Bemutatkozott a FLIRT motorvonat a napokban rendezett, atlantai APTA járműipari kiállításon is. Az alkalmat az adta, hogy a járműcsaládból az amerikai kontinensen elsőként a Fort Worth-i közlekedési vállalatnak szállít svájci gyártója, a Stadler. A 2015 júniusában született megrendelés nyolc szerelvényre szól. A vonatok az alaptípus – amelyből már több mint 1400 kelt el a világon – dízel-elektromos változatai (DMU) lesznek: alkalmasak Intercity- és regionális forgalomra is. (Erre utal a modell neve: Fast Light Intercity- and Regional Train). A Fort Worth és a Dallas-Fort Worth-i nemzetközi repülőtér B terminálja közötti, TEXRail nevű vonalon futnak majd 2018 végétől.
A TEXRail-megrendelés teljesítése érdekében a Stadler mintegy 50 millió dollárból új gyárat épít Salt Lake Cityben. A pénteki alapkőletételen megjelent Peter Spuhler is. A Stadler tavaly bérelt ki egy szolgáltatóbázist a utahi közlekedési vállalattól a vonatok gyártására, és már akkor jelezte: épít egy saját összeszerelő üzemet is az amerikai piacra szánt, könnyű motorvonatok számára.
Amerikai megbízók a Stadler más járműveiből rendeltek már korábban is. Legutóbb a kaliforniai Caltrain elővárosi projekthez igényeltek 16 darab hatkocsis, emeletes vonatot, opcióval további 96 kocsira. Szállít a Stadler vonatot New Jersey, a texasi Austin és a szintén texasi Denton megye, illetve a San Franciscó-i öböl vonalaira is, az utóbbi szerelvényeket idén helyezik üzembe.
Bár kétségtelenül a FLIRT a svájci gyártó erőssége, a társaság terjeszkedik más kötött pályás járművek piacán is. Mint Peter Jenelten, a csoport marketingért és értékesítésért felelős elnökhelyettese a Világgazdaságnak elmondta, a Stadler számára az egyik célpiac
a villamosoké és a metróké, ugyanis a városokban hatalmas az igény a tömegközlekedés korszerűsítésére és bővítésére. Ezen belül a Stadler számára egyelőre a villamos a kiemelt irány. A másik fő cél a nagy sebességű vonatok szegmense, amelyben szintén komoly lehetőségeket lát a társaság Európában.
Mérnökirodával kezdődött
A Stadler főtulajdonosa és elnöke – aki a közelmúltig a vezérigazgatói posztot is betöltötte – Peter Spuhler. A csoport alapját adó mérnöki irodát 1942-ben alapította Ernst Stadler, akitől az akkor már akkumulátorokat, dízelmozdonyokat és személyvonatot gyártó, bussnangi üzemmel rendelkező társaságot 1989-ben vásárolta meg Peter Spuhler. Irányítása alatt a tulajdonosváltáskor még mintegy százfős Stadler 2016-ra körülbelül hétezer fősre duzzadt. Tavalyi árbevétele 2,1 milliárd euró volt, ami mögött több mint 500 jármű eladása állt. Az év végén összesen 229 FLIRT és 53 KISS emeletes motorvonat, továbbá emellett 76 testre szabott vasúti kocsi, 44 metrókocsi és 29 mozdony gyártására volt megbízása. A Stadlernek vannak karbantartási szerződései és vonatkorszerűsítésekre szóló megrendelései is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.