Dollármilliárdokat költhet a továbbiakban a Boeing a 737 MAX típusú repülőgépének botránya miatt. Móró Tamás, a Concorde vezető stratégája szerint az elmúlt napok eseményei miatt még későbbre tolódhat a 737 MAX típusú gépek újbóli forgalomba helyezése. Az újabb botrány következtében egyre kevésbé életszerű az a forgatókönyv, hogy a Boeing érintett repülőgépei november végén ismét kifutópályára állhatnak.
„Már az eddigi késés is negatív fejlemény a cég számára, de az esetből büntetőügy is kerekedhet, amit könnyen lehet, hogy csak több milliárd dollár megfizetésével zárhat le a vállalat” – véli Móró Tamás. A múlt pénteken kiszivárgott üzenetváltás alapján a légi közlekedési vállalatnál tudhattak a géptípus átesésvédelmi szoftverének (MCAS) biztonsági problémáiról, ám ezeket elhallgatták a hatóságok elől. A két-három évvel ezelőtti dokumentum szerint a cég egyik tesztpilótája elképesztően rossznak nevezte a gép MCAS-rendszerét, és arról beszélt, hogy félrevezette az illetékeseket. Vasárnap a társaság újabb közleményt adott ki arról, hogy vizsgálatot folytatnak az ügyben, és minden információt átadnak a hatóságnak is.
Ennek ellenére kevés pozitívum várhat a vállalatra, amely a holnapi piacnyitás előtt közli harmadik negyedéves tőzsdei gyorsjelentését. A Concorde vezető stratégája szerint a legnagyobb amerikai repülőgépgyártó vállalatnak ez idáig a 737 MAX gyártása volt az egyik legfontosabb készpénztermelő projektje. A gyorsjelentés – leginkább a botrány miatt – akár 20 százaléknál is nagyobb árbevétel-csökkenésről szólhat. A vállalat a tavalyi harmadik negyedévben még 25 milliárd dollár feletti árbevételről adott számot, most 19,56 milliárd dollár a konszenzusos várakozás. Az idén eddig 302 kereskedelmi célú repülőgépet szállított le a gyártó, jóval kevesebbet a tavalyi azonos időszakban elért 568 üzembe helyezésnél.
Akármekkora legyen is az újabb botrány okozta veszteség a gyártónál, az nem várható, hogy a repülőipari társaság végzetes pofont kap – véli a Concorde szakértője, aki szerint a vállalat stratégiai helyzete szilárd, hiszen ez a cég az egyik legnagyobb hadiipari beszállító az Egyesült Államokban. Szükség esetén – katonai fontossága miatt – akár az amerikai kormány is kisegítheti a vállalatot.
A Boeing 737 MAX típusú repülőivel a közelmúltban két tragédia is történt. Tavaly októberben egy indonéz gép zuhant le, majd idén márciusban az Ethiopian Airlines gépe szinte rögtön a felszállás után visszazuhant. Ennek nyomán az Amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság megtiltotta a gépek üzemeltetését mindaddig, amíg a gyár nem korrigálja a típushibákat. A két légi katasztrófa csaknem 350 halálos áldozatot követelt. Az említett modellből mintegy 400 darabot gyártott és szállított le a Boeing.
A botrányos fejlemények hatására a befektetők szabadulni kezdtek a részvényeiktől. A múlt pénteki 7 százalékos zuhanás után hétfőn, röviddel a tőzsdenyitás után 327 dolláron, csaknem 5 százalékos mínuszban állt a papír.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.