BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Élményszerűen hozza közel a mezőgazdaságot az OMÉK rendezvénye

Az agráriumnak az utóbbi évben tapasztalható fejlődése komoly igényt kelt az ágazatban dolgozó szakemberekben a korszerű tudás megszerzését segítő konferenciák és az aktív üzleti kapcsolatokat elősegítő üzletember-találkozók iránt. Ezért is szánjuk szervezőként az OMÉK nulladik napját erre – mondta a Világgazdaságnak Daróczi László, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója.

Tavaly óta ismét a földművelésügyi tárca gyakorolja az AMC felett a tulajdonosi jogokat. Ez milyen változásokat hozott

a működésükben, illetve a programjaikban?

Amikor az Agrármarketing Centrum tavaly különvált a Magyar Turisztikai Ügynökségtől, gyakorlatilag egy új szervezetet kellett létrehozni saját szervezeti egységekkel, amelyekkel önállóan elláthatók a feladatok. Azóta a Földművelésügyi Minisztérium (FM) az AMC útján koordinálja Magyarország közösségi agrármarketing-feladatait, és hangolja össze az ezzel kapcsolatos kormányzati és egyéb szervek, szervezetek munkáját. Természetesen a megkezdett munka halad tovább, így együttműködő partnereink semmit nem érezhettek a változásból, ugyanúgy dolgozunk együtt, mint korábban.

Melyek az AMC legfontosabb feladatai?

A szervezet önállóan látja el a közösségi agrármarketing-tevékenységgel összefüggő feladatokat az FM irányítása alatt. Egy olyan nélkülözhetetlen hidat képez ezzel a kormányzat és a piaci szereplők között, amelynek köszönhetően egyszerre valósul meg a gyors információáramlás, a közvetlen kommunikáció, valamint a felek érdekegyeztetésének, egységesítésének platformja. Célunk, hogy közreműködésünkkel a magyar agrárium mind nemzetközi, mind hazai szinten versenyképesebb, a korszerű marketingeszközöket és módszereket hatékonyabban és eredményesebben alkalmazó ágazat legyen. Szándékaink szerint a jövőben is segítjük a tudatos fogyasztói magatartás kialakulását, az egészséges táplálkozás elterjesztését, a környezettudatos termékválasztást, a hazai élelmiszertermékek preferenciáját, valamint erősítjük a hagyományos és kézműves termékek ismertségét és kedveltségét. További törekvésünk a kkv-k és a termelők marketingkultúrájának erősítése.

Mekkora költségvetésből gazdálkodnak?

Az intézmény ebben az évben 696 millió forintot kapott a központi költségvetésből. Ezenfelül a kiemelt termékpályakampányokhoz a Földművelésügyi Minisztérium rendeli hozzá a szükséges forrást. Az olyan egyedi, országos vagy nemzetközi jelentőségű kiállításokhoz és vásárokhoz, mint az Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás (OMÉK), a kormány különít el extra támogatást a költségvetésből.

Milyen arányban támogat az AMC belföldi, illetve külföldi megjelenést?

Az idén is számos kiállításon, rendezvényen és eseményen jelentünk és jelenünk meg, belföldön és külföldön egyaránt, nem nézegetjük az arányszámot, hanem éves üzleti terv alapján dolgozunk. Külföldön ebben az évben az egyik legfontosabb megmérettetés a januári Grüne Woche volt Berlinben, ahol Magyarország partnerországi megjelenéséért mi voltunk a felelősek. Közösségi standdal vettünk részt Oroszország legjelentősebb élelmiszeripari és italseregszemléjén, a Prodexpón, a zöldség-gyümölcs piac egyedülálló találkozóhelyének számító berlini Fruit Logistica kiállításon, illetve a nürnbergi Biofach nemzetközi bioélelmiszer és bioáru-szakkiállításon. Itthon a legnagyobb feladatunk a szeptember 20. és 24. között megrendezendő OMÉK lesz.

Milyen típusú hazai, illetve külföldi programjaik vannak?

Belföldön elsősorban fogyasztásösztönző akciókkal jelenünk meg. Programjaink túlnyomó többségét a földművelésügyi tárcával közösen alakítjuk ki az FM szakmai irányításával. Minden évben komplex marketingakciókkal népszerűsítünk egyes termékpályákat, amilyen a sertéshús, a dinnye, az alma. Mindemellett a nehéz helyzetben lévő ágazatokat is igyekszünk célzott akciókkal támogatni. Idén például a nyúlhús ismertségének növelésére, a termék tápanyagban gazdag, egészséges mivoltára hívtuk fel a figyelmet nagy sikerrel. A fogyasztást ösztönző kampányokon túl számtalan belföldi kiállításon, agrárszakmai és gasztronómiai rendezvényen népszerűsítjük a kiváló minőségű, kézműves magyar élelmiszereket. Külföldi megjelenéseink célországát alapvetően Magyarország exportpiacai határozzák meg. Mint agrárpiaci partner fontos számunkra az Európai Unió, de egyre szorosabb a kapcsolatunk ázsiai partnereinkkel, ahová a hazai sertéshúsexport jelentős része irányul. Természetesen minden évben próbálkozunk újabb desztinációk elérésével is.

Az agrárexport jól teljesít, ennek nagy része azonban feldolgozatlan termék. Mit tud

az AMC tenni azért, hogy növekedjen a magasabb hozzáadott értékű termékek aránya a kivitelben?

A következő időszakban kiemelt ügynek kell tekinteni a magyar agrár- és élelmiszer-gazdaságban működő vállalkozások hazai és uniós forrásokra támaszkodó technológiai fejlesztéseit, a kis- és közepes gazdaságok, a családi gazdaságok élet- és versenyképességének növekedését és a jövedelmezőségük javulását. Nagy jelentőségűek a különböző termékpályák mentén létrejövő, a termelést, a feldolgozást és a kereskedelmet egyaránt érintő együttműködések, valamint az ezek során megfogalmazott célok magas hatékonyságú megvalósulása, illetve a termelés és a piaci lehetőségek rajtuk keresztül történő összehangolása. Az AMC e tekintetben abban tud segíteni, hogy célzott szakmai programokkal, konferenciákkal, továbbá a kül- és a belföldi rendezvényein üzletember-találkozók szervezésével szolgálja ki a termelők és a piaci szereplők, illetve a kereskedők igényeit. A többi között az idei OMÉK szakmai napja is ezt a célt szolgálja.

Mit adhat egy olyan rendezvény, mint

az OMÉK, a hazai agrár-élelmiszergazdaságnak?

Az OMÉK Magyarország legnagyobb és Kelet-Közép-Európa egyik legkiemelkedőbb agrárgazdasági seregszemléje. Az idén immár 78. alkalommal rendezzük meg az agrárium legjelentősebb eseményét. Ebből is jól látható, hogy a magyar mezőgazdasági kiállítások történetében kiemelkedő szerepe van az OMÉK-nak: mondhatnánk azt is, hogy aki számít, az kiállít nálunk. Az OMÉK ma már több pusztán egy agrárkiállításnál. Szeretnénk megszólítani a társadalom valamennyi rétegét, a korszerű mezőgazdaságot igyekszünk bemutatni, ugyanakkor nem hiányozhatnak kínálatunkból a szórakoztató programok sem. Élményszerűen szeretnénk megismertetni és közelebb hozni a mezőgazdaságot mindazokhoz, akik azt eddig távolabbról szemlélték.

Az OMÉK-on egy önálló szakmai nap

megrendezését is támogatja az AMC.

Mit vár ettől?

Pontosítok, nem támogatja, mi vagyunk az ötletgazdák, a főszervezők és a finanszírozók is. Az idei évben ki szerettünk volna törni a már jól megszokott struktúrából, hogy valami újat alkossunk. Az elmúlt időszakban tapasztalható ágazati fejlődés következtében a szakma oldaláról komoly igény mutatkozott az iránt, hogy nagyobb hangsúlyt kapjanak a szakmai programok és a tudástranszfert megvalósító konferenciák. Ezért döntöttünk úgy, hogy ez alkalommal egy teljes napot szentelünk a szakma képviselőinek. Így jutottunk el – az OMÉK történetében először – egy nulladik, OMÉK Szakmai Nap megszervezéséhez. A szakmai napon üzletember-találkozók és szakmai konferenciák, workshopok kapnak helyet, olyan tematikával, amely érinti és aktuálisan foglalkoztatja a szakembereket. Az a cél, hogy a legújabb szakmai trendekről, a piaci elvárásokról, valamint a korszerű élelmiszer-előállítási technológiákról a termelők és a gazdálkodók naprakész információkat kapjanak.

A szakmai napon kívül melyek lesznek

az idei OMÉK legérdekesebb programjai?

Természetesen a nagyközönség sem maradhat programok nélkül. Idén – a már megszokott módon – őshonos állatok bemutatójával, állatsimogatóval várjuk a kicsiket és szüleiket, de a kertek szerelmesei is megtalálják a számításukat. A Kincsem Park területét a lovas sportok kedvelői vehetik birtokba, ahol a látogatók lovas színházi előadáson is részt vehetnek. Ezeken kívül íjászbemutató, egy interaktív, Erdővarázs nevű programsorozat, továbbá – az OMÉK történetében először – Civil tér, valamint Biosziget is színesíti a választékot. A hagyományőrzés jegyében neves népi együttesek lépnek fel, lesz mesterségek bemutatója és néptánctanítás is. A gyermekek idén először kipróbálhatják a digitális játszóteret, de a könnyed esti kikapcsolódásra vágyók is számtalan izgalmas esemény közül válogathatnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.