BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Két évvel korábban kellene kezdeni

Jóval a jelenlegi kilenc-tíz éves kor elérése előtt érdemes elkezdeni idegen nyelvet tanulni, de a digitális fejlesztésre is nagyobb hangsúlyt kell fektetni.

Az idegennyelv-oktatás sikeresebbé és eredményesebbé tétele érdekében – az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) megbízásából – készült tanulmány főbb megállapításai szerint fontos lenne, hogy a magyar diákok kilenc-tíz éves koruknál előbb kezdjenek el idegen nyelvet tanulni, annak megkezdését javasolt a második vagy a harmadik évfolyamra előrehozni. Az ennél korábbi kezdést viszont nem támogatják a szakértők, mert, a „befektetés nem feltétlenül térülne meg az eredményességben.”

A tanulmány adatai szerint a magyar diákok csak valamivel több, mint 16 százaléka kezdte el a negyedik évfolyamon a nyelvtanulást. Néhány európai országban, így például a lengyeleknél, a nyelvtanítás Magyarországhoz képest három-négy évvel korábban, hatévesen kezdődik, Horvátországban 6–7 éves kor között. Érdekesség, hogy Észtországban, Litvániában és Lettországban csak tízéves kor után kezdik a nyelvtanítást, ugyanakkor a balti államokban alig éri el a 6 százalékot az idegen nyelvet nem beszélők aránya. Ezzel szemben Magyarországon a lakosság 40 százaléka nem beszél semmilyen más nyelvet az anyanyelvén kívül. Ez az arány Csehországban 10, Lengyelországban 18 százalékos. A visegrádi országok mezőnyében a szlovákok nyelvismerete a legjobb, csak alig több mint nyolc százalékuk nem beszél idegen nyelveket.

A hazai iskolai nyelvoktatásban szükség van még a megfelelő tárgyi feltételek, például a digitális infrastruktúra kialakítására, a megfelelő tankönyvek és az egyéni igényekre szabott segédanyagok használatára a nyelvórákon. A tanulmány szerint fontos a pedagógusok módszertani továbbképzése, nyelvhasználati képességük javítása, mint ahogy az is lényeges, hogy előtérbe kerüljön a párbeszédfókuszú nyelvoktatás is. A nyelvek számát tekintve a második nyelv szerepét is célszerű átgondolni az általános iskolákban és a szakgimnáziumokban. Bár mindkét iskolatípusban lehetséges két idegen nyelvet tanítani, erre a valóságban kevés a példa – írják a szakértők. Ha az oktatáspolitikai szándék az, hogy a tanulók az európai nyelvtanulói ideálnak és gyakorlatnak megfelelően két idegen nyelvet tanuljanak, akkor ennek megvalósítását újra kell tervezni oly módon, hogy az iskolai szakaszok közti átmenet biztosítva legyen.

Az EU-ban a többség, 66 százalék beszél legalább egy idegen nyelvet. Az Eurostat adatai szerint a nyelvtudás terén Luxemburg áll az első helyen, ahol a lakosság 99 százaléka tud valamilyen idegen nyelven, hiszen majdnem mindenki beszél franciául és németül is. A képzeletbeli dobogó második és harmadik fokán Litvánia és Lettország áll.

Folytatódnak a fejlesztések

Az idegennyelv-oktatás színvonalának javítása érdekében az idén folytatódnak a digi­tális fejlesztések az oktatási intézményekben – ezt Rétvári Bence, az Emmi államtitkára válaszolta képviselői kérdésre. Hozzátette, 51 ezer laptop, 24 ezer táblagép, ötezer projektor, háromezer interaktív táblagép és 14 ezer asztali számítógép kerül az iskolákba.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.