BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lenyomta a Boeing az Airbust az USA-ban

Terjeszkedne az Airbus az Egyesült Államokban, a Boeing azonban nagy lépést tett, hogy ezt megakadályozza.

Az American Airlines megrendelt 47 darab Boeing 787 Dreamlinert hosszú járataihoz, bővítve ezzel alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású repülőgépeinek flottáját. Ez az ügylet 12,3 milliárd dollárt hoz a Boeingnek, és letörte az Airbus azon törekvését, hogy kiterjessze széles körű repülőgép-értékesítését az Egyesült Államokban – írja a Bloomberg.

A légitársaság visszavonta az igényét 22 darab Airbus A350 típusú repülőgépre, amelyeket még a US Airways rendelt meg korábban (a US Airways 2015-ben olvadt össze az American Airlinesszal). Az Airbusnak azzal kell szembesülnie, hogy a legnagyobb légi közlekedési piacon, az Egyesült Államokban nagyot erősödik a Boeing.

A jelenlegi ügylet idén már a második alkalom, hogy ez a cég felülkerekedik az Airbuson, és úgy tűnik, sikerült meggyőznie az ügyfeleket, hogy álljanak át a 787-esre. A Hawaiian Airlines az egyetlen vásárló az Airbus A330-800-ra, a múlt hónapban azonban úgy döntött, hogy tíz Dreamlinert rendel a Boeingtól.

„Nehéz volt a döntés a Boeing 787, valamint az Airbus A350 és A330neo között. Végül azért döntöttünk a 787-es mellett, mert célunk, hogy egyszerűsítsük a flottáinkat” – mondta Robert Isom, az American Airlines elnöke.

A tervek szerint a légitársaság csökkenti a széles törzsű repülőgépeinek a számát, ennek következtében spórolhat a karbantartási és a képzési költségeken. Korábban azt nyilatkozták, hogy a megrendelt Airbus A350-esek túl kicsik ahhoz, hogy nyereségesen tudják őket működtetni. A jelenlegi Boeing-ügylet magába foglal 22 darab 787-8 típusú gépet, amely a jet család legkisebb tagja, és 25 darabot a 787-9-es típusból. Ez egyben azt is jelenti, hogy az amerikai flotta duplázza a Dreamerseknek, a Boeing legfejlettebb repülőgépeinek a számát.

A Boeing 787-8 típusú gépek 2022-ben érkeznek majd meg a légitársasághoz, és csak egy évvel később áll be a flottába az első 787-9-es. A légitársaság előbb a kiöregedett Boeing 767-300-as típusú gépei helyett használja majd őket, később az Airbus A330-300s és a legöregebb Boeing 777-200-as gépeket helyettesítik.

Egy korábbi rendelését azonban halasztja az American Airlines: 40 darab Boeing 737 Max típusú gép érkezése 2025-re és 2026-ra csúszik, holott az eredeti megállapodás szerint ezek a repülők 2020-ban és 2022-ben érkeztek volna meg. A döntést azzal indokolták, hogy ez az ütemezés jobban illeszkedik a régi gépek jövőbeni tervezett nyugdíjazásához.

Az Airbus tájékoztatása szerint az A330neóval több mint száz légitársaságnál értek el sikereket, főként olyanok veszik, akiknél a gép korábbi verziója működik. A 250 férőhelyes A330-800-as típusból az első gép már az idei év közepén elindul.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.