BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kilőttek az amerikai autógyártók a harmadik negyedévben

A várakozásokat felülmúló harmadik negyedéves eredményekről számolt be a General Motors (GM) és a Fiat Chrysler Automobiles (FCA), jelezve, hogy fő piacaikon – így Észak-Amerikában és Kínában – jól mennek a dolgok. A GM 33,6 milliárd dolláros forgalomról és 1,32 dolláros egy részvényre eső kiigazított eredményről (EPS) adott hírt, miközben a Thomson Reuters konszenzusa 32,67 milliárd dolláros forgalomról és 1,13 dolláros EPS-ről szólt. Igaz, egy évvel korábban még 38,9 milliárd dolláros bevételről és 1,76 dolláros EPS-ről adott hírt Amerika legnagyobb autógyártója. A bevételcsökkenés hátterében számos tényező áll, így például az, hogy a hazai eladások korábbi lassulása ellenére a gyártást csak késve fogták vissza, így a fél év végére már egészségtelenül magas, 105 napos raktárkészletük halmozódott fel, amit finanszírozni kellett. Szakértők a 60 napos készletet tartják optimálisnak. A leállásokkal sikerült szeptember végére 76 naposra levinni a készletet. A Chevrolet Malibu és

Cruze gyártását másfél hónapra leállították, a Corvette sportkocsiból pedig augusztus óta egyetlen példány sem készült. Nem segített, hogy egy hónapig sztrájk volt a Chevrolet Equinoxot gyártó üzemben, így a népszerű városi terepjáróból sem tudtak eleget szállítani. Számszakilag hatalmas, 5,5–6 milliárd dollár közötti egyszeri veszteséget kellett elkönyvelnie a GM-nek amiatt, hogy az ezredforduló óta masszívan veszteséges európai üzletágát – benne az Opellel és a Vauxhall-lal – eladta a Peugeot SA-nek. Ebből 3,9 milliárd volt az igénybe nem vett adóhitel, míg 1,6 milliárd valós dollárral az Opel nyugdíjalapját kellett feltölteni a munkabéke megteremtése érdekében. Minden más tekintetben viszont rend honol a GM-nél, az egyszeri tételek kisöprése után kedvező jövőképet látnak a Motley Fool elemzői.

Az FCA-nél már a jelen is fényes: az olasz–amerikai gyártó megduplázta, 910 millió

euróra növelte adózott eredményét a szeptemberrel zárult negyedévben, miközben 1,123 millió autót adott el, csaknem annyit, mint egy évvel korábban. Igaz, az ebből származó 26,4 milliárd eurós bevétele 2 százalékkal kevesebb a bázisidőszakénál. Az FCA egyre hatékonyabban működik, kiigazított haszonkulcsa 5,6 százalékról 6,7 százalékra ugrott, a Maserati luxusautókon például 13,8 százalékos haszonkulccsal adnak túl. A nettó adósságállomány 4,4 milliárd euróra rúg, s bár 200 millióval növekedett egy év alatt, az FCA fizetőképességét jelzi, hogy az S&P stabilról pozitívra javította az adósosztályzata mellé fűzött kilátást. A cég megerősítette az üzleti év egészére tett eredményvárakozásait. A gyorsjelentéseket jól fogadta a piac, közreadásuk után a GM New Yorkban 3,6, az FCA Milánóban 3 százalékkal erősödött.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.