Javult a magyar tízévesek olvasási szövegértése
Javult a magyar gyerekek olvasási szövegértése a legfrissebb PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) eredményei alapján. A magyar diákok 2016-ban 554 pontot értek el, ez az öt évvel ezelőtti eredményhez képest 15 ponttal magasabb – mondta Balázsi Ildikó, az Oktatási Hivatal főosztályvezetője.
A 2001-ben kialakított 500 pontos PIRLS-skálaátlaghoz viszonyítva 2001-ben 543, 2006-ban 551, 2011-ben pedig 539 pont volt a magyar tanulók átlageredménye. Idén Magyországnál nyolc ország teljesített jobban, többek között Oroszország, Szingapúr, Finnország és Lengyelország is. A nemek tekintetében a kislányok erősebbek szövegértésben: a lányok a fiúknál 13 ponttal többet értek el. Nemzetközi szinten 19 pont volt a lányok és a fiúk között a különbség.
A javuló eredményekhez Palkovics László oktatási államtitkár szerint hozzájárult az is, hogy 2012-ben állami fenntartásba kerültek az iskolák, így biztonságosabbá váltak a működési körülmények, valamint az is, hogy Magyarországon 86 százalékról 93 százalékra nőtt az óvodába járó gyerekek aránya. Felmérések szerint ugyanis jobb eredményt érnek el az iskolában azok a gyerekek, akik legalább három évig óvodába jártak – tette hozzá az államtitkár. A magyar diákok átlagteljesítménye a fővárosi, városi, megyeszékhelyeken lévő iskolákban jobb volt, mint a községekben. Az olvasás szeretete területén is egy kicsit javult a helyzet. Míg 2011-ben a magyar tízévesek 22 százaléka nem szeretett olvasni, tavaly ez az arány 20 százalék volt.


