BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább nőtt a sajátos nevelési igényű gyerekek száma

Több mint 3200-zal 91,5 ezerre nőtt a sajátos nevelési igényű gyerekek és tanulók száma a 2018 szeptemberében kezdődő tanévben. Két évvel korábban 88,3 ezer gyereknek volt szüksége fejlesztő- vagy gyógypedagógusra – derül ki az Emberi Erőforrások Minisztériumának 2018. októberében készült tanév eleji adatgyűjtéséből.

A köznevelésben foglalkoztatott gyógypedagógusok száma (beleértve a logopédusokat és a konduktorokat) 10 058 volt tavaly októberben, ez néhány száz fős emelkedést jelent. Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára tavaly ősszel a parlament honlapján egy írásban feltett kérdésre azt válaszolta: 9500 szakembert foglalkoztatnak gyógypedagógus-, kon­duktormunkakörben a nevelési és pedagógiai szakszolgálati intézményekben. 2010-ben 5700-an segítették a gyerekek fejlesztését, ehhez képest 40 százalékkal emelkedett a fejlesztő-segítő szakemberek száma.

Az idei tanévben a 326 ezer óvodásból 9,9 ezer sajátos nevelési igényű kisgyermeket nevelnek integráltan vagy gyógypedagógiai intézményben. Egy 2016-ban készült hasonló felmérésben kilencezerrel kevesebb volt az ovisok száma, a sajátos nevelési igényű kisgyerekek is 1,3 ezerrel kevesebben voltak.

Az általános iskolákban 2018 őszén 726,3 ezer diák tanult, a számuk egy év alatt hatezerrel csökkent. A tanulók közül a sajátos nevelési igényű tanulók száma 55,3 ezer, ezen belül az integráltan oktatottak aránya 71,1 százalék, a gyógypedagógiai tanterv szerint külön osztályban oktatottak aránya pedig 28,9 százalék volt. Míg 2018-ban 2,5 ezer súlyos és halmozottan fogyatékos tanuló vett részt fejlesztő nevelés-oktatásban, a két évvel ezelőtti adatokhoz képest számuk százzal csökkent.

A 2017–2018-as tanévben a súlyos és halmozottan fogyatékos gyermekek ellátására 127 intézményben volt lehetőség, ez öttel több, mint az előző évben – ez derül ki a Központi Statisztikai Hivatal adataiból. A több mint 2,5 ezer tanuló fejlesztését 381 pedagógus látja el, számuk egy év alatt közel 7, illetve 17 százalékkal csökkent.

A tavaly ősszel indult tanévben a köznevelési intézményekben a fő munkaviszony keretében (teljes vagy részmunkaidőben) 169,3 ezer pedagógus dolgozott, nevelő- és oktatómunkát közvetlenül segítő munkakörben 38,1 ezren, egyéb nem pedagógus-munkakörben pedig 32,3 ezren dolgoztak teljes vagy részmunkaidőben az oktatási intézményekben.

Magyarországon egy pedagógusra több mint kilenc diák jut, egy logopédusra 58 gyerek beszédfejlesztése, a fejlesztőpedagógusokra pedig csaknem nyolc tanuló fejlesztése.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.