A digitális megoldások alkalmazásának és az újszerű kommunikációs eszközöknek, kampányoknak is köszönhetően az elmúlt három évben megduplázódott a sikeres újraélesztések száma Magyarországon – mondta Csató Gábor, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) főigazgatója az első Digital Health konferencián. A mentőegységek tavaly 1,2 millió esetet láttak el, köztük harmincezer életmentést és mintegy kétezer sikeres újraélesztést végeztek, miközben a mentőautók 40 millió kilométert futottak. Hozzátette: az OMSZ az elmúlt időszakban számos lépést tett, amellyel megteremtette a modern, 21. századi, digitális mentőszolgálat működésének feltételeit. Ennek több eleme van. Egyebek mellett a digitális adatfeldolgozásra épülő kapacitástervezés, az elektronikus egészségügyi szolgáltatási térhez (EESZT), az ESR–112 rendszeréhez való csatlakozás, és a SzívCity, illetve az ÉletMentő applikáció elindítása.
Az EESZT továbbfejlesztésének zászlóshajója egyrészt az projekt, amely azt tűzte ki célul, hogy a kórházakban az utóbbi években keletkezett releváns zárójelentések és leletek visszamenőlegesen felkerüljenek a Térbe, valamint a telemedicina-szolgáltatások bekapcsolását biztosító felület kialakítása, továbbá a mobilapplikációk elindítása – erről már Szabó Bálint, az Állami Egészségügyi Ellátó Központ főosztályvezetője beszélt. Kiemelte, hogy Magyarország e-egészségügyi felkészültsége az uniós átlagot is meghaladja, és ez az utóbbi évek több EESZT-fejlesztésének is köszönhető.
Az orvosok 67 százaléka preferálja vagy elfogadja a digitális kommunikációs megoldásokat, a szakmai információgyűjtésben is immáron ez a leggyakrabban használt csatorna – mondta Kertész Balázs, a Szinapszis Kft. ügyvezető igazgatója. Az orvosok jelentős része digitális csatornákon keresztül is kommunikál a betegeivel, ami az EESZT bevezetésével és egyre nagyobb arányú használatával előbb-utóbb mindkét fél számára természetes lesz. Öt éven belül a ma ismert egészségügyi folyamatokban alapvető változások fognak történni. „A közeljövőben a betegek nagyobb hozzáférést kapnak egészségügyi, gondozási adataikhoz, és jóval nagyobb mértékben lesznek felelősek saját egészségük megőrzéséért” – erre Mezei Rudolf, az Omron-Hungimpex Kft. ügyvezető igazgatója mutatott rá. Példaként a felhőalapú szolgáltatásokat említette, amelyeknek nő a súlyuk: tavaly már kétszer annyian használták őket, mint egy évvel korábban.
A mentőautók
40
millió kilométert
tettek meg
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.