Míg néhány évtizede kérdéses volt a létjogosultsága, addig mára a világ legfontosabb fémjei közé került a lítium, amelynek egyik első számú kitermelője most újabb helyeken vetné meg a lábát. A chilei Kémiai és Bányászati Társaság Argentínában és Ausztráliában is terjeszkedik.
Az elektromos autók és az okoskütyük rohamos térnyerésével kap-
csolatban viszont jogosan merül fel a kérdés: elegendő lítiumot tud-e termelni a három jelentős készlettel rendelkező latin-amerikai ország, Bolívia, Argentína és Chile? Utóbbi két állam közösen a világ lítiumtartalékának 67 százalékát birtokolja, ennek ellenére az elmúlt két évtizedben csupán egy kitermelőhely nyílt Argentínában. A kérdés azért is különösen fontos, mert a lítiumkitermelés hamar költséges lett, így a szállítás tovább növelte a piaci árat, és az e-autók gyártói is növekvő igényeket jelentenek be. A lítium tonnánkénti ára 2017-ben jelentős, 30-35 százalékos emelkedést produkált. A Benchmark Mineral Intelligence szerint novemberben tonnánként 14 ezer dolláron állt Dél-Amerikában az újratölthető elemekben felhasznált ásvány ára.
A Bloomberg megjegyzi: egy vagy két közepes projektnek kellene minden évben indulnia, hogy lépést tudjon tartani az éves keresletnövekedéssel.
A 2016-os lítiumkitermelés 35 ezer tonnát, míg a rendelkezésre álló készletek össztömege 40 millió tonnát tesz ki. A Deutsche Bank elemzése szerint ez elég lenne 185 évig, még abban az esetben is, ha a piac a háromszorosára bővülne. A lítium iránti kereslet közben megháromszorozódhat a 2015-ös szinthez képest, amely 2025-re akár az 535 ezer tonnát is súrolhatja. (Összehasonlításul a Tesla S modelljéhez 45 kilogramm lítium-karbonátra van szükség.)
A globális akkumulátortermelés is növekedhet: a teljes kapacitás a mostani 103 gigawattóráról 278 gigawattórára emelkedhet 2021-re, s az európai gyártókapacitások ezzel párhuzamosan növekedhetnek. A tervek szerint Svédországban, Magyarországon és Lengyelországban hamarosan megkezdik a termelést. A dél-koreai SK Innovation Zrt. hazánkban építi fel az e-autókban használható akkumulátorokat gyártó üzemét, amelyre 840,2 milliárd dél-koreai vont (200 milliárd forint) szán. A munkálatok februárban indulnak, és évi 250 ezer, elektromos autóba való akkumulátort gyártanak majd.
KIEMELÉS (ha kell):
Tonnánként 14 ezer dolláron állt Dél-Amerikában a nyersanyag ára novemberben
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.