„Néhány hónapon belül megkezdjük a Neue Klasse előszériás gyártását Debrecenben, új mércét állítva fel ezzel. Ez nemcsak az autóra, hanem az itteni folyamatokra is vonatkozik” – idézi a BMW Group honlapja Hans-Peter Kemsert, a debreceni gyár elnök-vezérigazgatóját. A hajdúsági járműüzem vezetője elégedett az építkezés előrehaladásával, a német márka azon magyarországi munkatársai, akik nem a termelésben dolgoznak, már birtokba is vették az úgynevezett kommunikációs központot. Az építészeti terveket és a megvalósítást teljes mértékben a BMW iFACTORY koncepciója alapján alakították ki.
Mit jelent az iFactory-koncepció?
A portál azt írja, a digitalizáció már jelenleg is nagy szerepet játszik az üzemépítésben. Minden BMW-gyárnak ugyanis megalkották a digitális ikertestvérét: egy fotorealisztikus 3D-makettet, amelyben a munkatársak és a gépek mozgása, tevékenysége is le van modellezve. A debrecenié már 2023-ban megkezdte a termelést. Az iFactory-koncepció lényege, hogy a Föld bármely pontjáról, bármikor beléphetnek a német gyártó szakemberei, hogy a folyamatok fejlesztésén dolgozzanak, új modellek gyártását integrálják, vagyis hogy átlássák a gyártás menetét, és észre vegyék, hol lenne érdemes változtatni – emlékeztet korábbi cikkében a Gyártástrend.hu.
A BMW élen jár a mesterséges intelligenciában (MI) rejlő potenciál kihasználásában: például a vállalat kamerái minden elkészült autóról fényképet készítenek, amelyek alapján az MI-technológia kiszúrja az esetleges gyártási hibákat, vagy a fogyasztásmérő szenzoroknak köszönhetően a legtöbbször még azelőtt kicserélik a szállítószalagok elhasználódó alkatrészeit, mielőtt a meghibásodás, így pedig a leállás bekövetkezne.
Az ígérik, a debreceni gyár az összes iFactory közül a legmodernebb lesz.
Továbbfejlesztették a lipcsei üzemet
A BMW Group lipcsei gyárának központi épületére alapozva a debreceni kommunikációs „bázis” a karosszéria-, a festőüzem és az összeszerelő csarnok technológiái közötti kapcsolatot is megtestesíti. A BMW a honlapján arról számol be, hogy nem álltak meg az etalonként használt németországi létesítménynél, hanem továbbfejlesztették az alapgondolatát, és egy olyan központi épületet hoztak létre, amelyben a hálózati koncepció egyértelműen előtérbe került. Az építészeti tervek a nyitott terek elvének megfelelően készültek el, ami egyaránt lehetőséget nyújt az együttműködésre és az egyéni fókuszálásra. A kétszintes, körülbelül 19 ezer négyzetméteres kommunikációs központban 9406 négyzetméternyi irodaterületet található.
Az irodahelyiségek kialakításában fontos szerepet kaptak a fenntartható megoldások:
- a zöld falak,
- a papírmentesség vagy
- az 5G-technológia.
Ahogy az újrahasznosítható fabútorok is.
Mi történik a debreceni BMW-gyár kommunikációs központjában?
Három fő gyártási terület helyezkedik el az adminisztrációs helyszín körül:
- az irodaháztól jobbra található karosszériaüzemből a még festetlen karosszériák egy szállítóhídon keresztül érkeznek,
- majd az emberek feje fölött, jól látható módon, a kommunikációs központon át, a középen mögötte elhelyezkedő festőüzembe kerülnek át.
- Innen, az immáron színüket elnyert karosszériák ismét az irodaépületen keresztül tovább haladnak az attól balra elhelyezkedő összeszerelő-üzembe.
Így a termékek útja azok számára is jól látható, akik nem közvetlenül a gyártásban dolgoznak.
A kommunikációs központ földszintjén, 1300 négyzetméteren egy korszerű laboratórium is otthonra talált, ahol a Neue Klasse-modellek színeinek prémium minőségét fogják biztosítani.
Az épületben lesz a gyár 700 négyzetméteres, jól felszerelt egészségügyi központja is, amely több között prevenciós kampányokat is megvalósít.
A vállalat tudatta, hogy a napokban hivatalosan is megnyitották a BMW Group Gyár Debrecen éttermét, ahol minden nap többféle menüből választhatnak a munkatársak.
Évente 150 ezer BMW készül majd Debrecenben
Mint ismert, Debrecenben több mint 400 hektáros területen a BMW Group egy teljes járműgyárat épít, prés-, karosszéria-, fényező- és összeszerelő-üzemmel, valamint akkumulátor-modulok összeszerelésével.
A német vállalat több mint 2 milliárd eurót (820 milliárd forint) fektet be a telephelybe, ahol 2025-től kizárólag tisztán elektromos meghajtású járműveket gyártanak majd.
Évente mintegy 150 ezer autó készül majd itt. A cégnek már most 1000 alkalmazottja van. A leendő dolgozókat klasszikus juttatásokkal és kedvezményes autókkal csábítják.