BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Minőségi hazai élelmiszerek készülnek

A növekvő élelmiszerpiacon is számolni kell a regionális különbségekkel – interjú Pekó Lászlóval, a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnökével.

A statisztikák szerint bővül a fogyasztás, miként hat ez az üzletláncra? Vannak területi különbségek?

A minimálbér és a szakmunkás-bérminimum emelése nálunk is forgalombővülést hozott, ez az első fél évben 4-6 százalék körüli volt. Fontos megemlíteni azonban, hogy ez csoportszinten igaz átlagszám. A Coop jelen van hátrányos helyzetű megyékben is, nagyon sok kistelepülési boltunk van. Itt pedig az a jellemző, hogy sok a közmunkás és a nyugdíjas, ezért még a tavalyi szinthez képest is csökkent a forgalom.

A nagyobb településeken jobbak a lehetőségek, de attól is sok függ, hogy milyen a versenyhelyzet.

A kistelepüléseket kivéve, mert ott csak mi „visszük a boltot”.

A magyar fogyasztókról sokszor elmondják, hogy kivételesen árérzékenyek. Önök tapasztalnak-e valamilyen változást a fogyasztói attitűdben? A Coop Rally ezt hogyan befolyásolhatja?

Az érzékelhető, hogy a magyar fogyasztók az ár mellett egyre inkább fontosnak tartják a minőséget és az eredetet, ezek a szempontok gyakorlatilag egymás mellé kerültek. A mi célunk a Coop Rallyval is az, hogy ráirányítsuk a figyelmet a minőségi magyar árukra. Pontosan azért mutatjuk meg a hazai élelmiszergyártókat, hogy a fogyasztók bátran keressék a termékeiket.

Fogyasztói oldalról már említette a béremelést, de a Coopnál mint munkáltatónál ez hogyan hatott?

Az egész Coop-láncra érvényes, hogy mindig jogkövető magatartást tanúsítottunk, így ezeket az emeléseket mi is végrehajtottuk, ami 18-20 százalékos átlagos bruttó bérnövekedést eredményezett. Ez már idén is nehézséget okozott, mert ezt a többletköltséget a kistelepüléseken szinte lehetetlen kigazdálkodni, ráadásul a kötelező béremelések folytatása miatt jövőre még problematikusabb lesz a helyzet. Sokat tanakodunk, mit lehet tenni a kistelepüléseken üzemelő boltjainkkal. Ez nem csak a Coopot érintő probléma. Az ilyen helyeken a boltnak népességmegtartó ereje van, és sokszor az egyetlen munkáltatónak számít, vagyis egy-egy ilyen bolt bezárásának a hatása sokszorosan továbbgyűrűzik. A kétezer főnél kisebb lélekszámú településeken a lakosságmegtartó képesség miatt annak megoldására van szükség, hogy ne kelljen bezárni a boltokat. Van egy szektorsemleges, kizárólag a legális foglalkoztatókat érintő javaslatunk, amely szerint a napi cikkek forgalmazói támogatást kapnának, hogy helyben megmaradjanak ezek az üzletek. Számításaink szerint ez a költségvetésnek éves szinten 3-3,5 milliárd forintos kiadást jelentene. A pozitív hatása viszont ennél jóval több lenne.

A kiskereskedelemben különösen aktuális kérdés a munkaerőhelyzet. Ez hogyan alakult az üzletláncnál? Milyen lépéseket tesznek a munkaerő-utánpótlás érdekében?

Az egész szektorra igaz, hogy kormoly gondok vannak a szakképzésben, kevesen választják a kereskedelmet. Nagy tévedés, hogy ha emeljük a béreket, több munkaerő lesz. Ezzel csak egymástól csábítjuk el az embereket. A Coopnál komoly energiákat fektetünk a szakképzési helyzet javításába, emellett úgy gondoljuk, hogy a dolgozni akaró nyugdíjaskorúak továbbfoglalkoztatása is egy megoldás lehet, ezért Coop-szinten elkezdtük nyugdíjas-szövetkezetek létrehozását. Utóbbi az ott foglalkoztatottak számára garanciát is jelent, hogy járandóságukat maradéktalanul megkapják, és élvezhetik a szövetkezet adta előnyöket.

A Coop üzleteiben milyen arányban találhatók magyar, illetve külföldi áruk? Volt ebben változás az utóbbi években?

A Coop márkatermékek 90 százaléka magyar, de az egyéb termékeknél is 80 százalék fölötti a hazai gyártóktól származó áruk aránya. Amikor a Coop Rally 2006-ban elindult, több mint 20 százalékkal kisebb volt a hazai áruk aránya. Hogy ez a pozitív trend tovább folytatódjon, Magyarországon a gyártóknak arra kell felkészülniük, hogy egész évben folyamatos ellátást tudjanak biztosítani, akkor is, ha egy szezonális exportlehetőség elszívná a magyar terméket.

Jövőre is folytatódik a Coop Rally?

Igen. Az eddigi 12 év tapasztalata alapján nyugodtan mondhatom, jó döntés volt elindítani. Az sem változik, hogy egyik évben az Alföldön, a másikban pedig a Dunántúlon tartjuk a szakmai programot. Nekem személyesen is sokat ad ez a néhány nap, jó leülni, „szakmázni”, megismerni egymás gondolatait. Az így kialakuló emberi kapcsolatok nagyon sokat segítenek a jó döntésekben, beleértve az éves szerződéskötéseket is.

A Coop számokban

A 100 százalékban magyar tulajdonú Coop Csoport 2016-ban 582 milliárd forintos árbevételt ért el. Közel 2000 településen csaknem 2700 franchise-üzlettel van jelen, amelyekben kiemelten hazai gyártású árucikket forgalmaz. Boltjaiban naponta 1,5 millió vásárló fordul meg, 30 ezer foglalkoztatottnak és 700 magyar vállalkozásnak biztosít megélhetést.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.