Az elmúlt időszakban mind a hazai, mind a globális konjunktúra az élénkülés jeleit mutatta. Jól jelzi az optimistább kilátásokat, hogy tavaszi előrejelzésében az IMF hat év után első alkalommal módosította fölfelé a világgazdaság növekedésére vonatkozó előrejelzését. Ám egy évtizeddel a globális pénzügyi válság kitörését követően ezen adatokat nem nyugtázhatjuk egy tartósabb fellendülés első jeleként, sok teendő van még a növekedés hosszabb távon történő biztosításához.
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy az aktuális fellendülés olyan környezetben történik, amikor a világ jegybankjai immár évek óta rendkívül támogató monetáris politikát folytatnak. A központi bankok mára azonban egyre inkább megközelítették teljesítőképességük határait. Eközben a fejlett gazdaságokban olyan strukturális kihívások jelentkeznek, mint pl. a demográfiai mutatók romlása, amelyek évtizedekre meghatározzák a gazdaságok kilátásait. A gazdasági fejlődés tartós fenntartása csakis a termelékenység növekedésével biztosítható.
A termelékenységnövekedési tendencia a 2000-es évektől – India, Brazília kivételével – az USA, Kína, Japán, Oroszország és az Európai Unió esetében is megtorpant, a lassuló trendet a 2008–2009-es válság kitörése tovább súlyosbította. A munkatermelékenység hazánkban és a visegrádi régió gazdaságaiban – kivéve Szlovákiát – sem bővült számottevően az elmúlt években.
2010-től a stabilitást és a fenntartható növekedés feltételeinek megteremtését célul kitűző hazai gazdaságpolitika a költségvetési és monetáris politikai fordulattal, a gazdaságpolitikai ágak összhangjával tartósan csökkentette a gazdaság sérülékenységét, és ismét felzárkózási pályára állította hazánkat. A sikeres pénzügyi és makrogazdasági konszolidációval Magyarország a korábbiaknál kiegyensúlyozottabb és dinamikusabb növekedési modellre állhatott át.
A reformok folytatása szükséges és lehetséges.
Európa és azon belül főként a kelet-közép-európai régió gazdaságainak növekedése, valamint a magyar gazdaság ez évi növekedési mutatói is alapot adhatnak a tovább erősödő GDP-hez. A hazai konjunktúra élénkülése ráadásul az ágazatok széles körében megfigyelhető, miközben a keresleti oldalon az export dinamikus bővüléséhez egyre inkább felzárkózott a belső kereslet növekedése is. Ám nem feledhető, hogy a tartós gazdasági növekedés alapja a fenntarthatóan erősödő versenyképesség és termelékenység, ennek megvalósítása hazánk kitörési pontja lehet.
Új, termelékenységalapú modell szükséges
A rendszerváltozást követően a külföldi működő tőke „hívószava” leginkább az alacsony munkaerőköltség lett, amire reagálva a globális termelési láncokban optimalizáló multinacionális cégek leginkább az alacsonyabb hozzáadott értékű termelési fázisokat telepítették Magyarországra. Így lett gazdaságunk egyre inkább az összeszerelő üzemek telephelye. Emellett az EU-s csatlakozás negatív következményeként a hazai képzett munkaerő egy része Nyugat-Európa irányába áramlott, mind nagyobb kihívást jelentve a fejlesztésben gondolkodó magyar vállalkozások számára. Több mint negyedszázad távlatából immár biztosan állíthatjuk, hogy e növekedési modell nem vezetett el a remélt sikeres gazdasági felzárkózáshoz. Új növekedési modellre van szükség, amely az alacsony termelési költségek helyett a termelékenység javítására épít.
Egy termelékenységalapú növekedési modell központi eleme a foglalkoztatottak képzettsége. A mai szigorú feltételekkel működő versenykörnyezet tényszerűsége, hogy a teljesítményorientált, minőségközpontú, digitális, illetve modern technológiát alkalmazó és fejlesztő vállalatok a legversenyképesebbek.
A támogató intézményi feltételek aktív, innovatív állami szerepvállalással és megújított, célzott eszköztárral járulhatnak hozzá érdemben a termelékenység növeléséhez.
A megújulás tétje
A fellendülés új, nem lebecsülhető kihívásokat hoz.
A hazai vállalkozói kör szükségszerű átalakulás elé néz, különösen a független, tisztán hazai magántulajdonú vállalkozások – szemben a külföldi multinacionális vállalatokkal, melyek ezen már sikeresen túljutottak. A magyar gazdaság duális jellege erősen hátráltató tényező, amit máig se sikerült sem feloldani, sem érdemben mérsékelni. A hazai kis- és középvállalatok termelékenysége nemzetközi összevetésben is jelentősen elmarad a külföldi tulajdonú vállalatokétól, felmérések szerint körülbelül csak azok 30 százalékát éri el.
Forradalmian új technológiai időszak küszöbén állunk, amelyben a piaci szereplők szintjén is elengedhetetlen az innovatív tudással párosuló – legtöbbször digitális – megújulás. Az időben reagáló szereplők – állami és vállalati oldalról egyaránt – az átalakulási folyamat nyertesei lesznek. A termelékeny munkaerő elérhetőségéhez az állami szerepvállalás kérdéskörében érdemi javulást hozhat az uniós források technológiafejlesztéshez és innovációhoz kapcsolódó felhasználási lehetőségének bővítése is. A helyes diagnózison alapuló, gyors és célzott beavatkozások nemzetgazdasági hatékonyságát jól példázzák a Magyar Nemzeti Bank elmúlt években elindított programjai.
A válság idején a hitelszűkével jellemezhető időszak (2009–2013) problémáinak feloldása kulcskérdés volt, s megoldásként a vállalati hitelpiac lefagyásának időszakában a Növekedési hitelprogram – mint értékes példa – alig néhány hónap alatt megfordította a hitelezés csökkenő trendjét. Jelenleg már egyre inkább alacsony tőkehasználati költségű hitelbőség tapasztalható, ám új típusú kihívásként különösen az IT-beruházások további ösztönzése lesz meghatározó, és míg a válság idején a munkanélküliség, addig napjainkban főleg a munkaerőhiány problémakörével kell megküzdenünk.
A termelékenységnövelés legfőbb kihívásai
megítélésem szerint a következők:
• a finanszírozási források széles körű
hozzáférhetősége és effektív felhasználása,
• a szabályozási környezet gazdasági
szükségleteket figyelembe vevő alakítása,
• a minőségi és motivált munkaerő hiányának
feloldása az innováció és hatékonyság növelése
érdekében,
• a digitalizáció területén megvalósuló
beruházási aktivitás fokozása,
• a termelés, szolgáltatás,
infrastruktúra technológiai szintje
és a K+F+I innovációs hajlandóság,
• hatékonyságnövelésre való ösztönzés
(vállalati és egyéni szinten),
• a rejtett, válsághoz kapcsolódó másodkörös
hatások – bizalmi tőke – helyreállítása.
A bizalmi tőke szerepével kapcsolatban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal adózói minősítése lehet jó példa. A piaci szereplők érdekeltek abban, hogy „megbízható adózó” kategóriába tartozzanak, törekszenek rá, s egyúttal visszaigazolást is nyer számukra a korábbi, akár több évtizedes gyakorlatuk helyessége, miszerint nem az adóelkerülésre építették cégstratégiájukat. Elengedhetetlen azon attitűd feloldására való törekvés, hogy a piaci szereplők az államra ne mint „leküzdendő ellenfélre” tekintsenek. Időszerűvé vált a vállalkozások korábbinál radikálisabb és gyorsabb ütemű, termelékenység- és hatékonyságfókuszú megújulása.
Meddig tart a fellendülés?
Kulcsfontosságú, hogy a gazdaságpolitika helyesen használt eszköztárával, a fiskális és a monetáris politika (mint két fő gazdaságpolitikai ág) megfelelő összhangjával, a gazdaság strukturális növekedési képességét is javító reformprogramokkal a fellendülés időszaka hosszúra nyújtható. Fontos kiemelni a foglalkoztatáspolitika eredményességének szükségességét, hiszen a termelékenység és a munkaerőpiaci folyamatok már középtávon sem elszakíthatók egymástól. Tényszerű, hogy az állam (mint szabályozó és tőketulajdonos) és a tőkepiaci szereplők kiegyensúlyozott együttműködése a tartósan fenntartható növekedés alapfeltétele, jóllehet e kultúra Magyarországon csak részben alakult ki. Fejlettebb gazdaságokban, például Nyugat-Európában, a nagy vállalati múlttal, hagyománnyal rendelkező vállalatokkal, valamint a gazdaság igényeit értő és figyelembe vevő gazdaságpolitikai együttműködéssel jellemezhető országokban ez már általános gyakorlat (pl. Ausztria, Németország).
Mit tehet mindezért a jegybank?
Monetáris politikai értelemben a jegybank az árstabilitás fenntartása – mint elsődleges jegybanki cél – megvalósításával támogathatja a kiszámítható makrogazdasági környezetet és a gazdaság fenntartható növekedését. Ehhez a monetáris tanács döntésével összhangban a historikusan alacsony kamatkörnyezet tartós fenntartása szükséges. Elsődleges célja mellett a jegybank a pénzügyi stabilitás megőrzése felett is őrködik, miközben árstabilitási céljának veszélyeztetése nélkül a lépéseivel támogathatja a kormány gazdaságpolitikáját. Csakis egy stabil és versenyképes hazai pénzügyi közvetítőrendszer tudja a finanszírozási forrásokat a termelékenységnövekedés szempontjából legoptimálisabban felhasználó ágazatok és vállalatok irányába csatornázni. Így minden lépés, mellyel a jegybank segíti a pénzügyi rendszer stabilitását és versenyképességének javítását, a gazdaság hosszú távú növekedési képességét is emeli. Az innovatív és proaktív szemlélet – ahogy azt 2013 óta már láthatjuk – a jegybank jövőbeli döntéseiben továbbra is meghatározó marad.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.