BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Álom marad egyelőre a „HyundaiCar”

Vagy üzleti megfontolások, vagy a nemzeti büszkeség miatt megszakadtak az Apple és a Hyundai-Kia csoport között folyó tárgyalások az önjáró autók fejlesztéséről és gyártásáról. A járműipari csoport piaci kapitalizációja hétmilliárd dollárral zuhant a hírre.

Kriván Bence | Vagy üzleti megfontolások, vagy a nemzeti büszkeség miatt megszakadtak az Apple és a Hyundai-Kia tárgyalásai az önjáró autók fejlesztéséről és gyártásáról. A járműipari csoport piaci ka­pitalizációja hétmilliárd dollárral zuhant a hírre.

Egy álomnak vége: sem a Hyundai, sem leányvállalata, a Kia nem fogja gyártani bérmunkában az Apple önvezető autóit. Az egy hónapja felröppent, a tárgyalások hírét megerősítő nyilatkozat után tegnap hideg zuhanyként érte a piacot az egyeztetések lezárásának hivatalos bejelentése a dél-koreai autógyártók részéről. „Több társaságtól is kaptunk együttműködésre szóló felkérést az önvezető autók fejlesztésére vonatkozóan, de ezek a tárgyalások kezdeti stádiumban vannak. Ebben a témában jelenleg nem folytatunk tárgyalásokat az Apple-lel” – hangsúlyozták. Az ügy mégsem reménytelen, egy kiskaput nyitva hagytak a „jelenleg” megfogalmazással. Hogy a jövő mit hoz, azt nem tudni, a hirtelen jött rali mindenesetre kifúlt: a Hyundai árfolyama 4,3 százalékot esett, piaci értéke így 2,4 milliárd dollárral zsugorodott. A Kiát nagyobb csapás érte, a 12,8 százalékos árfolyamzuhanás 4,7 milliárd dollárt szívott ki a piaci kapitalizációjából, amelyet a januári bombasztikus hír 61 százalékkal röpített magasabbra. Ennek az a magyarázata, hogy a jól értesültek már a komplett gyártási láncot vázolták fel, döntően a Kia amerikai és dél-koreai üzemeire fókuszálva.

Mindenesetre a piacot jól feltüzelték, a CNBC és más orgánumok már arról írtak a múlt héten, hogy minden sínen van, és a felek a megállapodást február 17-én alá is írják. Az első, januári közleményben még 2027-es céldátum szerepel a tömegtermelés megindítására. Az összeszerelés egy részét és az akkumulátorgyártást is az Egyesült Államokba vitték volna. Azt, hogy a bejelentés kinek volt fontosabb, jól illusztrálja az Apple árfolyammozgása, amely a nyitás előtti kereskedésben 0,06 százalékot süllyedt. A technológiai óriás befektetőinek nincs miért ag­gód­niuk, hiszen ha a decemberben megjelölt 2024-es időponttól valóban el akarják indítani a szakzsargonban iCarként emlegetett modell gyártását, akkor legfeljebb az idővel kell versenyezniük, a potenciális „kivitelezők” ugyanis sorban állnak a lehetőség elnyeréséért. De a Hyundai–Kia párosnál sem mindenki siratja az üzletet, sőt: a két cég vezetésében és közös tulajdonosi körében élesen megoszlottak a vélemények arról, értelmes-e egyszerű bérgyártóként beszállni az iCar-projektbe, ami a világ hatodik legnagyobb autógyártó csoportjának függetlenségét kérdőjelezné meg, és az Apple okostelefonjait gyártó tajvani Foxconn szintjére „degradálná” a dél-koreai járműgyártás zászlóshajóját. Az önállóság feladásával egyenértékű lépést és annak elutasítását fele-fele arányban támogatták a konszernen belül.

Üzletfilozófiai különbségek is vezethettek az ügylet bukásához a Reutersnek nyilatkozó szakértők szerint. A Hyundai ugyanis mindent házon belül szeret intézni, az acélt a saját kohóiban gyártja, a motorokat, a hajtásláncot is maga fejleszti, a beszállítói láncot is a kezében tartja. Ezzel szemben az Apple a csúcstechnológia fejlesztését végzi, a tömeggyártást inkább az olcsóbban dolgozó bérgyártókra bízza. Az Apple már 2018-ban is tapogatózott a Hyundainál a közös munka lehetőségéről, akkor egyértelműen a „külsősökkel nem dolgozunk” felfogás hiúsította meg az együttműködést. A dél-koreaiak büszkeségét akkor is, most is sérthette, hogy a termelési folyamatot mindenütt szorosan a kezében tartó Apple csak egyszerű gyártóként, és nem stratégiai partnerként tekintett a Hyundaira.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.