BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Macron véghez viszi a vasúttársaság reformját, ha törik, ha szakad

A francia kormány a szakszervezetek tiltakozása ellenére végig fogja vinni az állami vasúttársaság reformját – közölte tévéinterjújában Emmanuel Macron. A francia elnök „kellő időben” dönt arról, hogy részt vesz-e az ország a Szíria elleni rakétacsapásban.

Elkerülhetetlen az állami vasúttársaság reformja, ezért azt minden sztrájk és tiltakozás dacára végig kell vinni – jelentette ki Emmanuel Macron francia elnök tegnap a TF1 televíziónak adott interjújában, hangsúlyozva, hogy ő nem az a fajta politikus, aki a közvélemény-kutatásokra alapozva kormányoz. „Egy kis erőfeszítést kérek mindenkitől annak érdekében, hogy létrehozzuk a jövő vasútját” – idézte az államfőt a Le Figaro.

A kormány versenyképesebbé akarja tenni a 140 ezer embert foglalkoztató állami vasúttársaságot, az SNCF-et, amely 46 milliárd eurós adósságot halmozott fel, és meg akarja nyirbálni a dolgozói juttatások egy részét. A reformmal és a modernizációval eddig szinte minden kormány megpróbálkozott 1995 óta, de mindig feladták a szakszervezetek tiltakozása miatt. A négy legnagyobb vasutas-szakszervezet most is próbálkozik a reform megtorpedózásával: április eleje óta három hónapos sztrájkba kezdtek, minden héten két napon munkabeszüntetést tartanak. A sztrájk első fordulója a vasúttársaság elnöke szerint mintegy 100 millió eurós veszteséget okozott. A nagy sebességű TGV-szerelvények közül csak minden ötödik közlekedett: a párizsi régióban, ahol naponta kétmillió ember utazik vonattal, a harmadára esett a járatok száma.

Macronnak azonban elődjeinél nagyobb esélye van a sikerre. A közvélemény-kutatások szerint a franciák több mint fele indokolatlannak tartja a vasutasok sztrájkját. Az 1990-es évekkel ellentétben ugyanis az emberek elfogadták, hogy változásokra van szükség, amibe beletartozik a munkajog lazítása és a munkavállalói juttatások csökkenése is.

Macron tegnapi tévéinterjújában megismételte, hogy a vasúttársaságot nem fogják privatizálni, százszázalékos állami tulajdon marad, és ezt hajlandó törvényben is garantálni. A kérdésre, hogy az állam átvállalja-e a vállalat adósságát, az elnök azt mondta, hogy ezt nem tudják megtenni. Mindössze fokozatosan vállalják át a hitel egy részét, de csak abban az esetben, ha megállapodnak a reformról, és azt végre is hajtják, a vasút működtetése pedig nyereségesebbé válik. Azt is megígérte, hogy az állam napi 10 millió eurót fektet majd az SNCF-be, és nem zárta ki, hogy idővel újabb vasútvonalakat nyitnak meg. Hangsúlyozta továbbá, hogy minden alkalmazott megőrzi a státuszát.

Macron beszélt az interjúban a szíriai helyzetről is. Azt mondta, „bizonyítéka” van arra, hogy a szír kormányerők vetettek be vegyi fegyvert a hét végén a felkelők kezén lévő Dúmában, ahol több mint negyven halálos áldozatot követelt a támadás. Kellő időben dönt majd arról, hogy részt vegyen-e a nyugati hatalmak által tervezett megtorló rakétacsapásban – tette hozzá. Donald Trump amerikai elnök szerdán Twitter-üzenetében megfenyegette Oroszországot, hogy a rakéták megindulnak, tegnap azonban némileg visszatáncolt. „Soha nem mondtam, mikor kerül sor a Szíria elleni támadásra. Lehet, hogy nagyon hamar, vagy egyáltalán nem hamar!” – tudatta szintén a Twitteren. A feszültség enyhülését értékelték a piacok, az európai tőzsdék elindultak felfelé a hírre, s több mint 0,5 százalékos emelkedéssel nyitottak a jelentősebb amerikai indexek is. A Dow Jones 0,71, az S&P 500 0,55, a Nasdaq 0,62 százalékkal erősödött nyitáskor.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.