
Önvezető autók: iroda, mozi és hálószoba lehet belőlük
Szakértők szerint óriási értéket jelent, és az emberek hajlandók lesznek fizetni azért, ha A-ból B-be el tudnak menni úgy, hogy közben például elolvastak egy könyvet, vagy a gyerekeikkel játszottak. A németeknek határozott elképzeléseik vannak azzal kapcsolatban, hogyan töltenék el az úti céljuk eléréséig rendelkezésre álló időt. A Bosch által vezetett kutatásból kiderül, Németországban az önvezető autók jövőbeni használói legszívesebben filmnézéssel, játékkal, valamint munkával foglalatoskodnának, miközben utaznak.

Önvezető autók: irodákká, mozikká, hálószobákká válhatnak
Michael Schulz, a Bosch projektvezetője szerint az automatizált személyautók és haszongépjárművek például
- irodaként,
- moziként vagy
- akár hálószobaként is kialakíthatók.
Számos szolgáltató ezért még kiaknázatlan, igen fontos piaci szegmensként tekint ezekre a „kocsikra”.
Az autógyártókból, autóipari beszállítókból és tudományos intézetek szakembereiből álló munkacsoport három és fél éven keresztül vizsgálta, hogyan töltenék idejüket a személyautók és haszonjárművek hivatásos és privát vezetői, ha nem kellene aktívan a volán mögött ülniük, hanem egyszerűen utasként vehetnének részt a közlekedésben.
Az ehhez szükséges automatikusan vezérelt kormányrendszer (steer-by-wire) technológiát a Világgazdaságnak is volt alkalma kipróbálni.
Schulz úgy véli,
a vezető nélküli, automatizált haszonjárművek várhatóan a logisztikai szektorban is jelentős változásokat generálnak majd.
„A jövő vezetőfülkéjének kialakítása nagymértékben függ az alkalmazás módjától, egyaránt optimalizálható ugyanis a logisztikai központokon belüli rövid, manuális vezetésű utakra, illetve az egyes központok közötti személyszállításra” – magyarázta a német szakember.
A kutatók sok időt fordítottak például annak a vizsgálatára, hogy milyen gyorsan veheti vissza alvás után a vezető az irányítást a „kocsi” felett, illetve milyen tényezők befolyásolják ezt. Arra jutottak, az alvási fázist követő 60 másodperc már elegendő lehet erre, noha ehhez jó előre fel kell kelteni a „sofőrt”, hogy elég ideje maradjon az ébredésre, vezetési pozíciója felvételére és a megfelelő reakcióra. A technikának pedig megfelelően fel kell mérnie a benn ülők állapotát, majd érzékelnie, hogy alszanak-e éppen, vagy ébren vannak, és készen állnak a kormány átvételére.

Hivatásos sofőrök vezetési stílusát vették alapul
Michael Schulz úgy fogalmazott, fontos, hogy a vezetők és utasaik egyaránt kényelmesen és biztonságban érezhessék magukat, mert a hirtelen elinduló vagy durván fékező jármű émelygést kelthet az utasokban, csökkentve az automatizált vezetési funkciók elfogadottságát. Ezért hivatásos sofőrök vezetési stílusát ültették át az önvezető autókba.
A projekt során azt is elemezték a kutatók, hogy az egyes utazásokra jellemző szituációkat figyelembe véve milyen színvilág, anyagválasztás, dizájn, illetve világítási sémák és kezelőelemek lennének alkalmasak a jövőbeni belsőtér-architektúrákhoz és -formatervekhez. Egy azonban biztos, elforgatható ülések kialakítására egyelőre nem lesz lehetőség.





