Új korszak kezdődik a svéd katonai szállításban: a skandináv ország hivatalosan is megrendelte a brazil Embraer C-390 Millennium típusú szállítógépeket, melyek a több évtizede szolgálatban álló C–130H Herculeseket váltják le. A döntés nemcsak a svéd légierő számára jelent modernizációt, hanem része egy nemzetközi együttműködésnek, melyben Hollandia és Ausztria is kulcsszerepet játszik, nem beszélve az új katonai repülőgépekről.
A szerződést 2025. október 6-án írták alá az uppsalai légibázison, ünnepélyes keretek között. Az eseményen részt vett az Embraer Defense & Security delegációja, valamint Hollandia védelmi minisztere is, hiszen Hollandia vezeti a három ország közös beszerzési programját.
A megállapodás értelmében Hollandia öt, míg Ausztria és Svédország négy-négy darab C–390-est szerez be.
A szerződés emellett opciót biztosít további hét gép megvásárlására más európai országok számára, így könnyen lehet, hogy a típus elterjedtebb lesz a kontinensen is.
A svéd döntés egy korszak végét jelenti: a C–130H Hercules, svéd jelöléssel Tp84, 1969 óta szolgálja az ország légierejét. A jelenleg is aktív hat gépből álló flotta több korszerűsítésen esett át az elmúlt évtizedekben, de a típus elérte élettartama végét. 2017-ben a svéd védelmi vezetés még úgy döntött, hogy új típus helyett a Herculesek felújításával hosszabbítja meg azok üzemidejét, így a gépek várhatóan 2030-ig maradhattak volna szolgálatban. Most azonban végleg megszületett a döntés az utódról.
A beszerzésben a Lockheed Martin is versenyben volt, saját fejlesztésű C–130J-30 típusával, mely a klasszikus Hercules meghosszabbított törzsű, modernizált változata. A svédek azonban végül a brazil Embraer mellett döntöttek, mely az utóbbi években a katonai repülőgépgyártás egyik legdinamikusabban fejlődő szereplőjévé vált. A C–390-es a kategóriájában kimagasló teljesítményt és üzemeltetési hatékonyságot kínál:
A svéd védelmi minisztérium szerint a döntést stratégiai szempontok is befolyásolták: a három ország közös rendelése egyszerűsíti a karbantartást, az alkatrészellátást és a kiképzést, ami hosszú távon csökkenti az üzemeltetési költségeket. A közös flotta egyben az európai védelmi együttműködés erősítésének jelképe is.
Az első svéd C–390-es várhatóan 2027-ben érkezhet meg, és azonnal megkezdi a Tp84-es Herculesek fokozatos leváltását. A döntéssel Svédország nemcsak egy modernebb, hanem gyorsabb, hatékonyabb és rugalmasabb szállítókapacitást kap – olyat, mely jobban illeszkedik a NATO-hoz nemrég csatlakozott ország új védelmi struktúrájához.
Az Embraer C–390 Millennium típusú repülőgép lesz Litvánia új szállítógépe. A szerződés várhatóan a következő hónapokban véglegesíthető, a beszerzéssel javulnak Vilnius katonai képességei, és nem utolsósorban a gép teljes mértékben NATO-kompatibilis. Eddig több szövetséges és EU-ország is a C–390-est választotta, köztük Portugália, Magyarország, Hollandia és Ausztria, Csehország, Svédország és Szlovákia is.
A két darab C–390 Millennium beszerzéséről
még 2020 novemberében írt alá a szerződést a Magyar Honvédség
és a brazil Embraer Defense and Security. Az első, Brazíliában gyártott KC–390-es tavaly landolt Magyarországon, míg a második repülőgépnek már tesztelték az elektromos rendszerét is. A pontos ár nem ismert, de iparági becslések szerint az egységár 85 millió dollárra tehető. A Magyar Honvédségnek az AN–26-os katonai szállító repülőgépek hadrendből történő kivonása miatt van szüksége az új repülőgépek beszerzésére.
Visszatérve Litvániára, a C–390-as típus bevezetésével a balti ország várhatóan csatlakozni tud a már meglévő európai kiképzési hálózatokhoz, mechanizmusokhoz. „Gondosan tanulmányoztuk a piacon kapható különféle katonai szállító repülőgépeket, és értékelésünk egyértelműen kimutatta, hogy a C–390 Millennium a legmegfelelőbb platform nemzeti katonai műveleti követelményeink kielégítésére” – mondta Loreta Maskalioviene, Litvánia nemzetvédelmi alelnöke.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.