BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Döbbenetes profitot jelentett a Google anyacége: napi 100 milliárd forintot keres tisztán

Az Alphabet az idén bevételeinek csaknem negyedét visszaforgatja a mesterségesintelligencia-alkalmazások fejlesztésére és infrastrukturális kiszolgálásukra. A negyedéves gyorsjelentés minden előzetes várakozást felülmúló számai azt igazolják, hogy minden ebbe fektetett dollár busásan megtérül. Napi 100 milliárd forintnyi tiszta profitot termel az Alphabet.

Egészen észvesztő összegeket tol a mesterségesintelligencia-alkalmazások fejlesztésébe a Google anyavállalata, az Alphabet, amely szerdán a folyó pénzügyi évére vonatkozó kutatás-fejlesztési-beruházási keretét 91-93 milliárd dollárra bővítette. A társaság az idén ezt megelőzően már kétszer is feljebb srófolta az összeget, előbb februárban 75 milliárdra, majd júliusban 85 milliárd dollárra.

Alphabet Google
A Google anyacége, az Alphabet 190 ezer főt foglalkoztat, nyolcezerrel többet, mint egy évvel ezelőtt / Fotó: dpa / picture-alliance

 Tavaly „csak” 52,5 milliárd dollárt áldoztak fel a mesterséges intelligencia oltárán, akkor a részvényesi kifogásokat azzal szerelték le, hogy az új technológia megköveteli a versenyképesség növelését és ehhez pluszforrások kellenek, amelyek később busásan megtérülnek. Amíg úgy fut a szekér, mint az Alphabetnél, addig a befektetők nyelnek egy nagyot, s nem firtatják a pluszforrások elköltésének szükségszerűségét, megelégszenek azzal, amit a cég vezetése kommunikál. 

Az Alphabet negyedéves bevétele először lépte túl a 100 milliárd dollárt

Az pedig igen jól megy az Alphabetnél, ahol az eredmények is jönnek, visszaigazolva az MI-befektetések észszerűségét. A Google anyacég a harmadik negyedéves gyorsjelentésében is nagyot villantott, a szerdai New York-i tőzsdezárást követően publikált számok mélyen beégtek a részvényesek és az elemzők retinájába. 

Olyannyira, hogy a zárást követő elektronikus kereskedésben 6 százalékkal erősödött a keresőóriás árfolyama. Az Alphabet mindkét profitcentruma,

  • a hirdetések
  • és az felhőszolgáltatások

is jobban teljesítettek a piaci várakozásoknál. Az Alphabet teljes negyedéves bevétele 16 százalékkal meghaladva az egy évvel korábbit 102,35 milliárd dollárra nőtt, miközben a londoni tőzsdecsoport, az LSEG elemzői konszenzusa leragadt a 99,89 milliárd dollárnál. Az adózott nyereség az egy évvel korábbi 26,30 milliárdról 34,98 milliárd dollárra ugrott.

Google AI Studio - Gemini - Photo Illustration
A Google meg akarja őrizni dominanciáját a hirdetési piacon, s ehhez segítségül hívja a mesterséges intelligenciát / Fotó: NurPhoto via AFP

A Google hirdetési szolgáltatásaiból ezúttal 12,6 százalékkal magasabb, 74,18 milliárd dolláros összeg folyt be az Alphabethez, jócskán meghaladva a 71,79 milliárd dolláros piaci várakozásokat, egyben elcsendesítve azokat a hangokat, melyek a világgazdasági bizonytalanságok, illetve a konkurensek előretörése miatt a digitális hirdetési piac szűkülésével, s a Google pozícióinak romlásával riogattak. Nem ez történt. 

Újabb, még veszélyesebb kihívó érkezett 

Igaz, a cég nem ülhet a babérjain, rendkívül erős kihívő érkezett ugyanis az MI által támogatott keresőpiacra a múlt héten, amikor is a Microsoft és a SoftBank támogatását élvező OpenAI bejelentette az Atlas MI-alapú keresőmotor és böngésző megszületését, ami a Google hegemóniáját igyekszik megtörni a hagyományos piacain.

ChatGPT Atlas Illustration
Ez a kombó akár végzetes is lehet a Google számára / Fotó: NurPhoto via AFP

Az viszont kétségtelen, hogy a hirdetők óvatosabbá váltak egyes olyan ágazatokban, ahol a Donald Trump által kirobbantott vámháború és a gyorsan változó globális kereskedelmi környezet hatására elszálltak a költségek. Ennek „melléktermékeként” egyébként konszolidálódik a hirdetési piac, visszaszorulnak a kisebb szereplők, mint például a Snapchat és társai.

Az Alphabet felhőszolgáltatása, a Google Cloud is kitett magáért, a 34 százalékos bevételnövekedés, az ezzel elért 15,16 milliárd dolláros forgalom szintén megugrotta az elemzők által 14,72 milliárd dollárosra emelt lécet, s egyben 

igazolta, hogy az MI-infrastruktúra fejlesztése megéri a befektetett pénzt. 

A Google Cloud csökkenteni tudta a piacvezető riválisok, mint a Microsoft Azure és az Amazon Web Services (AWS) közötti távolságot. 

Ehhez új, friss munkaerőre is szükség volt, az Alphabet létszáma egy év alatt nyolcezerrel nőtt és szeptember végére elérte a 190 ezret. Vele szemben a rivális Amazon már a leépítéseket favorizálja, az MI-alkalmazások bevetésével 14 ezer munkahely válik feleslegessé Jeff Bezos cégénél.


 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.