Az elmúlt pár évben mind a termelői, mind pedig a feldolgozói szegmensben az értékesítés területén jellemzően növekedés volt megfigyelhető, túltermelés alig fordult elő – áll az elemzésben. Vagyis a termékek értékesítése az ellátási lánc különböző szereplői között alapvetően sikeres. A túltermelés csak azoknál a jellemzően kisebb vállalatoknál jelent problémát, ahol a raktározási kapacitások nem megfelelők.

© Unger Tamás
20210914 VasaljaNagyot drágult a takarmány ára.Fotó: Unger Tamás UT Vas NépeKépen: Csiszár István, a Pinkamenti Agrár Kft. ügyvezetője a tehenészetét mutatja be 20210914 Vasalja

Nagyot drágult a takarmány ára.

Fotó: Unger Tamás UT Vas Népe
Képen: Csiszár István, a Pinkamenti Agrár Kft. ügyvezetője a tehenészetét mutatja be
A tehenészetekben is probléma a szakképzett munkaerő hiánya.
Fotó: Unger Tamás / Vas Népe

Ugyan ezek az eredmények azt sugallják, hogy a tejágazati ellátási lánc különböző szintjei (vagyis a termelők, a feldolgozók és a kereskedők) alapvetően összehangoltan működnek, ezt jelentős mértékben árnyalják a Századvég kutatásának megállapításai. A megkérdezett termelők úgy látják, hogy az értékesítendő árucikk egységárát a feldolgozók határozzák meg, vagyis a termelők azt tapasztalják, hogy ki vannak szolgáltatva a feldolgozói szektornak. Hasonló a helyzet a feldolgozók esetén, akik viszont a kereskedelmi szektorral szemben érzékelnek aszimmetrikus viszonyt. 

A fogyasztóknak a tej ára számít

Fontos megjegyezni, hogy mindezt jelentős mértékben orientálják a fogyasztó preferenciák: az adatok ugyanis azt mutatják, hogy a fogyasztók számára a tejtermékek ára a legfontosabb szempont. 

Összességében elmondható, hogy a termelők ki vannak szolgáltatva a feldolgozóknak, a feldolgozók pedig a kereskedőknek.

Emiatt a termelők és a feldolgozók piaci pozíciója gyengül, ez pedig megnehezíti a tervezett fejlesztések megvalósítását.

Az elemzés azt is megállapítja, hogy szektor hatékony működését nem pusztán az ágazati szereplők közötti érdekkonfliktusok nehezítik: az egyik legnagyobb akadály a tejszektor működése előtt a szakképzett munkaerő hiánya. De félő az utánpótlás hiánya is, mivel a szükséges képzések megszűntek. 

Jöhetnek az energiahatékonysági fejlesztések

Másik komoly probléma a tejszektor számára az és a magas  

Az interjúalanyok elmondása alapján a gáz- és áramszámlák jelentős emelkedése sok vállalkozás számára ellehetetleníti a működést. 

Ezeket a problémákat a feldolgozói szektorban végzett kérdőíves kutatás eredményei is megerősítik: 10 megkérdezettből 8 jelentős problémának látja az energiaárak emelkedését, hasonló számok regisztrálhatók az infláció esetén is, és 10-ből 6 megkérdezett nyilatkozta azt, hogy a munkaerőhiány jelentős vagy nagymértékben befolyásolja a tejtermék-előállítást.

Handsome,Cheese,Maker,In,Uniform,Forming,Cheese,Into,Molds,At
A feldolgozók is fejlesztéseket terveznek.
Fotó: Shutterstock

A vizsgált vállalkozások – legyen szó a termelői vagy éppen a feldolgozói szektorról – közel kétharmada tervezi, hogy fejlesztéseket hajt végre a következő 2-3 évben. Míg a termelői szegmens esetén az infrastrukturális és energiahatékonysági beruházások jelentik a prioritást, addig a feldolgozói szektor képviselői a technológiai fejlesztéseket említették a legnagyobb arányban. A felhasználni kívánt pénzügyi források között az állami és európai uniós pályázatok, támogatások, a saját források és a hitelfelvétel egyaránt szerepel.

A hazai tejágazat termelői szegmensében tevékenykedő vállalatok döntéshozói mindenekelőtt a tömegtakarmány-termelés minőségi színvonalának emelését látják szükségesnek, de kiemelten üdvözölnék a tartás- és fejéstechnológiák fejlesztését, a takarmányozással kapcsolatos technológiai fejlesztéseket, valamint az állategészségügyi szempontok előtérbe helyezését.

Elmondható, hogy a tejfeldolgozással foglalkozó cégek vezetőinek körében az ágazatot érintő fejlesztési irányok közül az innovációra való ösztönzés, a logisztikai beruházások ösztönzése, valamint a digitális megoldások támogatása a legfontosabb.

Lejtmenetben a tejárak, innovációs kényszerben a feldolgozók

A fogyasztók olcsó és jó minőségű termékeket szeretnének.