BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Válság előtti szintre gyorsult az autóipar

Sorozatban negyedik éve nő Európában az új autók forgalma: tavaly az unió és a vele szabadkereskedelmi szerződést kötő Svájc, Norvégia, Izland, Liechtens­tein piacán 15,63 millió személygépkocsira és kishaszonjárműre szereltek rendszámot. Ez 3,4 százalékkal több az előző évi mennyiségnél – derül ki a gyártói szövetség, az ACEA éves összesítéséből. A szám lehetett volna magasabb is, ha a decemberi értékesítési időszak nem lett volna egy munkanappal rövidebb, mint az egy évvel korábbi. Így viszont az évzárás gyengén sikerült: az elkelt 1,14 millió jármű 4,8 százalékos visszaesés 2016 végéhez képest.

Az autóipari konjunktúra immár a válság előtti időket idézi, a forgalom nem sokkal marad el a 2007-es 16 milliós történelmi csúcstól. Az erősödő fogyasztói bizalom, a bővülő gazdaság és a csökkenő munkanélküliség serkentette az eladásokat, ám az idén már megtörhet a tempó, és stagnálás várható a forgalomban – figyelmeztet az Evercore ISI piackutató. Hasonlóan látja az LMC Automotive tanácsadó cég is, amely két okot jelöl meg ennek hátterében: egyrészt a Brexit miatt életszínvonaluk romlásán kesergő és óvatosabb brit fogyasztókat, másfelől a dízelautók iránt megcsappanó keresletet.

Európa második legnagyobb piacán, a briteknél tavaly 5,7 százalékkal kevesebb autót helyeztek üzembe, mint 2016-ban, ilyenre hat éve nem volt példa. Decemberben már 14,4 százalékos volt a csökkenés, mi több, az idén a piac további zsugorodására lehet számítani. A másik négy meghatározó piacon nem panaszkodhattak a kereskedők, jóllehet a német 2,7 százalékos bővülési ütem némi fanyalgásra adhat okot, főképp ha az olasz 7,9, a spanyol 7,7 és a francia 4,7 százalékos gyorsulást vesszük alapul. A legnagyobb növekedést, 27,3 százalékkal Litvániában mérték, ezt követte hazánk 20,4 és Bulgária 18,5 százalékkal. A kelta tigris viszont ellustult: a lista végén az írek szerepelnek 10,4 százalékos csökkenéssel.

A gyártók versenyében a Volkswagen csoport dominanciáját még az eddig 21 milliárd dolláros kiadással járó dízelbotrány sem tudta megtépázni, a németek 2,1 százalékkal több, 3,72 millió járművet értékesítettek a kontinensen, s a cég közleménye szerint a világelső helyet is sikerült visszaszerezniük a Toyotától. A második helyet a Peugeot-Citroen kibérelte magának azzal, hogy tavaly megvette az Opel/Vauxhall márkákat a General Motorstól, leszakítva magáról honi riválisát, a harmadik helyre szoruló Renault-t.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.