Koncsek Rita | Magyarországon listaáron minden ötödik médiára költött forint a vény nélkül kapható gyógyszereket és az étrend-kiegészítőket támogatja – derül ki a Kantar Hungary Kft. tanulmányából. A vizsgált piacra fordított médiakiadások 2016 óta a teljes reklámtorta egyötödét teszik ki. Összehasonlításképpen: amíg az Amerikai Egyesült Államokban 2019 első fél évében a reklámköltések 9,6 százaléka volt köthető valamilyen vény nélkül (OTC) kapható termékhez, Magyarországon 21 százalékos reklámköltést realizáltak. Az egy főre eső OTC-médiaköltés tekintetében pedig a Kantar adatai szerint a lakosság arányához viszonyítva Magyarországon háromszor annyi a médiakiadás, mint Szlovákiában vagy az USA-ban.
A gyógyszeripari médiaköltés magas arányának számos oka lehet, ideértve az egészségügyi ellátás problémáit, vagy akár azt is, hogy sokan inkább az öngyógyítást választják ahelyett, hogy orvoshoz mennének. „Ha a reklámszakma szempontjából vizsgáljuk, érdemes megemlíteni a domináns médiatípusnak számító tévéreklámok költséghatékonyságát” – mondta a Világgazdaságnak Czibulka Anna, a Kantar médiadivíziójának kereskedelmi igazgatója. Nemzetközi összehasonlításban egy tévéspot Magyarországon fajlagosan sokkal kevesebb összegből ér el azonos nagyságú közönséget. A vény nélkül kapható termékek piacán éles a verseny, de más kiskereskedelmi kategóriákhoz hasonlóan itt is jó a reklámok forgalomnövelő hatása.
Mechler János, a Kantar médiadivíziójának üzletfejlesztési igazgatója a koronavírus-járvánnyal kapcsolatban arra mutatott rá, hogy az első vonatkozó kreatív médiamegjelenés február 26-án egy kormányzati hirdetés volt. A járvány kezdetekor Magyarországon konkrét koronavírus-kommunikációt csak a kormányzat folytatott, amely viszont intenzíven és többféle médiatípust is használ. Valószínűleg szinte minden hazai tévénéző vagy internethasználó találkozott azokkal a reklámokkal, amelyekben Győrfi Pál mentőszóvivő szerepel. Ugyanakkor az igazgató azt is jelezte, még kevés adat áll rendelkezésre arról, hogy a médiaköltéseket miként befolyásolja a koronavírus-járvány.
A Kantar adatai szerint míg tavaly márciusban csaknem 4400 új hirdetés jelent meg a piacon, az idén mintegy 3600-at rögzítettek. Például a tévés piacon hosszabb átfutási időre van szükség ahhoz, hogy egy kampányt kötbér nélkül lemondjon a megrendelő, ezért a nagyobb visszaesések ezekben a hetekben, illetve a későbbiek folyamán jelentkezhetnek. A Kantar Hungary Kft. egy nemzetközi hálózat része, amely ötven országban van jelen. A hazai cég 1991 óta rögzíti a magyar nyelvű média reklám- és szponzori megjelenéseit. Az Opten adatai szerint tavaly a társaság 2,2 milliárd forint nettó árbevételt ért el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.