BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Együttműködéssel válhat digitalizáltabbá a pénzügyi világ

A fintech kapcsán ma talán több a kérdés, mint a válasz – mondta Balogh László, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pénzügyekért felelős helyettes államtitkára a Fókuszban a fintech című konferencián. A szakember szerint nem kérdés, hogy elkerülhetetlen a digitalizáció, ám a szabályozói oldal amúgy is óvatos. Különösen így van ez a pénzügyi szektornál, hiszen az veszélyes üzem, ám a digitalizáció kapcsán – gondoljunk csak a múlt heti zsarolóvírus-támadásra – még nagyobbak ezek a kockázatok.

A dilemma tárgya egy olyan szabályozás megalkotása erre a speciális területre, hogy az ne gördítsen szükségtelen és túl nehezen áthidalható akadályokat a pénzügyi szektor ezen új szereplői elé, ám a kedvezmények se szorítsák háttérbe azokat a prudenciális és fogyasztóvédelmi eredményeket, amelyek az elmúlt évek során a pénzügyi szektorban megvalósultak.A szakember szerint a szabályozói elvárás az, hogy az új fejlesztések gyorsan, olcsón, hatékonyan segítsék a pénzügyi szolgáltatások elterjedését. Balogh László szerint ténykérdés, hogy a pénzügyi innovációk döntő része ma nem tud a pénzügyi szolgáltatók nélkül működni, ezért a fejlesztők és a pénzügyi szolgáltatók szorosan egymásra vannak utalva.

Az NGM szakembere jelezte, hogy az Európai Bizottság a napokban kiadott memorandumában egyértelműsítette: függetlenül attól, hogy milyen csatornán keresztül zajlik egy szolgáltatás, az pénzügyi szolgáltatás marad, s így valamennyi prudenciális szabályozásnak érvényesnek kell lennie a fintech szolgáltatásokra is. A bizottság ugyanakkor tisztában van azzal, hogy sok korábbi, a hagyományos területeket és folyamatokat szabályozó prudenciális és felügyeleti előírás a modern, digitális pénzügyi környezetben nem tud érvényesülni. A kihívást az jelenti, hogy ezen új szolgáltatások esetében milyen módon biztosítsák az ügyfelek és adataik védelmét. A szabályozó felelőssége, hogy ne hagyja magára a fogyasztót, és az új szolgáltatókat is olyan szabályok közé szorítsa, ahol megfelelő panaszkezelési és fogyasztóvédelmi előírásokkal biztosítható az ügyfelek védelme félreértékesítés (misseling) vagy csalás esetén is. Komoly társadalmi veszélynek nevezte a helyettes államtitkár, hogy a bankokkal szembeni bizalom gyenge, miközben az IT-szektor tagjainak elfogadottsága magas. Kérdés, hogy az ebből a helyzetből adódó többletkockázatokat hogyan lehet kezelni – hiszen a nagyobb bizalom óvatlanabbá tehet, miközben a bankokkal szembeni ellenérzések jó része azok túlszabályozottságából, merevségéből adódik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.