Bár a ChatGPT kapcsán élénk viták bontakoztak ki a mesterséges intelligenciával kapcsolatban, a legtöbb szakértő egyetértett abban, hogy egyelőre nem kell tartanunk attól, hogy a gépek átveszik felettünk a hatalmat. A Ford legújabb terve azonban már egy bizarr új jövőképet tár elénk. Az amerikai autógyár legújabb szabadalmi elképzelése egy olyan megoldásra irányul, amely lehetővé tenné, hogy az autója kizárja a tulajdonost, és egy lefoglalási helyre vagy egy roncstelepre vezethesse magát, ha a tulaj nagyon elmarad a tartozásai kifizetésével – írta a Business Insider.

Daily Life In Edmonton Ford logo seen on a parked Ford vehicle truck outside a Ford dealership in South Edmonton. On Wednesday, 24 August 2021, in Edmonton, Alberta, Canada. (Photo by Artur Widak/NurPhoto) (Photo by Artur Widak / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Átveheti az uralmat fizetésképtelen tulajdonosa felett a Ford új fejlesztése.
Fotó: Artur Widak / AFP

Sajtóhírek szerint a Ford a szabadalmi kérelmet már 2021 augusztusában benyújtotta, azonban csak a múlt héten tette közzé. Ebből kiderül, hogy a Ford olyan rendszer kiépítésében érdekelt, amely lehetővé tenné, hogy az autó kizárja a vezetőjét, és átvegye maga fölött az irányítást, ha a tulajdonosa nem teljesíti fizetési kötelezettségeit. A vállalat arra a problémára akar megoldást nyújtani, hogy a fizetéssel elmaradt tulajdonosok gyakran nem együttműködők, és megpróbálják megakadályozni a ki nem fizetett autók visszavételét.

A szabadalmi bejelentésben a Ford több fázisban írja le a folyamatot. Ha az autó tulajdonosa figyelmen kívül hagyja a hiányzó fizetésekre vonatkozó figyelmeztetéseket, nem veszíti el egyből az autóját, először csak kisebb kellemetlenségekkel indul a folyamat. A számítógép először csak letilt néhány funkciót, mint például a sebességtartó automatika, a GPS, a légkondicionáló vagy éppen a rádió. Az eszköz akár arra is ösztönözhetné az autót, hogy szüntelenül kellemetlen hangot adjon ki, amikor a sofőr benne tartózkodik.

Ha a tulajdonos továbbra sem reagál a felszólításokra, a számítógép emeli a tétet.

Az autó kizárhatja a tulajdonost, bizonyos kikötésekkel. Az egyik forgatókönyv szerint a számítógép csak hétvégén zárhatja ki az autót, hogy ne befolyásolja a tulajdonos munkaképességét hétköznapokon, hiszen szüksége van arra, hogy pénzt keressen, hogy ki tudja fizetni a járművel kapcsolatos tartozásokat.

A másik lehetőség az, hogy az autó meghatározhatna egy virtuális kerítést a vezető otthona körül, és az illető csak ezeken a paramétereken belül használhatná az autót. Ezt egyes esetekben akár tovább lehetne korlátozni bizonyos napokra vagy akár bizonyos napszakokra.

Ha a tulajdonos még ezek után is elmarad a fizetésekkel, az autó elég drasztikus lépésekre szánhatja el magát. Önállóan elvezethet egy olyan helyszínre, amely alkalmas lehet arra, hogy egy vontatóautó elvigye a járművet. Akár az is előfordulhat, hogy magától eljut arra a helyre, ahol visszaveszik, például egy hitelintézethez.

A tervek szerint a visszavételi rendszer számítógépe kommunikálhat a hitelintézet nyilvántartásával, hogy meghatározza az autó piaci értékét. Ha az autó visszavétele többe kerülne, mint amennyit ér, akkor a jármű elhajthatja önmagát egy roncstelepre.

Március közepén indítja újra az F-150 Lightning gyártását a Ford

A Ford Motor azért függesztette fel az F-150 Lightning elektromos teherautó gyártását, mert az egyik egy Ford-tárolólétesítményben február 4-én kigyulladt a szállítás előtti minőség-ellenőrzés során.