Tóth Péter, Vajdaság | Míg korábban kevésbé volt érezhető a koronavírus-járvány hatása a szerb gazdaságban, most zsinórban történnek a negatív dolgok. A napokban jelentették be, hogy a német repülőalkatrész-gyártó, az MTU Aero Engines a válság miatt hat hónappal elhalasztja újpázovai üzemének nyitását. Szinte ezzel a bejelentéssel egy időben a szendrői vasművek, amely Szerbia első számú exportőre volt tavaly, bejelentette, hogy a két kohó egyikében felfüggeszti a gyártást. A kínai HBIS vállalat közleménye szerint az újraindítás a piaci feltételek függvényében várható. A második legnagyobb exportőr, a Fiat kragujevaci gyártórészlege március közepén állt le, és bár a napokban beindították a termelést, a Fiat 500L gyártósorai hamarosan ismét leállnak, mert augusztusban kollektív szabadságra mennek a dolgozók.
Tavaly szeptemberben Szerbia volt a térség vezető országa a közvetlen külföldi befektetések beáramlásának szempontjából. Az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának (UNCTAD) 2019-es világbefektetési jelentése szerint a nyugat-balkáni országban a közvetlen külföldi befektetések (FDI) értéke elérte a 4,1 milliárd dollárt, ami 44 százalékos növekedés volt 2018-hoz képest. Optimista tervekkel indult ez az év is. Januárban Marko Cadez, a Szerb Gazdasági Kamara elnöke bejelentette: az állam arra törekszik, hogy idén több mint 50 új beruházást vonzzon be. Napjainkban nincs olyan iparág, amelyet a világjárvány nem érint, a hivatalos adatok szerint az országban március 16-tól, tehát a rendkívüli állapot bevezetésének napjától 10 800-an veszítették el a munkájukat.
A statisztikák is lesújtók. Áprilisban 29 százalékkal csökkent az export éves összevetésben, és a negatív tendencia májusban is folytatódott. A Köztársasági Statisztikai Hivatal adatai szerint értékben 25,5 százalékkal volt kevesebb az ország kivitele, mint az előző év azonos hónapjában. Az import is drámaian csökkent: áprilisban 27, májusban pedig 28 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi adatoktól. Az élelmiszeripart érintette legkevésbé a válság. Májusban a kivitele mindössze 1,5 százalékkal csökkent, a behozatala pedig 6,2 százalékkal. A szerb külkereskedelmi mérleg hiánya 2,5 milliárd euróra nőtt az év első öt hónapjában.
A közúti járművek exportja az év eddig eltelt időszakában 39 százalékkal csökkent, ami a Fiat-gyár leállásának következménye. A járvány egyértelmű nyertese ugyanakkor a gyógyszeripar. Öt hónap alatt 28 százalékkal nőtt a kivitel, a behozatal pedig 20 százalékkal volt magasabb az előző év azonos időszakához képest.
A külkereskedelmi forgalom több mint 60 százalékát az Európai Unió tagországaival folytatott kereskedelem adja, ezért a szerb gazdaság jövőbeni helyzete sokban függ attól, hogy mi történik az EU-ban. Export szempontjából Szerbia legjelentősebb partnerei Németország, Olaszország, Bosznia-Hercegovina és Oroszország. A legtöbb behozatali terméket Németországból, Kínából, Oroszországból és Magyarországról szállították Szerbiába.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.