Elkerülhetetlen az állami vasúttársaság reformja, ezért azt minden sztrájk és tiltakozás dacára végig kell vinni – jelentette ki Emmanuel Macron francia elnök tegnap a TF1 televíziónak adott interjújában, hangsúlyozva, hogy ő nem az a fajta politikus, aki a közvélemény-kutatásokra alapozva kormányoz. „Egy kis erőfeszítést kérek mindenkitől annak érdekében, hogy létrehozzuk a jövő vasútját” – idézte az államfőt a Le Figaro.
A kormány versenyképesebbé akarja tenni a 140 ezer embert foglalkoztató állami vasúttársaságot, az SNCF-et, amely 46 milliárd eurós adósságot halmozott fel, és meg akarja nyirbálni a dolgozói juttatások egy részét. A reformmal és a modernizációval eddig szinte minden kormány megpróbálkozott 1995 óta, de mindig feladták a szakszervezetek tiltakozása miatt. A négy legnagyobb vasutas-szakszervezet most is próbálkozik a reform megtorpedózásával: április eleje óta három hónapos sztrájkba kezdtek, minden héten két napon munkabeszüntetést tartanak. A sztrájk első fordulója a vasúttársaság elnöke szerint mintegy 100 millió eurós veszteséget okozott. A nagy sebességű TGV-szerelvények közül csak minden ötödik közlekedett: a párizsi régióban, ahol naponta kétmillió ember utazik vonattal, a harmadára esett a járatok száma.
Macronnak azonban elődjeinél nagyobb esélye van a sikerre. A közvélemény-kutatások szerint a franciák több mint fele indokolatlannak tartja a vasutasok sztrájkját. Az 1990-es évekkel ellentétben ugyanis az emberek elfogadták, hogy változásokra van szükség, amibe beletartozik a munkajog lazítása és a munkavállalói juttatások csökkenése is.
Macron tegnapi tévéinterjújában megismételte, hogy a vasúttársaságot nem fogják privatizálni, százszázalékos állami tulajdon marad, és ezt hajlandó törvényben is garantálni. A kérdésre, hogy az állam átvállalja-e a vállalat adósságát, az elnök azt mondta, hogy ezt nem tudják megtenni. Mindössze fokozatosan vállalják át a hitel egy részét, de csak abban az esetben, ha megállapodnak a reformról, és azt végre is hajtják, a vasút működtetése pedig nyereségesebbé válik. Azt is megígérte, hogy az állam napi 10 millió eurót fektet majd az SNCF-be, és nem zárta ki, hogy idővel újabb vasútvonalakat nyitnak meg. Hangsúlyozta továbbá, hogy minden alkalmazott megőrzi a státuszát.
Macron beszélt az interjúban a szíriai helyzetről is. Azt mondta, „bizonyítéka” van arra, hogy a szír kormányerők vetettek be vegyi fegyvert a hét végén a felkelők kezén lévő Dúmában, ahol több mint negyven halálos áldozatot követelt a támadás. Kellő időben dönt majd arról, hogy részt vegyen-e a nyugati hatalmak által tervezett megtorló rakétacsapásban – tette hozzá. Donald Trump amerikai elnök szerdán Twitter-üzenetében megfenyegette Oroszországot, hogy a rakéták megindulnak, tegnap azonban némileg visszatáncolt. „Soha nem mondtam, mikor kerül sor a Szíria elleni támadásra. Lehet, hogy nagyon hamar, vagy egyáltalán nem hamar!” – tudatta szintén a Twitteren. A feszültség enyhülését értékelték a piacok, az európai tőzsdék elindultak felfelé a hírre, s több mint 0,5 százalékos emelkedéssel nyitottak a jelentősebb amerikai indexek is. A Dow Jones 0,71, az S&P 500 0,55, a Nasdaq 0,62 százalékkal erősödött nyitáskor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.