BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Bruttó
ÜZLETRE HANGOLUNK

Szintrehozás és M1-es: így fejlődik idén a hazai autópálya-hálózat

Az elmúlt év az M85-ös autóút befejező szakaszának átadásával zárult, míg az idei év egyik legfontosabb átadása az M44-es autóút befejező szakasza lehet. Ezáltal Békéscsaba is összeköttetésbe kerül a hazai gyorsforgalmi hálózattal. 2025-öt a szintrehozási munkák és az M1-es autópálya bővítésének elkezdése határozhatják meg.
A podcast vendége: Szimicsku László, A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója

2025-ben egy új, tízéves fejlesztési periódus indult el a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. életében. A társaságot 2022 szeptemberében bízta meg az állam a magyarországi autópályák üzemeltetési, fenntartási, fejlesztési és felújítási munkálataival. Ennek értelmében 1237 kilométernyi gyorsforgalmi út kezelése került a koncesszió hatáskörébe, ami a teljes magyarországi gyorsforgalmi úthálózat 60 százalékát jelenti. A fennmaradó részen más koncessziós társaságok osztozkodnak, mint például az M5-ös és az M6-os autópálya esetében. Az M0-s pedig a Magyar Közúthoz tartozik. 

autópálya
Bruttó című műsorunkban az M1-es autópálya kiszélesítéséről is beszélgettünk / Fotó: Csapó Balázs

Ezek az autópálya-fejlesztések várhatók idén 

Az idei év talán legfontosabb átadása az M44-es befejező szakasza lehet, amivel Békéscsaba és az ország egyik legelmaradottabb régiója, a Viharsarok lesz bekötve a hazai gyorsforgalmi hálózatba. Az elmúlt évben az autópályák közül az M3-as érte el a legnagyobb fejlődést, amit az M7-es követ. Idén elindul az M1-es autópálya bővítése, ami a 2025-ben induló új, tízéves fejlesztési periódus egyik meghatározó projektje.

„Több méter mélységig vissza kell bontani a kiszélesítéshez az M1-es autópályát. Ráadásul a meglévő hidakat és felüljárókat is el kell bontani és újakat kell építeni a helyükön” – mesél a munka nehézségeiről Szimicsku László, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója.

Emellett az idei évet a szintrehozási munkálatok jellemzik majd. Ez alapvetően a meglévő hálózat műszaki állapotának javítását jelenti. De nem csak az autópályák aszfaltján zajlik a munka. „167 pihenőhely is hozzánk tartozik. Tavaly ebből 33 újult meg, amit idén további 30 követ” – teszi hozzá Szimicsku László. A szakértő arról is beszélt, hogy az autópálya matrica díjak emelkedése hogyan hat a társaság működésére.

A fő prioritásokat a magyar állam még 2022-ben fektette le az MKIF számára. A cél, hogy minden megyei jogú város elérhető legyen 20-30 percen belül a gyorsforgalmi úthálózaton keresztül, aminek emellett az országhatárokig is el kell vezetnie. 

További részletek a beszélgetés tartalmából:

– A koncessziós társaság működése, azzal kapcsolatos bírálatok (01:44)

– Tehet az MKIF az autópálya használati díjak emelkedéséről? (17:00)

– Mik most a legfontosabb irányok a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésében? (21:15)

– Hogyan áll a megyei jogú városok összekötése az autópályákkal? (28:40)

– Mik lesznek az idei év legfontosabb munkálatai? (32:26)

A Bruttó legfrissebb epizódját itt meghallgathatják: 

A korábbi podcastjainkat itt hallgathatják meg. 

Podcastok Vidcastok

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.