BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hárommilliárd Yahoo-fiókot érintett a kibertámadás

Az eddig közöltnél sokkal többet, hárommilliárd felhasználói fiókot érintett a 2013-ban a Yahoo-t ért kibertámadás.

Már eddig is minden idők legnagyobb adatlopásaként tartották számon a 2013-ban a Yahoot ért támadást, azonban a friss információk szerint jóval rosszabb a helyzet, mint korábban gondoltuk. A cég decemberben még azt közölte, hogy egymilliárd felhasználói fiók adatait szerezték meg a kiberbűnözők az incidens során. A vállalatot megvásárló Verizon a tranzakció kapcsán teljes átvilágítást hajtott végre, és a Reuters beszámolója szerint ennek során derült ki, hogy az összes, 2013-ban még létező fiók érintett volt az ügyben. Ez hárommilliárd felhasználói fiókot jelent, és az új információ miatt várhatóan még több részvényes és a Yahoo szolgáltatásait használó internetező indít majd pert a társaság ellen. Az Egyesült Államokban már most is több tucat csoportos per van folyamatban az egykor az internet meghatározó vállalatának számító cég ellen.

A Yahoonál tapasztalt adatvesztéshez hasonló mértékű incidensre a Google vagy a Facebook elleni sikeres támadás esetén lehet számítani, azonban a közelmúltban is volt példa komoly hatással bíró incidensre. Az Equifax hitelinformációs ügynökség elleni akció kapcsán elképesztő dolgok derültek ki. Az amerikai hatóságok előre figyelmeztették a vállalat illetékeseit arra, hogy nem biztonságosak az informatikai rendszereik, ennek ellenére nem intézkedtek, hogy változtassanak a helyzeten. Az első hekkertámadásokat idén júliusban észlelték a társaságnál, azonban csak szeptember elején tájékoztatták róluk az ügyfeleket és a felügyeleti szervet. Akkor úgy lehetett tudni, hogy 143 millió felhasználó adatai kerültek illetéktelenek kezébe, azonban friss információk szerint ennél 2,5 millióval több érintettje van az ügynek.

Persze nemcsak a felhasználók adatait gyűjtő és kezelő cégeknek van óriási szerepük abban, hogy mi történik az érzékeny információkkal, hanem maguk az internetezők is komoly veszélyforrást jelentenek saját adataikra. Annak érdekében, hogy növelje az ezzel kapcsolatos tudatosságot, szokatlan akcióra szánta el magát a Kaspersky Lab. Az informatikai biztonsági cég egy olyan speciális boltot nyitott, ahol a fogyasztók a személyes adataikért vásárolhattak. A London belvárosában, az Old Streeten kialakított Data Dollar Store (Adatdollárbolt) meglehetősen nagy feltűnést keltett, hiszen már korán reggel sor alakult ki az üzlet előtt. Az ideiglenes áruházban az ismert street artist, Ben Eine nyomatait és grafikáit lehetett megvásárolni, azonban nem a megszokott módon, pénzzel lehetett értük fizetni, hanem a Kaspersky Lab által bevezetett új pénznemet, az adatdollárt használva, amelynek értékét a vásárló telefonján található személyes képek, videók és üzenetek alapján számolták ki. Az akcióval a kiberbiztonsági vállalat arra akarja felhívni a figyelmet, hogy milyen sokat is érnek a személyes adataink. A cég állítása szerint a személyes adatok mennyisége továbbra is exponenciálisan növekszik, így a fogyasztók egy olyan aranybányával rendelkeznek, amely tartani tudja értékét a földrajzi helytől vagy az árfolyamoktól függetlenül. A tudatosság hiánya hatalmas akadály abban, hogy az emberek megértsék, miért kell védeni a privát információkat. A cég szakemberei azt remélik, hogy az adatdollár ráirányítja a figyelmet ezekre a problémákra, és ilyen módon minden online élmény sokkal biztonságosabbá válhat.

Egy globális felmérés szerint annak ellenére, hogy már az emberek közel egyharmada vált kibertámadás áldozatává, mindössze 39 százalékuk gondoskodik készülékei védelméről. A felhasználóknak jobban kellene értékelniük az adataikat, mint a pénzüket, hiszen, ahogyan a Kaspersky akciója is mutatja, ha van kézzelfogható értékük, akkor lehet cserére vagy vásárlásra is használni őket.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.