BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az eredetiség a kérdés

Aggódnak az autógyárak, elég „brit” lesz-e a termékük, hogy ne kelljen vámot fizetniük a Brexit után. Az érvényes kereskedelmi megállapodások szerint ahhoz, hogy a késztermék után ne kelljen vámot fizetni, elég, ha az autó alkatrészeinek 50-60 százaléka készült a származási országban. A Nagy-Britanniában gyártott autóknak azonban átlagosan csupán a 44 százalékuk készül a szigetországban – ezt mutatják az autóipari tanács adatai.

Az összes nagy brit autógyártó külföldi tulajdonban van, és már a tavalyi Brexit-népszavazás után figyelmeztettek: súlyos problémát okoznak majd a vámok. Aggodalmaik szerint a gyártás is veszélybe kerülhet, ha a kilépés után nem lesz hozzáférésük az egységes európai piachoz.

A vámmentesség azonban még ennél is nagyobb fejfájást okoz számukra. „Ha a Brexit után megszületik a szabadkereskedelmi megállapodás az Európai Unióval, akkor új szabályozásra lesz szükség, amely meghatározza, hogy a Nagy-Britanniában gyártott autók valóban britnek minősülnek-e” – mondta a Bloombergnek Peter Holmes, a brit Trade Policy Observatory nevű kutatóintézet közgazdásza.

Ha Nagy-Britannia kilép az európai vámunióból – ahogyan tervezi –, és szabadkereskedelmi megállapodást köt Brüsszellel, akkor az országból származó termékek meghatározott arányának „eredetinek” kell lennie. Ez jelentősen, egyes becslések szerint 4-15 százalékkal megemelheti a költségeket, nem kis részben a bürokrácia miatt, ami az igazolásokhoz szükséges. Bár az összes iparág közül az autógyártás függ leginkább az uniós együttműködéstől, hasonló „eredetiségi” problémákkal fog majd küzdeni a gyógyszer-, az élelmiszer- és a védelmi ipar is, derült ki a Lordok Háza elé került tanulmányból.

Az autógyártók számára megoldást jelentene, ha a kilépés után is maradna a jelenlegi rendszer, vagyis eredetinek minősülnének az

európai alkatrészek, és fordítva. Ezt Franciaország például kimondottan ellenezné, mert szívesebben látná, ha a Nissan áthelyezné a gyártást Sunderlandből a La Manche csatorna túloldalára.

Elektronikus autót tervez Kínával a Ford

A Ford közös vállalat létrehozását tervezi a kínai Anhui Zotye Automobile-lal egy új márkájú elektronikus személyautó gyártására. A Ford keddi közleménye szerint már alá is írták a szándéknyilatkozatot a Zotye Autóval, a közös vállalatban mindkét cég 50-50 százalékos tulajdonnal rendelkezik majd. A Tesla, a Daimler és a General Motors már korábban bejelentette, hogy elektronikusautó-gyárat tervez építeni Kínában. | VG

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.