B. Horváth Lilla | Elkészülhet a Budapestet délről elkerülő teherforgalmi vasútvonal, a V0-s megvalósíthatósági tanulmánya egy új kormányhatározat szerint, a munkára az idén és jövőre együttesen 2,45 milliárd forint használható fel – derül ki egy kormányhatározatból. Indul a versenyképes vasúti infrastruktúrát elősegítő program is, amelynek a 2020–2021-es feladataira 20 milliárd forint fordítható.
„A V0-sról szóló határozat mérföldkő a vasúti árufuvarozás közép- és hosszú távú jövője szempontjából. A projekt révén áttekinthető, hogy milyen infrastruktúra, forgalomszervezési, szabályozási és más feladatok teljesítésével érhetjük el az európai uniós klímacélokat, és hogyan válhat a vasút valóban a gazdaság gerincévé” – válaszolt a Világgazdaság megkeresésére Hódosi Lajos, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület ügyvezető igazgatója. A szakember magyarázata szerint a hazai vasúthálózat kapacitása a mai igényeknek többé-kevésbé megfelel, de a 2030-ig, illetve a 2050-ig szükséges teendők kijelöléséhez ismerni kell az igények majdani alakulását. A személyforgalom főként az elővárosban és a minőségi távolsági forgalomban növekedhet, e téren egyébként is jócskán elmaradtunk a fejlett országoktól. Az elővárosban a 30, de inkább a 15 perces vonatkövetés az általános elvárás, míg a távolságiban a legalább 60 (30) perces. Az uniós környezetvédelmi szempontok miatt a vasúti tranzitnak minimum 30-50 százalékkal kellene nőnie, enélkül megmarad a kiegészítő szerepe.
Az 1980-as évek évi 120-130 millió tonnája után tavaly csak 53 millió tonna árut továbbítottak a hazai vasúton. Hódosi Lajos emlékeztet, hogy miközben a személyszállító vonatok száma nőtt, a tehervonatoké nagymértékben csökkent, leépült az árufuvarozást kiszolgáló infrastruktúra, a hálózatot lefedő rendezőpályaudvar-rendszert pedig felszámolták. Az elmúlt harminc év fejlesztései is elsősorban a személyszállításra fókuszáltak, legtöbbször a teherszállítás kárára.
A 2030-ra évi csaknem 67 millió árutonnás, 2050-re pedig évi mintegy 104 millió árutonnás forgalom csak összehangolt fejlesztésekkel lesz lebonyolítható. Várhatóan főként a nemzetközi, azon belül is a tranzitforgalom nő nagyobb mértékben, de az intermodális szállítás aránya is 40 százalékra emelkedhet a mai 10-ről. A fejlesztések tervezésekor kiemelt figyelmet érdemel a különböző projektek szinergiáinak kihasználása, ilyen például a Budapestet Varsóval összekötő nagy sebességű gyorsvasút teherfuvarozásra gyakorolt hatása.
A V0-sra szükség lesz a várhatóan évi 104 millió tonnás teherforgalom leközlekedtetéséhez. A 2030-ra megcélzott, 15 millió tonnányi többletfuvar teljesítéséhez is meg kell kezdeni egyes forgalomszervezési, piacszabályozási, járműfejlesztési, automatizációs, digitalizációs és infrastruktúra-fejlesztéseket, összhangban a későbbi V0-ssal. Ebben kulcsfontosságú szerepe van a 20 milliárd forinttal induló, versenyképes vasúti infrastruktúrát elősegítő programnak, a későbbiekben pedig mindenekelőtt a lassújelek felszámolásával kell majd folytatódnia a személy- és áruszállítás szempontjából fontos vonalszakaszokon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.