A Románia felőli földgázbehozatalt, a gáz magyarországi fogyasztókhoz való eljuttatását, továbbá Szlovákián keresztüli (főként Ausztria felé) és részben Ukrajnába történő exportját szolgálja az FGSZ Földgázszállító Zrt. azon kilenc beruházása, amelyek megvalósítását a napokban – egy feltétellel – jóváhagyta a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH). A feltétel az, hogy pozitív eredménnyel záruljon a Románia–Magyarország gázfolyosón (ROHU) tavaly decemberben már felmért (és ötszörösen túljegyzett) kapacitásigényekre vonatkozó eljárás, és megszülessen a végső döntés. Ekkor új kompresszorállomás létesíthető Csanádpalotán és Dorogon, a kompresszor kibővíthető Városföldön, Szadán és Mosonmagyaróváron, továbbá épülne egy vezeték Kozármisleny és Kaposvár között, más beruházások mellett. A projektek mindegyike az FGSZ és az általa megvásárolandó Magyar Gáztranzit Zrt. közös tízéves gördülő fejlesztési tervének a része.
A hivatal a szintén a Románia felőli importhoz kapcsolódó Vecsés és Városföld közötti vezeték építését csak akkor hagyja jóvá, ha anélkül nem oldható meg a magyar–szlovák–osztrák útvonalon (HUSTAT) történő szállítás, további tízet pedig azzal vett le a terítékről, hogy később esetleg vizsgálhatók, egy részüket támogatja is. A most nem támogatott projektek függetlenek a ROHU-tól. Így például várni kell a szlovén–magyar összeköttetés megteremtésével, a Kelet-Magyarországot átszelő, szlovák kezdeményezésű Eastring folyosóhoz való csatlakozással vagy a bolgár–szerb–magyar (BGSRBHU) gázfolyosó kétirányúvá tételével.
A legnagyobb elmaradó beruházás a Városföld–Ercsi–Győr gázvezeték a hozzá kapcsolódó egyéb fejlesztésekkel. Ehhez kapcsolódik az FGSZ (és az MGT) terveiben az a jelentős változás, amelynek hátterét a napokban ismertette újságírókkal Terhes Kristóf, az FGSZ vezérigazgatója, és Grosz Ákos, a társaság üzletfejlesztési igazgatója. A lényeg, hogy míg az elmúlt években az Ausztria felé történő export érdekében épült volna egy Magyarországot délkelet–északnyugat irányban átszelő, hatalmas és drága vezeték, most az az elképzelés – amiről a Világgazdaság már beszámolt Terhes Kristóf nyilatkozata alapján, de még a MEKH jóváhagyása előtt –, hogy az említett exportot a meglévő, kicsit fejlesztendő hazai hálózaton, majd Szlovákián át kell lehetővé tenni. A gáz Románia tengeri lelőhelyeiről származna, de kiegészülhet az Erdélyben feltárt tartalékokkal. Ezen a délről észak felé tartó szállításon az FGSZ nagyot spórolhat, és már nyitott a román területen elvégezendő beruházásokra a romániai Transgaz is. Románia ugyanis – miután gázból önellátóvá vált – szeretne exportálni, a Transgas pedig költhet abból a 190 millió euró uniós támogatásból, amelyet az 500 millió
euróba kerülő ROHU kapott.
A ROHU nyomvonalán lévő, 2010-ben átadott Szeged–Arad vezetéken Románia felé napi 4,8 millió, Magyarország felé azonban csak napi 0,2 millió köbméter gázt lehet szállítani. A cél az, hogy 2019. október 1-jétől mindkét irányban évi 1,75 milliárd köbméteres, 2022-re pedig évi 4,4 milliárd köbméteres lehessen az áramlás. A beérkező gáz Szlovákia mellett Ukrajnába is eljuthat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.