B. H. L. | Franciaország 2020 végéig lemond a vasúti pályahasználati díjakról, 2021-ben pedig a normál díjnak csak a felét számolja fel – jelentette be a napokban Jean Castex francia miniszterelnök. A lépést üdvözölte az Európai Vasúti Fuvarozási Szövetség (ERFA), rámutatva, hogy ez a kezdeményezés minden vasúti árufuvarozó vállalkozásnak segít, mégpedig tisztességes, átlátható és megkülönböztetésmentes módon. A szövetség éppen ezért felszólította a többi európai nemzeti kormányt, hogy kövessék Franciaország példáját a vasúti árufuvarozás támogatása érdekében.
A francia terv az Európai Bizottságnak a fenntartható vasúti piacra vonatkozó rendeletjavaslatán alapul, amely figyelembe veszi a koronavírus-járvány kedvezőtlen hatásait is. A rendelet lehetővé tenné a tagállamoknak, hogy rugalmasan kezeljék, akár csökkentsék vagy el is engedjék a pályák hozzáférési díját. Az ERFA határozottan támogatja, hogy az Európai Parlament és Tanács is fogadja el ezeket a rendeleteket. Fontosnak nevezi, hogy a javaslat finanszírozást is elkülönít pályahálózat-üzemeltetők működésének fenntartására. Erre nagy szükség is lenne.
Egy ilyen intézkedés ugyanis jókora bevételkiesést okozna a MÁV Zrt.-nek, amely egyébként is úgy működteti a pályáit, hogy az abból befolyó bevételei nem fedezik a vonatkozó költségeit. A társaság úgy számol, hogy az idén 97,7 milliárd forint pályadíjat szed be (ebbe nem értendő bele az eladott vontatási energia ára), 2021-ben és 2022-ben pedig 100,2-100,2 milliárdot. Igaz, ezeknek az évi százmilliárd körüli összegeknek „csak” az ötöde (mintegy 19 milliárd forint) származik a teherszállító társaságoktól. Felső határként ennyiről kellene lemondania a magyar vasúttársaságnak, ha a javaslat átmenne az uniós szűrőkön, és a tulajdonos magyar állam is követendőnek minősítené, amelynek így is sok pénzébe kerül a pályaműködtetés. A MÁV várakozásai szerint ebben az évben 103,3 milliárd forintos, jövőre és a következő évben pedig 114,4, illetve 114,7 milliárdos lesz az állami költségtérítés. Megjegyzendő, hogy a MÁV ismertetett bevétel-, költség- és remélt költségtérítés-kalkulációi még azelőtt születtek, hogy a koronavírus-járvány gazdasági hatásai jelentkeztek volna. Azóta – a többségében fix – üzemeltetési kiadásai aligha estek, viszont a bevételei zsugorodhattak, igaz, valamit a beruházási kiadásokból is le lehet faragni egyes projektek elhalasztásával.
A MÁV pályakapacitás-elosztó leányvállalatának adatai szerint a 2018–2019-es menetrend szerinti évben a MÁV sínjein 161,5 ezer tehervonat futott, a 2019–2020-as adat pedig a beadott igények szerint csak 129,8 ezres. Ám, mivel még tart az év, az utóbbi szám módosulhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.