
Szintrehozás és M1-es: így fejlődik idén a hazai autópálya-hálózat
2025-ben egy új, tízéves fejlesztési periódus indult el a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. életében. A társaságot 2022 szeptemberében bízta meg az állam a magyarországi autópályák üzemeltetési, fenntartási, fejlesztési és felújítási munkálataival. Ennek értelmében 1237 kilométernyi gyorsforgalmi út kezelése került a koncesszió hatáskörébe, ami a teljes magyarországi gyorsforgalmi úthálózat 60 százalékát jelenti. A fennmaradó részen más koncessziós társaságok osztozkodnak, mint például az M5-ös és az M6-os autópálya esetében. Az M0-s pedig a Magyar Közúthoz tartozik.

Ezek az autópálya-fejlesztések várhatók idén
Az idei év talán legfontosabb átadása az M44-es befejező szakasza lehet, amivel Békéscsaba és az ország egyik legelmaradottabb régiója, a Viharsarok lesz bekötve a hazai gyorsforgalmi hálózatba. Az elmúlt évben az autópályák közül az M3-as érte el a legnagyobb fejlődést, amit az M7-es követ. Idén elindul az M1-es autópálya bővítése, ami a 2025-ben induló új, tízéves fejlesztési periódus egyik meghatározó projektje.
„Több méter mélységig vissza kell bontani a kiszélesítéshez az M1-es autópályát. Ráadásul a meglévő hidakat és felüljárókat is el kell bontani és újakat kell építeni a helyükön” – mesél a munka nehézségeiről Szimicsku László, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója.
Emellett az idei évet a szintrehozási munkálatok jellemzik majd. Ez alapvetően a meglévő hálózat műszaki állapotának javítását jelenti. De nem csak az autópályák aszfaltján zajlik a munka. „167 pihenőhely is hozzánk tartozik. Tavaly ebből 33 újult meg, amit idén további 30 követ” – teszi hozzá Szimicsku László. A szakértő arról is beszélt, hogy az autópálya matrica díjak emelkedése hogyan hat a társaság működésére.
A fő prioritásokat a magyar állam még 2022-ben fektette le az MKIF számára. A cél, hogy minden megyei jogú város elérhető legyen 20-30 percen belül a gyorsforgalmi úthálózaton keresztül, aminek emellett az országhatárokig is el kell vezetnie.
További részletek a beszélgetés tartalmából:
– A koncessziós társaság működése, azzal kapcsolatos bírálatok (01:44)
– Tehet az MKIF az autópálya használati díjak emelkedéséről? (17:00)
– Mik most a legfontosabb irányok a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésében? (21:15)
– Hogyan áll a megyei jogú városok összekötése az autópályákkal? (28:40)
– Mik lesznek az idei év legfontosabb munkálatai? (32:26)
A Bruttó legfrissebb epizódját itt meghallgathatják:
A korábbi podcastjainkat itt hallgathatják meg.






