BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább nőhet az agrárium súlya

A jó minőségű hazai termékek megismertetésében kulcsszerepe van a Coop rendezvényének – állítja Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter.

A Coop üzletlánc immár 12. alkalommal rendezte meg a Coop Rallyt, aminek ezúttal is elvállalta a fővédnökségét. Miért áll évről évre a program mellé?

Egyszerű az oka: a Coop Rally hatékonyan segíti azt a törekvésünket, hogy a magyar élelmiszer-gazdaságban működő vállalkozásokkal közösen egy fejlett agrár-élelmiszeripari ágazatot építsünk. Ennek szereplői képesek az együttműködésre, innovatívak, a minőségre építenek, kihasználják az információalapú gazdaságban rejlő előnyöket, és gondolkodásuk középpontjában a fogyasztó áll. Innováció, tudás, együttműködés és minőség – ezek a legfontosabb kulcsfogalmak versenyképességünk növeléséhez.

A Coop Rally szellemisége megfelel ezeknek a szempontoknak.

Hogyan értékeli a Coop Gazdasági Csoportot mint kereskedelmi szereplőt? A Coop Rally idén elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat. Ön szerint mi az egyedisége ennek

a szakmai programnak?

A Coop Gazdasági Csoport a hazai kiskereskedelem meghatározó szereplője, elkötelezett a magyar gazdaság fejlődésében, amit a hazai beszállítókkal kialakított, szerteágazó és jelentős partnerkapcsolataival is elősegít, eljuttatva a magyar gyártók minőségi termékeit a családok asztalára. Sok vidéki térségben kulcsszerepet játszik a lakosság kiskereskedelmi ellátásában, és munkáltatóként is jelentős a felelőssége. A Coop Rally, csakúgy, mint az agrárkormányzat, a minőségi magyar élelmiszerekre kívánja felhívni a hazai fogyasztók figyelmét. Az üzenetünk közös:

a hazai termékek biztonságosak, egészségesek és elérhetők számukra.

A magyar agrárágazat exportteljesítménye növekszik, de még mindig a búza és a kukorica adja a kivitel gerincét. Mit kell tenni, hogy még inkább a magasabb hozzáadott értékű termékek kivitele legyen a jellemző?

Ahogy az egész gazdaság, úgy a mezőgazdaság is alapvetően exportvezérelt Magyarországon. Az agrárexport hat év alatt 37,5 százalékkal, a külkereskedelmi többlet pedig 34,9 százalékkal bővült. A távlati tervek azonban ezt is jelentősen növelnék, ezt a célt szolgálja a kormány 2050-ig szóló nemzeti élelmiszer-gazdasági programja. Ennek megvalósításával a ma nyolcmilliárd euró körüli agrárexport 2050-re húszmilliárdra növekedhetne. Az elmúlt években már kedvezően változott az agrárexport belső szerkezete: míg a feldolgozatlan alapanyagok aránya a kivitelben csökkent, a magasabb szinten feldolgozott, vagyis több munkahelyet teremtő termékek aránya nőtt. A kormány távlati célja az, hogy 2050-re a nemzetgazdaság teljesítményén belül az élelmiszer-gazdaság teljes hozzáadott értéke 25 százalék legyen. Mindezt úgy, hogy az évszázad közepére az élelmiszeripar hozzáadott értéke két és félszerese legyen a mezőgazdaságénak.

Ha csak az agrártárcán múlna, mely ágazatokban folytatódna az áfacsökkentés?

Az áfacsökkentésbe bevonható termékek köre alapvetően a költségvetés teherbíró képességétől függ, ezért én most nem emelnék ki egyetlen termékkört sem. Az azonban biztos, hogy ha a magyar gazdaság a jövőben is jól teljesít, akkor további élelmiszerek áfája is mérsékelhető. A kormány határozott adócsökkentési politikát folytat, amiből a Földművelésügyi Minisztérium is kiveszi a részét. A tárcánál dolgozunk a további áfacsökkentés előkészítésén. Ez annál is fontosabb, mert védi a tisztességes piaci szereplőket, minden háztartást érint, de különösen a gyermekes családok, a nyugdíjasok és a kiskeresetűek helyzetét javítja.

Ön szerint melyek a magyar agrárium előtt álló legnagyobb kihívások?

Növelnünk kell az öntözött területeket az elkövetkező években, ehhez jelentős fejlesztések szükségesek. A klímaváltozás az egész mezőgazdálkodás újragondolását kívánja meg. Ez nemcsak alkalmazkodóbb növényfajták választását jelenti, hanem például a mezőgazdasági digitalizáció és a precíziós gazdálkodás minél szélesebb körű alkalmazását is.

 

Gondolatok a rali jegyében

Zsigó Róbert, a Földművelésügyi Minisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára

„A Coop Rally összeköti a vidék élelmiszeriparát és kereskedelmét. A kormány stratégiai ágazatnak tekinti az élelmiszer-feldolgozást, és kiemelt célja, hogy a szektor forrásokhoz jusson. A Coop Rally szintén ezt szolgálja, hiszen a legjobb minőségű magyar termékeket állítja fókuszba.”

Feldman Zsolt, a Földművelésügyi Minisztérium agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára

„A Coop Rally, a Coop Gazdasági Csoport, valamint a kormány céljai alapvetően közösek: a magyar gyártók és termékek bemutatása, népszerűsítése. Magyarországnak kiváló adottságai vannak, amelyek arra köteleznek bennünket, hogy az élelmiszer-előállítást is magas színvonalon műveljük.”

Demeter Ervin, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottja

„Hetedik alkalommal veszek részt

valamilyen formában a ralin, amely minden alkalommal bizonyítja a hazai élelmiszer-gazdaság erejét. A lánc nemcsak felhívja a minőségi magyar termékekre a figyelmet, hanem értékesíti is őket. Fontos a Coop ennek a régiónak, mert munkahelyeket teremt az itt élők számára, akik a megkeresett pénzt itt tudják elkölteni. Az így keletkezett profit pedig a helyi gazdaságot erősíti és a helyiek életét könnyíti.”

Kovács Ferenc, Nyíregyháza

polgármestere

„A térségben ma már nem a munkaerőhiány, hanem a munkaerő megtartása jelenti a legnagyobb gondot. A különböző szervezeteknek, kezdeményezéseknek – amilyen a Coop Rally is – így ezzel a problémával kell megküzdeniük. Ezt csak úgy tudják megtenni, ha a helyi munkaerőre építenek, és ők állítják elő a helyi fogyasztóknak a minőségi magyar élelmiszert. A Coop is a közösségre épít, amiért ezúton is hálámat fejezem ki.”

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.