BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Helyi ügyben itthon vizsgálhatják majd az adatokkal való visszaéléseket

Egységesítették az uniós tagországok az ügyféladatokkal való visszaéléseket szabályozó ­európai joganyag, a GDPR (General Data Protection Regulation) szabályozása körében a hatóságok bírságolási gyakorlatát – számolt be Szabó Endre Győző, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnökhelyettese a Dentons ügyvédi iroda adatvédelmi szemináriumán. A szakember szerint abban összhang volt, hogy nem a bírság az elsődleges a hatósági tevékenységben, ugyanakkor fontos, hogy megfelelő szankciót alkalmazzanak a hatóságok, ha valamilyen visszaélést tapasztalnak az adatkezelésben. Teljes kiszámíthatóságot ez a bírságolás új rendszeréről készült dokumentum sem nyújthat, ám a hatóságoknak van lehetőségük arra, hogy a más országokban kialakult rendről (volt-e már hasonló precedens) és az eljárás, bírságolás részleteiről érdeklődjenek a társhatóságoknál. Az adatvédelmi jogsértés azonban nem lesz átalánydíjas – hangsúlyozta Szabó Endre Győző, aki szerint a bírságolásnak mindig az arányosság, a hatékonyság és a visszatartó erő hármas szabályának kell megfelelnie. Már csak azért sem lehet étlapot készíteni a jogsértésekből, mert tagállamonként eltérő lehet a bírság összege, hiszen egy euró uniós államonként más-más értéket képvisel.

A bírság kiszabásánál minden esetben mérlegelni kell, hogy az adattal való visszaélés mennyire érte váratlanul az adatalanyt, azt, hogy kifejezetten jogellenes tevékenységről volt-e szó – ha igen, akkor egyértelmű, hogy a jogsértés súlyosságának vizsgálata elengedhetetlen, hiszen más szankcióval kell járnia, ha gondatlanul valósult meg az adatsértés. Ugyancsak eltérő súlyú szankcióval kell fellépni a visszaeső cégekkel szemben, illetve azon visszaélések esetén, amikor a hatóság konkrét lépések megtételére kötelezte a céget, s a jogsértés az előírt feladatok teljesítése során történt. A bírságolás kapcsán vizsgálandó a jogsértő vállalkozás hatósággal való együttműködése, valamint azon lépései, amelyeket a kármérséklés, a kockázat csökkentése és az eredeti állapot helyreállítása érdekében tett.

Kiemelt fontosságú az adatsértések kezelése a határon átnyúló tevékenységek esetében. A pénzintézeti szabályozás lényegében megköti a hazai felügyelet kezét, a határon átnyúló szolgáltatóval szembeni prudenciális fellépésre nincs mód, csak a felügyelet fogyasztóvédelmi jogosítványai élnek. A GDPR az utóbbi megoldást követi. Az ügyfélnek adatkezelési visszaélések esetén is joga van az adatait nem megfelelően kezelő szolgáltatót helyben bepanaszolni, ám a hatóság vizsgálatán múlik, hogy hol intéződik az ügy. Ha a helyi hatóság úgy dönt, hogy a bepanaszolt adatkezelés csak az adott tagállamban valósult meg, akkor joga van saját hatáskörben dönteni – s csak jelzést küldeni a székhely szerinti vezető hatóságnak.

Ha viszont központi döntés volt, vagy a jogosulatlan adatszolgáltatás valamely központi adatkezelési irányelv hazai átültetésének eredménye, a magyar hatóság átadhatja az ügyet a központ alapján illetékes hatóságnak.

Nem maradhat a generalista szabályozás

Az infotörvény napirenden lévő módosítása nem lesz szigorúbb a GDPR-előírásoknál – vélekedett a NAIH elnökhelyettese. Szabó Endre Győző szerint a magyar jogrendből azonban ki kell maradnia annak a generalista szabályozásnak, amely a jogszabályokat sértő hazai kis- és középvállalkozások első botlását (ha a korrekció megtörténik) szankciómentesnek minősíti. „Ez a szabály nem kompatibilis a GDPR-szabályozással – hangsúlyozta –, az egyedi elbírálás okán viszont minden ügyben lehet szankciót nem tartalmazó ítéletet hozni, ám ezt jogszabály nem teheti kötelezővé.”

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.