BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Válsághelyzetben az európai acéltermelés

Vészharangot kongat és uniós szintű piacvédelmet sürget az európai acélipar, a Dunaferr már a jelen hasznát kívánja feláldozni a jövőjéért.

Hatékony uniós piacvédelmet sürget az Európa acélgyártóit tömörítő Eurofer, mert jelentősen romlottak az ágazat működési körülményei, részben a harmadik országokból érkező, támogatott árú termékek árleszorító hatása miatt. A kezdeményezéssel a Magyar Vas- és Acélipari Egyesülés is egyetért. Igazgatója, Móger Róbert szerint a magyar acélipari szereplők is készülnek a nehezedő helyzetre, de még nem volt szükség radikális intézkedésekre.

„Magyarországon is érződnek az uniós piac kedvezőtlen folyamatai, bár itt az építőipar még generál keresletet, kihívást inkább a gép- és a járműipar jelent” – válaszolt a Világgazdaságnak Fazekas Roland, az acél-nagykereskedelemmel is foglalkozó Carboferr Zrt. vezérigazgatója. A látszólagos (átfedéseket is tartalmazó) hazai acélfelhasználás tavaly még 10 százalékkal 3 millió tonnára nőtt, vagyis nagyobbra a válság előtti, 2007-es, 2008-asnál is.

A vezérigazgató emlékeztetett, hogy az EU már 2015–2016-ban sok acélimportvámot vetett ki, a kínai durvalemezre például 70 százalékosat. Tavaly 20–25 százalékos pótvámmal kiegészített és évente 5 százalékkal növekvő kvótákkal korlátozta tovább a harmadik országokból származó behozatalt. Bár a célját elérte, a túlkínálat megmaradt, ugyanis sokkal jobban csökkent az EU belső acélkereslete, mint az importja. Emiatt az árak estek, az ötvözetlen acéllemez az idén 20-25 százalékkal kerül kevesebbe, mint tavaly.

Ráadásul megugrott a gyártás költsége: míg tavaly 65–70 dollárba került a vasérc, az idén már több mint 100 dollárba, közben drágult a kokszolható szén, az energia, a munkaerő és a környezet védelme is. „Az Eurofer ezért el szeretné érni a fenti kvóták befagyasztását, és azt, hogy az aktuális piaci helyzetet ne negyedévente – az egyes exportőrök által kijátszott rendszerben –, hanem folyamatosan ellenőrizzék” – mondta Fazekas Roland. A 25 ezer fős British Steel máris csődvédelmet kért, a Czechtohowa leállt, az ArcelorMittal visszafogta a termelését.

A Dunaferrnél a Világgazdaság nem ért el nyilatkozót, de Jevgenyij Tanhiljevics cégvezető a társaság üzemi lapjában kijelentette: „Az utóbbi néhány hónapban minden irányból csapások érték a Dunaferrt. Mindaz, ami 2017-től a segítségünkre volt (...), ellenünk fordult az autóipar visszaesése, a rekordmagas alapanyagárak és a szén-dioxid-kvóták csillagászati árai miatt. Ezzel a valóban drámai helyzettel csak a hagyományos dunaferres kiállással szállhatunk szembe, a költségek csökkentésével minden területen, feláldozva a jelen hasznát a vállalat jövőjéért. A feladat nemcsak az, hogy amint a piac lehetővé teszi, visszatérjünk a maximális termelésre, hanem meg kell teremtenünk több stratégiai beruházási kezdeményezés alapjait is, hogy megőrizzük a helyünket Európa acélgyártói között.”

A baj májusban fokozódhatott, miután Magyarország – azaz lényegében a dunaújvárosi társaság – az év első négy hónapjában még 660 ezer tonna nyersacélt termelt, 0,4 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában a Nemzetközi Vas- és Acélintézet (IISI) adatai szerint. A cégvezető által hivatkozott korábbi adatok: a hazai nyersacéltermelés a 2016-os 1,3 millió tonnáról 2018-ra kétmillióra nőtt, ami a 46. legnagyobb mennyiség volt az IISI-nek adatot szolgáltató 65 ország között.

Egyelőre nem tudható, hogy a megcélzott költségcsökkentések milyen bázisról indulnak, mert a Dunaferr még nem adta le 2018-ra vonatkozó beszámolóját. (Nem adta le időben az előző két évben sem.)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.