Tavaly 10 százalékkal növekedett a grilltermékek piaca, és elsősorban a szupermarketekben talált gazdára – közölte felmérése eredményét a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK). A köztestület arra emlékeztet, hogy a két évvel ezelőtt a világra törő koronavírus-járvány nagymértékben megváltoztatta az emberek életét, szokásait. Ahogy sok más területen, itt is érdemes áttekinteni, hogy mit hozott a pandémia a grilltermékek piaca és a grillezés kedvelői számára.

A két évvel ezelőtti tavaszi járványhelyzet után, 2020 nyarán sokan vették elő a grillrácsot és a grillezéshez használt eszközöket. A nyárra a járványügyi intézkedések nagy részét feloldották, de külföldre továbbra sem vagy csak korlátozott mértékben lehetett utazni, vakcina pedig nem állt még rendelkezésre. A szabadidő eltöltéséhez sokan választották a grillezést családi vagy baráti körben. Ez a folyamat még inkább felerősödött 2021-ben, amikor az év első felében a nagy arányban beoltott népességet már a járványtól való félelem sem korlátozta az összejövetelek és a közös programok szervezésében. Ezt támasztja alá az is, hogy számottevően nőtt a nagyobb kiszerelésű grilltermékek iránti kereslet – írja közleményében a NAK.

Idén is milliárdokat füstölünk el a grillsütőkön

A szupermarketeket és diszkontokat is magában foglaló, 400 és 2500 négyzetméter közötti boltméret a legnépszerűbb grillkolbász vásárlására.

Az élelmiszergyártók új grilltermékekkel jelentek meg a piacon, még kevésbé ismert, nemzetközi ízek is feltűntek a polcokon. A hazai fogyasztók ugyan elsősorban a már kipróbált és bevált termékeket részesítik előnyben, de minden közösségben akad olyan, aki szívesen próbál ki új ízeket. A hagyományosnak tekinthető termékek között is sok az újdonság, például a füstölt sóval fűszerezett termékek. Természetesen még mindig a grillhúsok és -kolbászok vezetik a listát, de folyamatosan nő a grillsajtok választéka is: van már grillcamembert, és gyümölcsszósszal ízesített grillsajtok is szerepelnek a kínálatban. Sokan sütnek grillen halat, gombát, paprikát és egyéb zöldségeket is, sőt az erre alkalmas gyümölcsök is mind több rácson vagy grillfólián jelennek meg mostanában. Az alapanyagok mellett egyre bővül a grillételekhez való szószok és mártások választéka, sőt már léteznek kifejezetten grillezéshez ajánlott borok is. 

Fotó: Frank Yvette

A korlátozások feloldásával a grillhúsok és a grillsajtok piaca további növekedésnek indult, tavaly 10 százalékos mennyiségi bővülést mértek. Forgalmi oldalról nézve elsősorban a 2500 négyzetméter alatti alapterületű, leginkább a szupermarket kategóriába sorolható üzletek vezetik a grillpiacot. Mellettük a diszkontláncoknak is tetemes a részesedésük, kínálatukban már saját márkás termékek is vannak.

A grilltermékek esetében a minőség talán az árnál is fontosabb a fogyasztó számára. Más termékkörökhöz hasonlóan a grilltermékekre is érvényes a sómentes vagy sószegény, illetve az adalékmentes termékek iránti fokozott igény. Az előkészítéshez szükséges ismeretek hiányában, valamint a könnyebb és gyorsabb elkészítés érdekében egyre többen választják a magasabb feldolgozottságú, előkészített, fűszerezett, pácolt, jellemzően csomagoltan forgalmazott alapanyagokat, amelyek a meleg nyári napokon élelmiszer-biztonsági szempontból is jóval kevésbé kockázatosak. A húsoknál és a sajtoknál az élelmiszeripar kellően felkészült már erre, ugyanakkor a grillzöldségek és -gyümölcsök esetében még van lehetőség a fejlesztésre.