A Coop üzletlánc immár 12. alkalommal rendezte meg a Coop Rallyt, aminek ezúttal is elvállalta a fővédnökségét. Miért áll évről évre a program mellé?
Egyszerű az oka: a Coop Rally hatékonyan segíti azt a törekvésünket, hogy a magyar élelmiszer-gazdaságban működő vállalkozásokkal közösen egy fejlett agrár-élelmiszeripari ágazatot építsünk. Ennek szereplői képesek az együttműködésre, innovatívak, a minőségre építenek, kihasználják az információalapú gazdaságban rejlő előnyöket, és gondolkodásuk középpontjában a fogyasztó áll. Innováció, tudás, együttműködés és minőség – ezek a legfontosabb kulcsfogalmak versenyképességünk növeléséhez.
A Coop Rally szellemisége megfelel ezeknek a szempontoknak.
Hogyan értékeli a Coop Gazdasági Csoportot mint kereskedelmi szereplőt? A Coop Rally idén elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat. Ön szerint mi az egyedisége ennek
a szakmai programnak?
A Coop Gazdasági Csoport a hazai kiskereskedelem meghatározó szereplője, elkötelezett a magyar gazdaság fejlődésében, amit a hazai beszállítókkal kialakított, szerteágazó és jelentős partnerkapcsolataival is elősegít, eljuttatva a magyar gyártók minőségi termékeit a családok asztalára. Sok vidéki térségben kulcsszerepet játszik a lakosság kiskereskedelmi ellátásában, és munkáltatóként is jelentős a felelőssége. A Coop Rally, csakúgy, mint az agrárkormányzat, a minőségi magyar élelmiszerekre kívánja felhívni a hazai fogyasztók figyelmét. Az üzenetünk közös:
a hazai termékek biztonságosak, egészségesek és elérhetők számukra.
A magyar agrárágazat exportteljesítménye növekszik, de még mindig a búza és a kukorica adja a kivitel gerincét. Mit kell tenni, hogy még inkább a magasabb hozzáadott értékű termékek kivitele legyen a jellemző?
Ahogy az egész gazdaság, úgy a mezőgazdaság is alapvetően exportvezérelt Magyarországon. Az agrárexport hat év alatt 37,5 százalékkal, a külkereskedelmi többlet pedig 34,9 százalékkal bővült. A távlati tervek azonban ezt is jelentősen növelnék, ezt a célt szolgálja a kormány 2050-ig szóló nemzeti élelmiszer-gazdasági programja. Ennek megvalósításával a ma nyolcmilliárd euró körüli agrárexport 2050-re húszmilliárdra növekedhetne. Az elmúlt években már kedvezően változott az agrárexport belső szerkezete: míg a feldolgozatlan alapanyagok aránya a kivitelben csökkent, a magasabb szinten feldolgozott, vagyis több munkahelyet teremtő termékek aránya nőtt. A kormány távlati célja az, hogy 2050-re a nemzetgazdaság teljesítményén belül az élelmiszer-gazdaság teljes hozzáadott értéke 25 százalék legyen. Mindezt úgy, hogy az évszázad közepére az élelmiszeripar hozzáadott értéke két és félszerese legyen a mezőgazdaságénak.
Ha csak az agrártárcán múlna, mely ágazatokban folytatódna az áfacsökkentés?
Az áfacsökkentésbe bevonható termékek köre alapvetően a költségvetés teherbíró képességétől függ, ezért én most nem emelnék ki egyetlen termékkört sem. Az azonban biztos, hogy ha a magyar gazdaság a jövőben is jól teljesít, akkor további élelmiszerek áfája is mérsékelhető. A kormány határozott adócsökkentési politikát folytat, amiből a Földművelésügyi Minisztérium is kiveszi a részét. A tárcánál dolgozunk a további áfacsökkentés előkészítésén. Ez annál is fontosabb, mert védi a tisztességes piaci szereplőket, minden háztartást érint, de különösen a gyermekes családok, a nyugdíjasok és a kiskeresetűek helyzetét javítja.
Ön szerint melyek a magyar agrárium előtt álló legnagyobb kihívások?
Növelnünk kell az öntözött területeket az elkövetkező években, ehhez jelentős fejlesztések szükségesek. A klímaváltozás az egész mezőgazdálkodás újragondolását kívánja meg. Ez nemcsak alkalmazkodóbb növényfajták választását jelenti, hanem például a mezőgazdasági digitalizáció és a precíziós gazdálkodás minél szélesebb körű alkalmazását is.
Gondolatok a rali jegyében
Zsigó Róbert, a Földművelésügyi Minisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára
„A Coop Rally összeköti a vidék élelmiszeriparát és kereskedelmét. A kormány stratégiai ágazatnak tekinti az élelmiszer-feldolgozást, és kiemelt célja, hogy a szektor forrásokhoz jusson. A Coop Rally szintén ezt szolgálja, hiszen a legjobb minőségű magyar termékeket állítja fókuszba.”
Feldman Zsolt, a Földművelésügyi Minisztérium agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára
„A Coop Rally, a Coop Gazdasági Csoport, valamint a kormány céljai alapvetően közösek: a magyar gyártók és termékek bemutatása, népszerűsítése. Magyarországnak kiváló adottságai vannak, amelyek arra köteleznek bennünket, hogy az élelmiszer-előállítást is magas színvonalon műveljük.”
Demeter Ervin, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottja
„Hetedik alkalommal veszek részt
valamilyen formában a ralin, amely minden alkalommal bizonyítja a hazai élelmiszer-gazdaság erejét. A lánc nemcsak felhívja a minőségi magyar termékekre a figyelmet, hanem értékesíti is őket. Fontos a Coop ennek a régiónak, mert munkahelyeket teremt az itt élők számára, akik a megkeresett pénzt itt tudják elkölteni. Az így keletkezett profit pedig a helyi gazdaságot erősíti és a helyiek életét könnyíti.”
Kovács Ferenc, Nyíregyháza
polgármestere
„A térségben ma már nem a munkaerőhiány, hanem a munkaerő megtartása jelenti a legnagyobb gondot. A különböző szervezeteknek, kezdeményezéseknek – amilyen a Coop Rally is – így ezzel a problémával kell megküzdeniük. Ezt csak úgy tudják megtenni, ha a helyi munkaerőre építenek, és ők állítják elő a helyi fogyasztóknak a minőségi magyar élelmiszert. A Coop is a közösségre épít, amiért ezúton is hálámat fejezem ki.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.