BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Informatikai hiba okozta az összeomlást

A magyarországi, s egyben az európai légtér április eleji összeomlását egy egyszerű informatikai hiba váltotta ki, amelyet egy szoftverfrissítés során követtek el a kontinens légi forgalmi irányítását összehangoló, brüsszeli székhelyű Eurocontrolnál (EC) – tudta meg a Világgazdaság.

Mint arról lapunk is beszámolt, általános káoszt okozott Európa-szerte, így hazánkban is, amikor április 3-án az EC forgalomáramlást szervező rendszeréből az aznap délutáni járatok repülési tervei törlődtek. Ez ahhoz vezetett, hogy a repülőterek irányítótornyainak radarjairól egyszerűen eltűntek az érkező járatok. A legnagyobb probléma az volt, hogy a repülési tervek hiányában az úgynevezett résidőket sem lehetett kiszámolni (ez egy tízperces időintervallum, amely alatt az adott gépnek el kell hagynia a futópályát), pedig ez elengedhetetlen a járatok felszállásának engedélyezéséhez.

A 2001 óta nem látott informatikai leállás az EC-nél Európa-szerte 15 ezer járatot érintett – ez a napi forgalom fele –, ebből Magyarországon 120 gép összesen 30 órát késett. Magyar oldalon a légi irányítási szolgálat, a HungaroControl jól reagált az extrém helyzetre, és bár a budapesti Liszt Ferenc repülőtéren nem kellett járatokat törölni – ellentétben Londonnal vagy Párizzsal –, nem volt ritka, hogy az eredeti menetrendhez képest csak többórás csúszással indulhattak el a gépek.

A krach mérete azért is ijesztő, mert a kiváltója egy olyan informatikai hiba volt, amelyet egy korábbi rendszerfrissítés eredményezett. Egészen pontosan az történt, hogy a szoftver frissítése nem csupán az EC teszteléshez használt adatbázisán futott végig, hanem az európai légi forgalmat irányító szerveren is, ott pedig törölte az előzetesen feltöltött repülési terveket.

Az EC a hiba észlelésekor manuális készenléti üzemmódra kapcsolt át. A forgalom áramlását szervező informatikai rendszert kikapcsolta, a légitársaságoktól pedig újra bekérte az elveszett repülési terveket. Ilyen típusú hibára korábban nem volt példa, ezért protokoll sem létezett a kezelésére. Úgy tudjuk, ezt hamarosan pótolják, már csak azért is, mert a közelgő nyári dömping idején egy hasonló malőr még súlyosabb károkat okozna az európai légi forgalomban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.