Világgazdaság

Összefogott az energiaipar a pandémiában

A hálózatok fejlesztése és karbatartása, valamint az üzemzavar-elhárítás a járvány idején is folytatódott – mondta a Világgazdaságnak Alkér Zoltán, az MVM csoport infrastruktúráért felelős vezérigazgató-helyettese. A szükségessé váló változtatások miatt elbocsátás nem volt a tizenötezer munkavállalót foglalkoztató csoportnál, de egyes alvállalkozói feladatokat ideiglenesen szüneteltettek.

A szokásos munkamennyiség mekkora hányadát voltak kénytelenek későbbre halasztani az MVM elosztócégei a járvány miatt?

Az MVM csoport központi krízisteamje úgy alakította át és hangolta össze a pandémiás időszakban a társaságcsoport működését, hogy a termeléstől a kereskedésen és az elosztáson át a fogyasztók kiszolgálásáig minden biztonságosan és zavartalanul működhessen. Kiemelt feladatunk a folyamatos áram- és gázellátás biztosítása ügyfeleink számára, függetlenül az országos járványhelyzettől, hiszen ahhoz, hogy egy háztartásban legyen áram vagy gáz, elengedhetetlen a hálózatok megfelelő műszaki állapota. Annak érdekében, hogy az energiahálózatok működése hosszabb távon is zavartalan és biztonságos maradhasson – folyamatos felülvizsgálat mellett –, továbbra is szükséges elvégeznünk az üzemirányítási és üzemzavar-elhárítási, valamint a tervezett fejlesztési és karbantartási munkákat, a megfelelő biztonsági intézkedések megtételével. Természetesen a mostani helyzet mindenkit érint, így a mi munkánkba is beleszól, és bizonyos tevékenységeinket, folyamatainkat át kellett szerveznünk. Például az ügyfélkontakttal járó munkákat a járványhelyzetben nagymértékben lecsökkentettük mind kollégáink, mind ügyfeleink védelme érdekében. Kizárólag akkor végzünk személyes kontaktussal járó munkákat, ha az élet- és vagyonvédelmi szempontok miatt ez elengedhetetlenné válik. Ugyanakkor a gáz- és villamosenergia-hálózat karbantartása, fejlesztése a terveknek megfelelően zajlik, ám kizárólag olyan területeken, ahol személyes érintkezés az ügyfelekkel nem történik. Tisztában vagyunk azzal, hogy az áramellátás biztosítása most igazán fontos kérdés, hiszen nagyon sokan dolgoznak otthonról, és a gyermekek is digitális oktatásban vesznek részt, így fokozottabban érzékelhetik a karbantartási munkák elvégzésével járó üzemszünetet. Ahhoz azonban, hogy megfelelően működjön, vagy egyáltalán működjön a szolgáltatás, néha közbe kell lépnünk. Egyébként a legtöbb üzemszünettel járó munkát pont az ügyfeleink igényei miatt – például teljesítménybővítési igények miatt – kell elvégeznünk. Tehát az esetek nagy százalékában nem mi akarunk karbantartást végezni. Kollégáink folyamatosan igyekeznek a munkákat a lehető legrövidebb idő alatt elvégezni, illetve ahol lehetőség van rá, aggregátorral vagy feszültség alatti munkavégzéssel biztosítani a folyamatos szolgáltatást. És ami talán nem tűnik kardinális kérdésnek ebben a helyzetben, mi mégis fontosnak tartjuk: a pandémia ideje alatt is folytatjuk a madárbarát hálózaton új fészkek kihelyezését, és továbbra is óvjuk a madarak élőkörnyezetét.

A kevesebb munkavégzés miatt került-e sor elbocsátásra, vagy szüntettek-e meg alvállalkozói megbízásokat az elosztók?

Megbecsüljük a kiemelkedő tudású szakembereket, arról nem is beszélve, hogy sok esetben olyan speciális szaktudásra van szükség a feladatok elvégzéséhez, amely páratlan az országban, éppen ezért nem történtek elbocsátások. Bizonyos alvállalkozói feladatokat viszont ideiglenesen fel kellett függesztenünk, vagy jelentősen át kellett alakítanunk. Az MVM csoport 15 ezer munkavállalója körében nagyon sok szakma képviselteti magát, a gázszerelőtől az atomfizikusig, az ügyfélszolgálatostól a kontrollerig. Meg kellett szervezni a teljesen eltérő munkakörökben dolgozók biztonságos munkavégzését, illetve a hatékony kommunikációt ezek között a munkavállalói csoportok között. A jelenlegi helyzetben átszerveztük kollégáink munkaprogramjait és háttérfeladatait is, ezek a elmúlta után visszaállnak a normál kerékvágásba.

Melyek azok a korábban tervezett feladatok, illetve ügyfelektől kapott megbízások, amelyeket az elosztók a járványhelyzetben is elvégeznek?

Az országos veszélyhelyzetre való tekintettel, a folyamatos áram- és gázellátás érdekében kollégáink továbbra is elvégzik az üzemirányítási és üzemzavar-elhárítási, valamint a tervezett fejlesztési és karbantartási munkákat a megfelelő biztonsági óvintézkedések megtételével. De szinte naponta van arra példa, hogy ha szükség van rá, speciális védőeszközben a hatósági karanténban lévő lakosokat is visszakapcsoljuk. A kollégák helytállása példamutató volt a kezdetektől, köszönöm nekik a kitartó és állhatatos munkájukat ebben a vészterhes időszakban is, hihetetlenül sokat dolgoztak akkor is, amikor körülöttünk szinte leállt az élet. Emellett a partnereink továbbra is cserélik a mérőórákat, és elvégzik azok időszakos leolvasását. Ügyfeleink és munkatársaink egészségének megóvása érdekében az egyéb ügyekben érkező megkereséseket e-mailben és postai úton is fogadjuk, ilyenek például a közműegyeztetések, lakossági új bekapcsolási igények, elosztó vezetéki kiviteli tervek egyeztetése vagy kapacitásbővítés.

Ezek közül melyek a legjelentősebbek?

Azt gondolom, hogy a jelen helyzetben meg kell különböztetnünk az érték szempontjából és a társadalmi szempontból legszükségesebb munkákat, feladatokat, hiszen mindkettő esetén más a válasz. Értékben bizonyára a szabadban végezhető hálózatépítések és karbantartások a fontosak, ám társadalmi szempontból az ügyfeleinknek védőfelszerelésben végzett feladatokat lehet kiemelni.

Milyen munkák maradtak el?

Ideiglenesen felfüggesztettük az áram- és gázfogyasztásmérők éves leolvasását. Ezzel az óvintézkedéssel az ügyfeleink és munkatársaink egészségének, biztonságának megóvását, valamint a koronavírus további terjedésének megakadályozását tartottuk szem előtt.

Hogyan érintették a három elosztótársaság gazdálkodását a járvány miatti változások?

Tulajdonképpen mindent újra kellett terveznünk. A pontos számokat még nem tudjuk, ennek a helyzetnek nyilvánvalóan hosszabb kifutású elszámolási hatásai lesznek. Arról nem is beszélve, hogy tetemesek voltak a védőeszközökkel kapcsolatos kiadásaink, hiszen a maszkoktól kezdve a kesztyűkig, a teljes védőfelszerelésig mindent azonnal be kellett szereznünk ahhoz, hogy továbbra is el tudjuk végezni a folyamatos szolgáltatáshoz szükséges feladatokat anélkül, hogy ezzel bárkit veszélyeztetnénk. Azt gondolom, hogy ez a helyzet mindenkitől gyors reagálást és nem kevés pénzügyi ráfordítást kíván.

Hogyan készülnek az elosztók arra az időszakra, amikor a korlátozások feloldásával torlódni fognak az elhalasztott teendők?

Egy olyan stratégiai és gazdasági jelentőségű nagyvállalatnál, mint amilyen a miénk, folyamatosan minden helyzetre kell lennie forgatókönyvnek, illetve rövid és hosszú távú stratégiának, amelyet szükség esetén itt-ott módosítanunk kell ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjunk a körülményekhez. Már a járvány berobbanásának első percétől gondoltunk arra, hogyan reagáljunk a jelenlegi és a járvány utáni helyzetre, ezért előrehozott feladatokat terveztünk, és a munkaprogramjainkat is ehhez igazítottuk. Ebben segítség már, hogy az év elején adtuk át és mutattuk be azt a nagy jelentőségű, ma Magyarországon egyedülálló projektünket, amely a hálózat kiegyensúlyozásában önállóan tud működni. A Csongrád megyei Zsombón a megnövekedett ügyféligényekre reagálva energiatároló rendszert telepítettünk, és hozzá smart gridet (okoshálózatot) építettünk, amely a lakosság által telepített napelemek, azaz a háztartási méretű kiserőművek által folyamatosan változó mennyiségben termelt energia jobb felhasználásában segít, költséghatékony, és egyensúlyban tartja a hálózati terhelést. Azzal számolnunk kell, hogy végesek a kapacitásaink, tehát egyes feladatok újbóli ellátása esetén lehetnek lassabb munkamenetek, egy dolog viszont továbbra sem változik: a szolgáltatást mindenhol, a tőlünk megszokott minőségben biztosítani fogjuk!

Van bármi pozitív hozadéka a pandémiának a cég életére nézve?

Az országos vészhelyzet elrendelésének első perceiben meghoztuk a biztonságos és folyamatos ellátás fenntartásához szükséges döntéseket. Ilyen döntés volt a kikapcsolási moratórium és az ügyfélszolgálati irodák ideiglenes bezárása. Ki kell emelnem, hogy a járványhelyzetben példaértékű összefogás és iparági együttműködés valósult meg a szolgáltató- és elosztótársaságok között. Folyamatosan egyeztetünk a többi elosztótársasággal, ennek alapján közös, összehangolt döntéseket és akcióterveket tudunk megvalósítani. Ez az iparági együttműködés ugyan korábban is megvolt, de most még inkább megtapasztaltuk a közös gondolkodás, az együttműködés erejét.

A veszélyhelyzet

elmúltával

15

ezer MVM-es munkája

tér vissza a régi kerékvágásba

Alkér Zoltán: egy olyan stratégiai és gazdasági jelentőségű nagyvállalatnál,

mint amilyen a miénk, folyamatosan, minden helyzetre kell lennie forgatókönyvnek,

illetve rövid és hosszú távú stratégiának

Alkér Zoltán elosztó áram- és gázhálózat MVM
Ezek is érdekelhetik