BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Néhány éven belül rárepülnek a kínaiak az utasszállító gépek piacára

Újabb 130 megrendeléssel már 730 repülőgépre van vevője a kínai állami Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) vállalatnak. Az utolsó csavarig helyben fejlesztett középkategóriás utasszállító az Airbus–320 és a Boeing–B737 modellek versenytársa lesz a piacon. A C919-es típusból négy kínai lízingcég rendelt most nagyobb tételben. Az összes igény döntő többsége helyi légitársaságoktól érkezett, eddig már 27 céggel kötöttek szerződést. Első vevőjük, az Agricultural Bank of China (ABC) lízingcége volt, amely húsz megrendelést adott le C919-esekre, és további tízre vételi szándékot jelentett be. A modell listaárát nem közölték, piaci hírek szerint 80 millió dollár körül lehet.

A négyezer kilométeres hatótávolságú C919-es legfeljebb 190 utas szállítására alkalmas, a sikeres májusi próbarepülést követően néhány évig még tesztelik a légi járművet, kereskedelmi forgalomba várhatóan 2019–2020 körül kerülhet. A Comac kiemelt célja, hogy gépüket az európai és az egyesült államokbeli előírásoknak is megfeleltessék.

A nemzetközi légi forgalmi szervezet, az IATA szerint Kína 2024-re a világ legnagyobb légi forgalmi piaca lehet. A Comac előrejelzései szerint a következő húsz évben 8500 új utasszállító gépre lesz szükségük a kínai légitársaságoknak, ami összesen 1200 milliárd dolláros üzletet jelent. Ez a jóslat optimistább a Boeingénál, mely szerint hétezer repülőgépre lesz igény 1100 milliárd dollár értékben. A Comac kulcsszerepre tör a jövő globális polgárirepülőgép-piacán, kikezdve ezzel az amerikai Boeing és az európai Airbus dominanciáját is.

„Jellemző Kínára, hogy ha egy szektor szépen fejlődik az országban, akkor megjelenik egy helyi versenytárs” – mondta lapunknak Tunkli Dániel, a Concorde Értékpapír Zrt. vezető elemzője. A szakértő szerint a legfontosabb kérdés itt is a minőség lesz. A Boeing és az Airbus ezen a téren már bizonyított, így Európában és az Egyesült Államokban még akkor sem kell tömeges gépcserétől tartani, ha a kínaiak jóval olcsóbban adják majd a repülőiket. Az elemző szerint a szektor kilátásai jók, a két vezető gyártónak egyelőre nem kell a megrendelés visszaesésével számolnia. „Öt-tíz éves távlatban okozhat nekik gondot a kínai versenytárs, de akkor is elsősorban azért, mert a kínai piacon lehet lassabb a növekedésük a vártnál. A légiipar egyébként jellemzően kétszer olyan gyorsan fejlődik, mint a gazdaság. Kínában jók a szektor kilátásai – hangsúlyozta Tunkli Dániel –, ami nagyban segíti a helyi versenytárs létrejöttét.”

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.