BUX 43,528.08
+1.15%
BUMIX 3,814.2
+0.49%
CETOP20 1,856.7
-0.27%
OTP 9,212
+2.63%
KPACK 3,100
0.00%
+3.06%
+1.90%
+1.16%
+0.98%
ZWACK 17,250
-1.43%
0.00%
ANY 1,560
0.00%
RABA 1,125
-0.44%
-1.42%
+0.31%
0.00%
-1.42%
-1.31%
+2.89%
0.00%
0.00%
-0.06%
OTT1 149.2
0.00%
+3.21%
MOL 2,916
+1.04%
+0.39%
ALTEO 3,020
+2.37%
0.00%
+0.78%
0.00%
0.00%
+0.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.74%
+1.65%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
+3.42%
-0.41%
-1.96%
0.00%
+1.13%
+4.63%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
-1.40%
NAP 1,200
+0.84%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Világgazdaság

Megmerevedtek az álláspontok a Brexit-tárgyalásokon

Érdemi haladás nélkül ért véget a Brexit-tárgyalások harmadik fordulója is Brüsszelben, és Theresa May sem kapott ígéretet Japánban arra, hogy a kilépés után gyorsan megköthetik a kétoldalú kereskedelmi megállapodást.

A négynapos tárgyalások után még mindig „meglehetősen távol” van az Európai Unió és Nagy-Britannia attól, hogy megkezdődhessen a párbeszéd a két fél közötti jövőbeni kereskedelmi kapcsolatokról – mondta a záró sajtótájékoztatón Michel Barnier. Az Európai Bizottság főtárgyalója szerint a mostani fordulón bizonyos kérdésekben sikerült továbblépni, áttörés azonban egyik területen sem született. Barnier „eredményesnek” értékelte például az ír–északír kapcsolatokat és a határt érintő tárgyalásokat, de több témában megmaradt a bizalmatlanság.

Barnier London szemére vetette, hogy „lehetetlent” követel, többek között beleszólást az egységes európai piac szabályozásába, miközben azon kívül akar maradni. A főtárgyaló Theresa May szavaival gúnyolódott. „A Brexit Brexitet jelent, az egységes piac elhagyása az egységes piac elhagyását jelenti, és ha emellett döntöttek, akkor annak meglesznek a következményei” – fogalmazott.

Változatlanul nem értenek egyet a felek az európai bíróság jövőbeni hatáskörével, illetve a kilépéskor fizetendő összeggel kapcsolatban sem. Barnier szerint a brit tárgyaló küldöttség nem volt hajlandó megmondani, mekkora összeget fizetne, csak azon vitatkoztak, mi nem tetszik nekik az EU számításaiban. Véleménye szerint ezzel Nagy-Britannia világossá tette, hogy nem szándékozik teljesíteni pénzügyi kötelezettségeit a kilépés után.

Barnier összességében pesszimista hangot ütött meg, többször is figyelmeztetett, hogy telik az idő, és úgy vélte, kevés az esély arra, hogy az október végi uniós csúcson képes lesz olyan haladásról beszámolni, amely lehetővé tenné, hogy a 27-ek felhatalmazzák a továbblépésre, a kereskedelmi kapcsolatokat meghatározó tárgyalások megkezdésére. A hírre egyhetes mélypontjára zuhant a font árfolyama.

David Davis Brexit-miniszter némileg optimistábban ítélte meg a tárgyalásokat, szerinte értek el „bizonyos konkrét haladást”. Megismételte, hogy „nagyobb képzelőerőt és rugalmasságot” vár Brüsszeltől. Nagy-Britannia eleget fog tenni a nemzetközi kötelezettségeinek, mondta, a kilépési díjjal kapcsolatban azonban kötelességük, hogy a brit adófizetők érdekében alaposan megvizsgálják a brüsszeli követeléseket.

A Brexit az egyik legfontosabb téma Theresa May brit kormányfő háromnapos japán látogatásán is. Vendéglátója, Abe Sindzó megígérte, hogy Japán az unióból való kilépés után is elkötelezett marad Nagy-Britannia iránt, de figyelmeztetett: a vállalatoknak „átláthatóságra és kiszámíthatóságra” van szükségük. A Guardian tudósítása szerint azonban feltűnően kerülte megígérni, hogy a Brexit után igyekszik gyors kereskedelmi megállapodást kötni Nagy-Britanniával, pedig May részben ezt remélte a látogatástól.

A két kormányfő tegnap felszólalt a japán–brit gazdasági fórumon, amelyen May ismét azt ígérte, hogy London igyekszik majd a lehető legszabadabb és legsúrlódásmentesebb kereskedelmet biztosítani az EU-val, és megdicsérte a Nissant, amiért a Brexit-népszavazás után is úgy döntött, hogy marad Nagy-Britanniában. Ezernél több japán vállalat mintegy 160 ezer embert foglalkoztat Nagy-Britanniában, és különösen az autóiparban nagy az aggodalom a Brexit miatt. Andy Palmer, az Aston Martin vezetője, aki mintegy kéttucatnyi üzletemberrel együtt elkísérte a kormányfőt a szigetországba, arra figyelmeztetett, hogy több vállalat is elhalasztja a befektetéseket mindaddig, amíg nem tisztázódik a helyzet. Emlékeztetett, hogy egy új autó megtervezése négy évet és több milliárd dollárt emészthet fel, tehát alapos megfontolást igényel, hogy belevágjon-e az ember. A vámunióból való

kilépés Palmer szerint a luxusautó-

gyártókat nem igazán aggasztja, álmatlan éjszakákat a vámmentesség esetleges megszűnésével járó bürokrácia okoz nekik. „Azzal nem tudok megbirkózni, ha az autóim hat hónapig állnak egy francia kikötőben. Ez sokkal ártalmasabb az üzletnek” – jelentette ki.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek