„Az elektromos autópiac esetében a trendek azt mutatják, hogy a cégautó-adókedvezmény megszüntetése és az ingyenes parkolás korlátozásáról szóló hírek miatt nem nő az elektromos hajtás népszerűsége a céges szegmensben. A hagyományos, lágyhibrid-, hibrid hajtáshoz képest jóval magasabb ár pedig a privát szegmensben sem enged látható előretörést az eladásokban” – áll a Magyar Suzuki Zrt. Világgazdaságnak küldött levelében. Lapunk elsősorban arra volt kíváncsi, hogy az e-kocsik hozhatnak-e változást a hazai újautó-piacon, amelyről szépen lassan kiszorulnak a magánfogyasztók.

20221014 MiskolcRoadshow Toyotákkal az autószalonban.Gazdag programjával Beyond Zero Roadshow-ra hívta az érdeklődőket a Toyota Balogh autószalon Miskolcon. A szalon vendégei megnézhették a japán autógyártó óriás újdonságait is.Fotó: Ádám János ÁJÉszak-Magyarország 20221014 Miskolc

Roadshow Toyotákkal az autószalonban.
Gazdag programjával Beyond Zero Roadshow-ra hívta az érdeklődőket a Toyota Balogh autószalon Miskolcon. 
A szalon vendégei megnézhették a japán autógyártó óriás újdonságait is.
Fotó: Ádám János ÁJ
Észak-Magyarország
A kereskedők szerint állami segítség nélkül és ilyen árak mellett egyre nehezebb elektromos autókat értékesíteni hazánkban.
Fotó: Ádám János / Észak-Magyarország

Az esztergomi bázisú társaságnál úgy vélik, a jelenlegi elektromos technológia továbbra is korlátozza a felhasználói élményeket, és emlékeztetnek arra is, hogy a villanyos autók értékesítése a személygépjármű-eladásoknak csupán a 4-5 százalékát teszi ki hazánkban. 

„Bár egyértelmű, hogy a mobilitás jövője az alternatív hajtások világában van, megítélésünk szerint a jelentős piaci áttörésre itthon még néhány évet várni kell” – írják. 

A magyarok közel ötöde szeretne elektromos vagy hibrid autóra váltani a közeljövőben

Főleg a környezettudatosság és a magas üzemanyagárak vezérlik a közlekedőket.

Eközben az AutoWallis kiskereskedelmi üzletágának igazgatója, Antal Péter úgy nyilatkozott a VG-nek, hogy az elektromos autók vásárlását érdemes az értékesítési árnál tágabb kontextusban vizsgálni, hiszen amíg esetükben a vételár magasabb, addig a fenntartásuk lényegesen olcsóbb, mind szerviz, mind üzemeltetés tekintetében.

A szakember szerint a vállalatok ugyan egyre inkább lehetővé teszik az e-kocsik vásárlását, pluszkeretet biztosítanak rá, zöldítik a flottákat, de az összes eladott darabszámot vizsgálva mégis kijelenthető, hogy Magyarországon és a régióban még a belső égésű motorok dominálnak.

 

Mit mutatnak a számok?

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) az év elején arról számolt be, hogy tavaly 4709 tisztán elektromos személyautót helyeztek forgalomba, 9,2 százalékkal többet, mint a megelőző évben. A viszonylag gyors ütemű gyarapodásnak a mélypontot jelentő december vetett véget, olyannyira, hogy a 2022-ben rendszámot kapott kocsiknak végül csupán a 4 százaléka lett elektromos. A szakemberek ezt elsősorban a jellemzően legalább 20 százalékos áremelkedéssel magyarázzák, illetve azzal, hogy az elmúlt esztendőben nem volt állami támogatás az ilyen járművek vásárlására. 

Hazánkban tavaly 111 524 új gépkocsit regisztráltak, ez napi bontásban legalább 305 eladást jelent. Ebből azonban kevesebb mint 13 volt elektromos…

A tíz legkelendőbb elektromosautó-márka Magyarországon
 

Tesla: jött, látott, győzött

A mértékadó DataHouse adatbázisából kiolvasható, hogy az itt jelen lévő 32 márka összesen 74 különböző, tisztán elektromos modellt kínált Magyarországon 2022-ben. A versenyt ezen a piacon a Tesla nyerte, amelyből 597 kapott magyar rendszámot (12,69 százalékos részesedés). 

Elon Muskék szekerét leginkább a Model 3 tolta hazánkban, amelyből 397-et adtak el. Az utóbbi hátsókerék-hajtással 18 999 900, kétmotoros összkerékhajtással 22 499 900 (Long Range) és 24 999 900 (Performance) forintért kapható.

A 225 kilométer per órás végsebességű jármű:

  • 6,1 másodperc alatt gyorsul százra, 
  • 491 km a hatótávolsága, 
  • öt év alatt 3,5 millió forintnyi üzemanyagot spórol meg nekünk. 

Érdekesség, hogy Teslából 2021-ben még csak 186-ot sikerült elpasszolni itthon, vagyis az amerikai cég egy év alatt 225 százalékkal növelte az eladásait nálunk. A legolcsóbb modell amúgy a Mercedes kötelékébe tartozó, 160 kilométer hatótávolságra képes Smart EQ Fortwo a 7 440 000 forintos induló árával, míg a Dacia Spring Electric 9 109 000 forintnál kezdődik. A többi e-kocsi árcédulája viszont (jócskán) meghaladja a 12 millió forintot. 

A Tesla Model 3 meghódította Magyarországot, jelenlegi ára 19 millió forint.
Fotó: Lillian Suwanrumpha / AFP

 

Mi várható idén?

Nem sok jó – legalábbis az előrejelzések szerint. Az MGE tovább zsugorodó magyar újautó-piacot prognosztizál, és ha a tavalyi adatokat vesszük alapul, akkor olyan 4000 elektromos kocsi talál majd nálunk gazdára 2023-ban. A csökkenő tendencia egyébként világjelenség, Ferdinand Dudenhöffer autóipari szakértő, a duisburgi egyetem professzora, a Center Automotive Research (CAR) kutatóintézet vezetője publikációjában arról ír, hogy 

a villanyos autók a kormányzati támogatás korlátozása, valamint a nagymértékben megemelkedett energiaárak miatt válnak kevésbé kelendővé.

Knezsik István, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének első embere a Világgazdaságnak viszont úgy fogalmazott, hogy az optimális az, ha otthon és a munkahelyen egyaránt tölthetők ezek a járművek, miközben kis távolságokra használjuk őket. Hozzátette, mindig a fogyasztó diktál: ha megengedheti magának, a jövőben is megveszi, ha pedig nem, arra a gyártók úgyis reagálnak. 

Lejtőn lefelé: tovább zsugorodik az újautó-piac itthon, eltűnnek a magánvevők

A legoptimistább forgatókönyv szerint a rezsiszámlák kifizetését követően, tavasszal térhetnek vissza az autókereskedésekbe a magyarok.