BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mindenkit lenyom az Egyesült Államok

A német gazdasági növekedést máris visszafogja a kereskedelmi vita az Egyesült Államokkal, pedig az autóipart még el sem érte Donald Trump haragja.

A z Európai Unió és az Egyesült Államok között mélyülő kereskedelmi konfliktus az egyik indok, amely miatt a berlini DIW gazdaságkutató intézet szerdán 0,5 százalékponttal, 1,9 százalékra rontotta a német gazdaság idei és 0,2 százalékponttal, 1,7 százalékra a jövő évi növekedésére vonatkozó előrejelzését. Az idei első negyedévben másfél éves mélypontra lassult a bővülés üteme, a GDP 0,3 százalékkal nőtt a tavalyi utolsó három hónaphoz képest. Szerdán kiadott havi jelentésében a szaktárca is elismerte, hogy a német gazdaság veszít a lendületéből, ennek ellenére Peter Altmeier miniszter megerősítette, hogy a kormány nem módosít az előrejelzéseken, egyelőre 2,3 százalékos GDP-növekedést vár az idei és 2,1 százalékosat a jövő évre.

A globális és ezen belül a német gazdaság kilátásait is rontja azonban, ha kiéleződik az Egyesült Államok által gerjesztett kereskedelmi konfliktus, amelyet Donald Trump ráadásul a tények saját szájíze szerinti értelmezésével indokol. Az amerikai elnök folyamatosan azért panaszkodik, hogy az országát mindenki kihasználja, ezért olyan nagy az Egyesült Államok külkereskedelmi deficitje, de hamis kép alakul ki, ha kizárólag az áruk és szolgáltatások forgalmát nézzük – figyelmeztet a Deutsche Bank. Kutatásuk eredménye szerint az Egyesült Államoknak 20 milliárdos többlete van Kínával és 1,4 ezermilliárd dolláros a világ többi részével szemben, ha az összesített kereskedelmet veszik figyelembe, amelybe beletartoznak a multinacionális vállalatok eladásai is. Bár a kereskedelmi és a vállalati adatokat nem szokás összesíteni, „amerikai cégek nagyobb összegben értékesítettek az elmúlt tíz évben a világ többi részén, mint más országok az Egyesült Államokban” – írta a jelentésben Zsang Zsi-vej, a bank Kínával foglalkozó vezető közgazdásza. Ezzel kapcsolatban azt hozta fel példaként, hogy Kínában többet vásárolnak iPhone-ból és a General Motors autóiból, mint az Egyesült Államokban, csak éppen a helyi leányvállatokon keresztül, ami így nem jelenik meg az exportban. Összességében azonban az Egyesült Államoknak nem hiánya, hanem kicsi, de növekvő többlete van Kínával szemben, ami a bank becslése szerint 2020-ra meghaladhatja a 100 milliárd dollárt. Ugyanez a helyzet Mexikóval és Kanadával is, Japánnal, Németországgal és összességében az EU-val szemben azonban minden számítás szerint deficites volt 2017-ben az amerikai külkereskedelem – ismertette a jelentést a Bloomberg. Az EU többlete tavaly 101, idén az első negyedévben 30,3 milliárd dollár volt.

A lap szerint ugyan nem minden közgazdász tartja hasznosnak ezt a fajta számítást, annyi azonban világosan kiderül az adatokból, hogy az amerikai vállalatok érdekei nem mindig esnek egybe az amerikai munkásokéival, előbbiek ugyanis anélkül is tudnak profitot termelni, hogy otthon termelnének és hazai munkaerőt foglalkoztatnának.

Hasonlóképpen bonyolult a helyzet Trump másik vesszőparipájával, a vámtarifával. Például az autóiparban igaz ugyan, hogy az Egyesült Államokban csak 2,5, míg az EU-ban 10 százalékos vámok terhelik az importot, de az amerikai behozatal után ennél általában sokkal kevesebbet kell fizetni, mert az alkatrészek egy része európai, amelyet kinti gyárban szerelnek össze. Így 2017-ben a 6,5 milliárd dollárnyi amerikai autóimportból csupán 1 milliárd dollárnyi érték után kellett megfizetni a teljes vámot – emlékeztetett a Reuters. A német autóipari vállalatok például 265 termelőegységet üzemeltetnek az Egyesült Államokban, és 110 ezer embert foglalkoztatnak. Árucsoportokként különböznek a vámok, van, ami után az EU-ban, van, ami után az Egyesült Államokban kell magasabb tarifát fizetni.

Korábban vághat vissza az EU

Az Európai Unió július 1. helyett már a jövő héten kivetheti a védővámokat több amerikai termékre – mondta a svéd SVT-nek Cecilia Malmström. A kereskedelmi biztos szerint a vita ősszel tovább éleződik majd, mert addigra az Egyesült Államok büntetővámokat vezet be az uniós gépjárművekre is.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.