Világgazdaság

Többen utazunk, több a panasz is

A légitársaságokkal kapcsolatos panaszok emelkedő száma az utazások számának növekedésével függ össze.

Többen kötnek utasbiztosítást, de még mindig nem elegen, mert sokan hiszik azt, hogy a bankkártyájukhoz kapcsolódó védelem elegendő, miként több szolgáltatást várnak az Európai Egészségkártyától is, mint amennyire az fedezetet nyújt – röviden így jellemezhető a főszezon előtt a magyar utazási piac. A Budapesti Békéltető Testület (BBT) a nyaralási főszezon előttre időzített figyelemfelhívó tájékoztatója kapcsán Molnár Judit, a testület tagja, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének alelnöke a Világgazdaság kérdésére elmondta:

a légitársaságokkal kapcsolatos panaszok emelkedő száma az utazások számának növekedésével függ össze.

Fotó: Földi D. Attila

A közhiedelemmel ellentétben nincs különbség a fapadosok és a hagyományos légitársaságok panaszkezelési politikája között, sőt az egyik pozitív példa történetesen a Wizz Air ügyfélszolgálata, amelyik könnyen elérhető, és rugalmasan kezeli az ügyeket.

Az utaspanaszok sokszor épp azért jutnak el a békéltető testülethez, mert a légitársaságoknak nincs személyes képviseletük, a telefonos és online ügyfélszolgálatokhoz utat találni összehasonlíthatatlanul nehezebb, mint azokon jegyet vásárolni.

Érzékelhetően növekszik a piacvezető nemzetközi online szállásfoglalási oldalhoz kötődő esetek száma is, ami együtt mutatja az utazások számának emelkedését és az adott cég rugalmatlanságát. Sok panasz érkezik az egyik hazai buszos vállalkozásra is: a cégnél rendszeresen előfordul, hogy előzetes értesítés nélkül törli járatait, amiért utóbb csak a menetjegy árát akarja megtéríteni, miközben a pórul járt utas minden költségét köteles fizetni.

Az utazási irodák minden más ágazatbeli vállalkozásnál rugalmasabban, segítőkészen állnak a panaszos utasokhoz – erre Molnár Judit a békéltető testülettől is rendszeresen kap visszajelzéseket. A BBT elé kerülő hatezer panaszból csak száz köthető az utazási szolgáltatásokhoz. Az utaztatás mára teljesen átvilágított, sokszorosan kontrollált, jogszabályokkal átszőtt tevékenységgé vált. A tavalyi Green Travel-csődre adott válasz, az utazási csomagok együttes kezelését előíró kormányrendelet is sokat segíthet a piac tisztulásában, bár Baranovszky György, a BBT elnöke úgy vélte: megfelelő ellenőrzés mellett a korábbi szabályozás is elegendő lett volna elkerülni a bajt. Baranovszky szerint az utazási irodákkal kapcsolatos másik panasz, a megbontott árak hirdetése addig nem fog megszűnni, amíg a jogszabály nem teszi kötelezővé a bruttó, teljes árak meghirdetését, ami Nyugat-Európában már bevett gyakorlat.

turizmus MUISZ Budapesti Békéltető Testület