Milyen lesz az új magyarországi E.ON?
A jövőbeni E.ON Hungária földrajzilag egységesebb lesz, a Dunántúlra és Budapestre fókuszál, ahol intelligens szolgáltatásokat kínál az áram- és a gázellátásban, valamint a kapcsolódó új termékek terén. Ügyfeleinek testre szabott és kényelmes, innovatív megoldásokat nyújt, garantálja az ellátásbiztonságot, tevékenységével értéket teremt a magyar gazdaságnak és a magyar embereknek. A csoport mérete az átalakulás után érdemben nem változik.
Mikorra jön létre az új hazai szervezet?
Az RWE és az E.ON 2018 tavaszán jelentette be azt a nagy nemzetközi tranzakciót, amelyben többek között az E.ON S. E. többségi tulajdonrészt szerzett az Innogy S. E.-ben, és amelynek utolsó lépéseként az E.ON egy úgynevezett kiszorításos beolvasztással az Innogy százszázalékos tulajdonosává vált. Ez a folyamat június 2-án zárult, Magyarországon is megnyílt az út a teljes integráció előtt. Most a tavaly októberben nyilvánosságra hozott, komplex magyar tranzakciós csomag megvalósítása zajlik, ez a munka a terveink szerint 2021 végére lezárul.
Ezzel hol tartanak?
A változás Magyarországon is számos portfólióelem átrendezését jelenti, ez egy hatalmas léptékű, az árampiac privatizációja óta nem látott energiapiaci átalakítás. Ennek részeként az E.ON csoport az Elmű-ÉMÁSZ százszázalékos tulajdonosává vált, az érintett társaságokat kivezette a tőzsdéről, zárt körű részvénytársasággá alakítva őket. Az ÉMÁSZ Hálózati Kft. és a keleti országrészben működő E.ON Tiszántúli Áramhálózati Zrt. átvilágítását a vevőjelöltek már megkezdték.
Nyereséges tevékenységektől válik meg az E.ON.
Az eredményesség és a leválaszthatóság kérdése ez esetben nem függ össze. A fő szempont az volt, hogy az E.ON egy földrajzilag jobban koncentrált szolgáltatási területen működjön Budapesten és Nyugat-Magyarországon. Kereskedelmi és újtermék-értékesítési portfóliónk mellett hálózati szolgáltatásunknak is része marad három áram- és két gázelosztó társaság – az Elmű, az E.ON Dél-dunántúli Áramhálózati Zrt., az E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt., az E.ON DDGáz és az E.ON Kögáz –, ezek a jövőben is nagyban hozzájárulhatnak az E.ON Hungária csoport eredményességéhez.
El kell adni az E.ON Energiakereskedelmi Kft.-t is, de az Opus letett a megvásárlásáról. Mi a folytatás?
Az eladásról a napokban írtuk alá a szerződést a spanyolországi Audax Renovables társasággal.
Mi a terv az egyetemes áramszolgáltatással, amely tavaly a társaságnak 10,2 milliárd forint, a megszerzett Elmű-ÉMÁSZ-nak pedig 12,4 milliárd forint veszteséget okozott?
Meg szeretnénk vizsgálni az Elmű-ÉMÁSZ e tevékenységének gazdasági fenntarthatóságát, a konkrétumok birtokában erről várhatóan az idén határozunk. Az E.ON Hungária egyetemes szolgáltatását egyértelműen meg kívánjuk tartani.
Miért, amikor az is erősen veszteséges?
Az E.ON hosszú távon tervez Magyarországon, ezért a döntéseinél nem egyetlen számot vizsgál, hanem a komplex üzletmenetet. Csoportszinten mérjük fel, hogy tevékenységeink egyes elemei hogyan hatnak az ügyfeleinkre, a pénzügyi és gazdasági mutatóinkra, a hatékonyságunkra.
Egyesül majd az E.ON és az Elmű-ÉMÁSZ e-mobilitási cége?
Egymást jól kiegészítő, már most szorosan együttműködő tevékenységről van szó, amelyet a jövő részének tekintünk. A két cég záros határidőn belül szervezetileg is eggyé válhat, egységes színvonalon szolgáltatva, de ez informatikai kihívás is, és időbe telik.
Hogyan tovább a hazai e-mobilitási piacon?
A jövő elektromos, digitális, és a kapcsolatokról, kapcsolódásokról szól, tehát az elektromobilitásról is. A piaci játékszabályok még formálódnak, de máris sok a szereplő, élénkül a verseny, az E.ON pozíciói az előző évek befektetéseinek köszönhetően jók. Eddig sem csak töltőket telepítettünk. E-flotta-szolgáltatásunk vállalkozásoknak, önkormányzatoknak kínál kedvező feltételekkel elektromosautó-használatot, az elektromos közösségi robogókra is összpontosítunk, vagyis a terület jelentős spektrumát fedjük le. A jövőben ez még inkább így lesz.
Mekkora megtakarítást ígér az Elmű-ÉMÁSZ és az E.ON tevékenységátfedéseinek felszámolása?
A párhuzamos területeket meg fogjuk szüntetni, a nem hatékonyan működő egységeket átalakítjuk. A leválasztandó portfólióelemek miatt ideiglenesen keletkező többletköltségeket felszámoljuk. A végleges, teljes mélységű szervezeti felállást már a nyár végére, az őszre kialakítjuk.
Az E.ON kiszállt az energiatermelésből, miért vannak mégis naperőművei?
Mivel az ügyfélmegoldásokra és a hálózatokra fókuszálunk, ezeknek része ügyfeleink energiahatékonyságának javítása, az energiamenedzsment és a megújuló forrásból származó energia biztosítása is, fontos számunkra a Büszke vagyok arra, hogy az idén Európa legnagyobb tetőre szerelt naperőműparkját mi helyeztük üzembe az Audinál. Számos hasonló projektben gondolkodunk.
Az Elmű-ÉMÁSZ-nál megugrott a hálózatra kapcsolandó napelemek száma. Mik az E.ON tapasztalatai?
Hasonlók: míg 2016-ban 2900 ilyen bekötés volt az ellátási területünkön, az idén csaknem tízezerre számítunk. Bővítjük a szakembereink körét, és fejlesztjük a kapacitásainkat. Az utóbbiakat digitalizált megoldásokkal is igyekszünk kiegészíteni, így az ügyfeleink online nyomon követhetik a kivitelezést. Ez a szívemnek kedves kötelesség, hiszen a jövő hálózata fenntartható, rugalmas és digitalizált, márpedig a napelemek esetében a fenntarthatóság magától értetődő. Az E.ON szerepe az is, hogy hozzájáruljon a nemzeti energiastratégia és az uniós klímacélok megvalósításához.
Ön személy szerint, illetve az E.ON házon belül mit tesz a fenntartható energiagazdálkodásért?
A családommal éppen azon gondolkodunk, hogyan tehetnénk még fenntarthatóbbá, zöldebbé a saját házunkat. Odafigyelünk a hulladék szelektív gyűjtésére, gyakran járok kerékpárral, ha nincs rá lehetőségem, sokszor egy kis elektromos autóval közlekedem. Otthon szódavizet iszunk, a vizet újrahasznosítható palackból töltöm. Nincs egyszer használatos palack az E.ON-nál sem, csak üveges és közösségi vízautomata. Az utóbbi használatához mindenkinek adtunk kulacsot. Egyre nagyobb részben elektromos a cég gépjárműflottája is, az irodaház tetején napkollektorok vannak. A céges vállalások mellett vállalatunk minden osztályán önálló, önkéntes fenntarthatósági célokat tűznek ki a kollégáim, sok ilyen apró dologból áll össze a környezettudatosság.
Hány okosmérő működik az E.ON ellátási területén?
Mintegy százezer, a számuk nő. Az okosmegoldásokat két csoportra bontanám, az egyikbe a mérők és az okosotthonokhoz szükséges eszközök tartoznak, a másikba az okoshálózatok. Ahhoz, hogy az utóbbiakkal ténylegesen értéket teremthessünk és hozzájárulhassunk a klímasemleges jövőhöz, tudnunk kell, hogy ezeket mely ügyfeleknek, milyen fogyasztási helyeken és működési körülmények között kell kínálnunk.
Mik a terveik az energiatárolás területén?
E téren az E.ON úttörő: Kelet-Magyarországon mi telepítettük az első ipari méretű energiatárolót, és dolgozunk egy kelet- és nyugat-magyarországi fejlesztést célzó nemzetközi energiatárolási projektben. Az egyik nagy méretű tároló Zánka és Aszófő, a másik Berettyóújfalu és Biharkeresztes térségében lesz. A hálózatok folyamatos működésének és rugalmasságának biztosításával az ellátásbiztonság fontos része a tárolás.
Melyek az E.ON idei fő fejlesztési tervei?
A járvány ellenére sem csökkentjük a beruházásainkat, sőt növeljük, így munkát, bevételt biztosítunk a partnereinknek, és segítjük a gazdaság újraindítását. Beruházásaink jó ideje évi 10-15 százalékkal nőnek. Új ipari parkok áramellátását tesszük lehetővé, például a debreceni BMW-gyárét. Az egyik legnagyobb projektünk, hogy az E.ON szlovákiai hálózatos cégével az Észak-Dunántúlon 45 milliárd forintból, részben uniós támogatással öt év alatt okoshálózatot fejlesztünk, ez mindkét ország számára hatalmas lehetőség.
Hogyan érintették az E.ON-t a vírus hónapjaiban csökkenő energiahordozó-árak és a megcsappanó kereslet? Javított az egyetemes szolgáltatás gazdaságosságán, hogy közben a végfelhasználói tarifák nem csökkentek?
Ezekben a hónapokban az ellátásbiztonság, valamint munkatársaink, ügyfeleink egészségének védelme volt a legfontosabb. A lakosságnak szükséges áramot már előre megvettük, szabott áron, így a kérdezett árelőny nem jelentkezett. Az értékesítés volumene a legnehezebb időszakban, április közepén az ipari és a kkv-szegmensben majdnem 30 százalékkal zsugorodott. A tervekhez képest 3-5 százalékos az elmaradás.
Megnőtt a számlahátralékosok száma, a tartozások nagysága?
A digitalizáció terén hol tart a hazai E.ON a csoport más cégeihez képest?
Nemcsak az E.ON csoportban, nemzetközi viszonylatban is élen járunk. A veszélyhelyzet alatt a csoporton belül mi vezettük be elsőként a videocsetes ügyfélszolgálatot, fejlesztésünket később átvették más E.ON-vállalatok is. Büszke vagyok az új e-mobilitás-applikációnkra, amellyel az e-töltőink használhatók, és arra is, hogy már mesterséges intelligenciát és dróntechnológiát is bevetünk a hálózati hibák kiszűrésére. Egy digitális világban a digitálisan fejlett vállalatok tudnak az ügyfeleik igényeire hatékonyan, gyorsan válaszolni.
A beruházások évek óta
10-15
százalékkal nőnek