Nem tartotta be a munkáltató, amit a hirdetésben és az állásinterjún ígért, ez volt a felmondás leggyakoribb oka (42 százalék) az elmúlt két évben munkahelyet változtató feldolgozóipari és kereskedelmi dolgozók körében – derült ki a HR-Evolution Kft. reprezentatív fluktuációkutatásából. Az átverés – a felmondás okaként – különösen a férfiaknál fontos szempont, 49 százalékuk váltott ezért munkát, míg a nőknek csak a 34 százaléka. A második leggyakoribb ok, hogy máshol magasabb fizetést és vonzóbb juttatásokat ígértek. A harmadik felmondási ok (35 százalékban) az embertelen bánásmód és munkakörnyezet volt. „Az egyik leggyakoribb probléma, hogy a cégek túlzó ígéretekkel kecsegtetnek az álláshirdetésekben, gyakran még az állásinterjún is. Például a maximálisan elérhető bért kommunikálják, de az elérésének szinte teljesíthetetlen feltételeit már nem” – mondta Csikós Nagy Katalin, a HR-Evolution Kft. ügyvezetője, fluktuációkezelési szakértő. Szerinte ez a munkavállalói magatartás jól mutatja, hogy megváltoztak a munkaerőpiaci erőviszonyok: már nem a munkáltató választ, hanem a munkavállaló, és számonkéri az ígéreteket. Ha rájön, hogy rászedték, továbbáll, amint teheti.
Az adott cégnél már legalább két éve dolgozó munkavállalók 56 százaléka az embertelen bánásmódra és a rossz körülményekre hivatkozva mond fel. A magasabb fizetés és a vonzóbb juttatás 51 százalékuknál lenne indok a váltásra. A harmadik ok, amiért elmennének máshová dolgozni, az a rossz munkahelyi légkör. A szakértő szerint sok helyen, ahol magas a fluktuáció, a vezetők még nem jöttek rá a saját felelősségükre. Pedig a nagyon magas fluktuációért szinte mindig a felső vezetők, a döntéshozók felelősek.
A válaszadók 67 százaléka szerint fontosabb jó hangulatban és jó csapatban dolgozni, mint nagyobb fizetésért, 34 százalékuk a fizetést és a juttatásokat tartja a legfontosabb megtartó erőnek, 33 százalékuk az erkölcsi elismerést, 31 százalékuk pedig az emberi bánásmódot.
Mint a kutatásból kiderül, ha teljesülnének a legfontosabb, felsorolt elvárások, a válaszadóknak csak a 8 százaléka menne külföldre dolgozni. Akik korábban már dolgoztak külföldön, azoknak a 90 százaléka nem menne el újra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.