissan villanyautója

A 2013-as tokiói autószalonon még csak tanulmány volt a Nissan Blade­Glider elnevezésű jármű, most viszont már a prototípusát, tehát a sorozatgyártásra alkalmas változatát prezentálják a japánok Rio de Janeiróban. Háromszög alakú a karosszéria, elöl nagyon kicsi a nyomtáv, ebből szinte kötelezően következik a háromszemélyes utastér: a vezető ül a középpontban, utasai pedig mellette-mögötte. Két oldalról, hatalmas, előre feltáruló ajtókon keresztül lehet megközelíteni az utasteret, a kezelőszervek jobb híján a kormányon helyezkednek el. A vezetőt monitor tájékoztatja, a külső tükrök helyett kamerák vannak. A villanymotoros hajtás és a nyomaték kerekenkénti elosztását felügyelő rendszer fejlesztésében a brit Williams Advanced Engineering segítette a japánokat. A hátsó kerekeket két, egyenként 177 lóerős, de 272 LE/707 Nm rendszerteljesítményű villanymotor hajtja. Ha azt érzékeli a nyomatékfelügyelet, hogy alulkormányozottá válik a Blade­Glider, akkor a kanyar külső ívén lévő hátsó kerékre több nyomatékot küld, drift módban pedig értelemszerűen „összezárja” a hátsó kerekeket, és hagyja, hogy azok füstöljenek, de akár meg is lehet szabadulni az „elektronikus póráztól”.

A kocsi hátsó részében öt modulból álló, 220 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátort helyeztek el, amelynek külön vizes hűtőköre van. Nem árulták el, hogy az 1,3 tonnás BladeGlidernek mekkora a hatótávolsága, de azt igen, hogy kevesebb, mint 5 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órás sebességre, csúcssebessége pedig meghaladja a 190 kilométer/órát. Rióban az olimpia ideje alatt a 2013-as tanulmányt állítják ki, és az itt látható prototípust az érdeklődő újságírók ki is próbálhatják majd – valószínűleg nem drift módban. Arról nincs hír, hogy mikor várható bejelentés a BladeGlider jövőjével, esetleges sorozatgyártásával kapcsolatban.

Autók IKEA Nissan Magyar Nemzeti Bank (MNB) Nemzetközi konfliktusok infrastruktúra-fejlesztés Lakossági energia és üzemanyagárak kutatás Kósa Lajos közbeszerzések tech makroadatok Sziget Fesztivál Vállalati jelentések sport Nyugdíjkérdés Magyarországon forintárfolyam Joseph Stiglitz autóipar Apple Elemzői vélemények Népszavazás Vlagyimir Putyin oktatás energetika gyógyszeripar A KSH jelenti repülés Reklám és Média béremelés makromutatók mezőgazdaság Uber átlagkereset A munka világa hitel autóAutók GDP-adatok Magyar Telekom Nyrt. Befektetési lehetőségek Európai Unió Fővárosi ügyek Egyesült Államok Volkswagen Csoport biztosítás BÉT ingatlanpiac Telenor UPC Tesco Egészségügy - Gyógyítás Adórendszer Magyarországon