A cégek többsége teljesen átalakítaná működését a digitális technológiák segítségével, de a folyamatot gátolja, hogy az eddigi fejlesztéseik nem eredményeztek számukra kézzelfogható üzleti hasznot – derül ki az EY több mint ezer döntéshozó bevonásával készült globális felméréséből. A sikeres digitalizáció érdekében a területért felelős vezetőknek láthatóvá kell tenniük a beruházások megtérülését, amihez új megközelítések és mérési megoldások szükségesek.
A vezetők csaknem kétharmada, 62 százaléka szerint radikálisan át kell formálniuk a társaság működését a következő két évben, hogy megfeleljenek a piaci elvárásoknak. A gyökeres változáshoz az EY Digital Investment Index kutatásban megkérdezettek 67 százaléka olyan innovatív technológiákat használna fel, mint a dolgok internete (IoT), 64 százalék a mesterséges intelligenciát (MI), 61 százalék a felhőalapú számítástechnikán alapuló rendszereket.
Sok esetben nehéz rövid távon számszerűsíteni, hogy a fejlesztések milyen hatással vannak az üzleti eredményre. Eddig csupán minden tizedik cégnek sikerült javuló teljesítménymutatókat elérnie, és a válaszadók mindössze 7 százaléka számolt be arról, hogy teljes mértékben ki tudta használni az MI és az IoT előnyeit.
„Fontos, hogy a cégvezetők tisztán lássák: a digitalizáció ma már a túlélés feltétele, nem pedig a növekedés egyik eszköze” – mondta Demeter Ákos, az EY üzleti tanácsadással foglalkozó területének partnere. A szakember lehetségesnek tartja, hogy egy vállalat nem érzékeli például a webshop bevezetésének jelentős eredményeit, online értékesítés nélkül azonban hosszú távon biztosan romlana a piaci pozíciója. A technológiai fejlesztések ahhoz szükségesek, hogy a cégek versenyben tudjanak maradni. „Az eredmények igazolásához ezért is van szükség olyan stratégiára, mérésre és folyamatokra, amelyeket az EY-nál is alkalmazunk, és amelyekkel világosan kivehetők a jövőbe mutató megoldások pozitív hatásai, legyen szó akár a szervezet hatékonyságának növeléséről, akár a költségek csökkenéséről” – tette hozzá a szakember.
A tanulmányba bevont cégek alig negyede mérte aktívan a digitális befektetések megtérülését (RODI – Return On Digital Investment), ennél sokkal gyakoribb a pénzügyi teljesítmény (57 százalék) vagy a működési hatékonyság (46 százalék) mutatóinak vizsgálata. Pedig a digitális megtérülést elemző társaságok nagyobb valószínűséggel értek el több mint 5 százalékos javulást a területen, emellett tájékozottabban tudtak stratégiai döntéseket hozni. A válaszadók több mint fele szerint a RODI bevezetéséhez vállalatuknál nincs meg a szükséges világos irányelv, összehangolt vezetés, és hiányzik a készségek, eszközök és adatok hatékony kombinációja.
A cégek alig
25
százaléka mérte
a digitális befektetések megtérülését
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.